Torsdagen den 8 juni 2006



Jaha! Så kom då äntligen sista arbetsdagen för terminen! Och det blev ju inte någon arbetsdag precis… Började med sovmorgon i en timme. Sen så bytte vi inte ens om till arbetskläder i dag, för vi hade nästan ingenting att göra. Ingen av våra barn skulle äta mat i dag. Bara fritidsbarnen senare, och de skulle sommarmatspersonalen (Snurran och Monica) ta hand om. Filmjölk skulle de bara få i dag. Endast två dagis hade vi att skicka mat till. De fick pyttipanna som vi värmde. Grönsakerna till dem hade jag gjort i ordning redan i går.

Jag hjälpte till att göra i ordning räkmackorna som vi skulle äta. Det är en tradition sedan en del år tillbaka att vi äter det sista dagen. Höll på med lite allt möjligt, och sen vid niotiden så hade vi vår lilla avslutningsmåltid. Två räkmackor var och så kaffe och juice till. Vi uppvaktade vår husmor Mita med en blomma, en fin ytterkruka, och en ljuslykta. Sen skulle vi äta prinsesstårta, men då var jag tvungen att gå innan tårtan hann fram.

(Våra fina räkmackor.)





Klockan tio började avslutningen för klasserna sex till nio. Då gick jag ut på skolgården för att vara med. Jenny gick ju ut nian i den skola som jag jobbar i. Stod och tittade på hela avslutningen som var i cirka en timme. Bra uppträdande av elevkör, elevband, lärarband, lärarkör. Stipendieutdelning och diverse tal var det också. Tyckte att avslutningen i år höll ganska så hög klass.

(Lägger ut två kort på Jenny i sin fina klänning. De är ganska så suddiga och dåliga kort. Har klippt ut dem från kort där andra är med. Vill inte lägga in bilder här på andra personer som jag inte har frågat om lov.)








Sen så fortsatte avslutningen i respektive klassrum. Ganska så många föräldrar hade slutit upp. Jennys båda lärare höll tal till barnen. Utdelning av avgångsbetygen, medaljer, och ett varsitt ”ord på vägen” till varje barn blev det också. Lärarna blev uppvaktade med blommor från de flesta eleverna också. Det blev en mycket gripande avslutning. Många grät, både bland barn och föräldrar. Lärarna kommer jag ju träffa igen, eftersom vi jobbar i samma skola. Men de flesta barn och föräldrar kommer jag ju inte träffa igen eftersom vi har flyttat från Hagsätra till Farsta.

Vid tolvtiden så var det slut. Jag åkte hem till Farsta, men Jenny stannade kvar i Hagsätra för att umgås med sin klass under eftermiddagen och kvällen. Hennes slutbetyg blev fem VG, ett IG, och resten G. Hoppas nu att de räcker till för att komma in på det program och i den skola som hon vill gå. Tycker i alla fall att hon har kämpat på bra den här terminen, och hon höjde ju också i vissa ämnen.

Jimmy var hemma när jag kom hem. Han hade ledig dag i dag från jobbet. Han hade gjort sin del av städningen som var kvar från i går. Vi stack i väg till Willys i Länna efter en stund. Många kassar fulla blev det i dag, och det gick på över elvahundra kronor. Hem sen och packade upp allting förstås.

Sen så åkte vi iväg igen. Jag ville fira mitt sommarlov på något sätt, så jag tog med mig Jimmy och gjorde det. Borzko skulle ju jobba sent, och Jenny skulle fira med sina klasskamrater. Jimmy och jag åkte till Heron City i Kungens Kurva. Först var vi och åt en tidig middag på Pizza Hut. Vitlöksbröd med mozzarellaost till förrätt. Till varmrätt så åt jag salladsbuffé och Jimmy åt pan pizza. Sen så köpte vi kaffe och glass från McDonalds och tog med oss ut. Satt i solen och åt och drack och pratade en stund.

(Jimmy äter pizza på Pizza Hut.)





(Jimmy äter McFlurry och dricker kaffe.)





Vi hade mycket tid innan bion skulle börja, så vi gick in i den nyöppnade MIO-affären där. Höll på och provade sängar, soffor och fåtöljer. Larvade oss och hade kul. Efter det så gick vi till Internetcaféet och hyrde tid för varsin halvtimme. Satt där den tiden och sen så gick vi iväg till bion. Köpte godis innan vi gick in. (Det skulle jag inte ha gjort… tappade en stor plomb i en kindtand när jag tuggade på något segt och hårt godis… Så nu måste jag ringa till tandläkaren...)

(Jimmy provar fåtöljer på MIO.)





Jimmy framför X-Men-affischen.)





Halvsju började bion. Det var: ”X-Men 3 – The Last Stand” som vi såg. Både Jimmy och jag älskar den typen av ”övernaturliga framtidsfilmer” och vi gillade båda två både X-Men 1 och 2. Den här tyckte vi båda två också om. Den var ungefär lika bra som de två tidigare. Åkte hem sen efter filmen. Stannade till på vägen och köpte chips med oss hem.

Hemma vid niotiden. Borzko var hemma och satt och tittade på sport på teve. Jimmy satte sig vid datorn i sitt rum. Jag satte mig med min dator i knäet i kökssoffan. Nyhetsläsande och bloggläsande blev det en hel del för mig som vanligt. Och så blev det då chipsätande också.

Jenny hade varit hemma hos sin kompis Zina på eftermiddagen. Sen vid halvfemtiden så hade hela hennes klass åkt tillsammans in till stan och ut på Långholmen för att grilla och umgås hela kvällen. Där hade de varit större delen av kvällen. Sen hade de allihopa åkt till Hagsätra. Jimmy och jag åkte iväg sen och hämtade Jenny där klockan halvtolv.

---------  

Och nu har jag SOMMARLOV!!! Nu är jag ledig i 69 dagar!!! Åh, vad det ska bli underbart! Och värmen ska ju tydligen komma nu också! Nu hoppas jag verkligen att det blir bra väder större delen av sommarlovet! För jag vill verkligen sola, bada, njuta av värme, och gå omkring i shorts, linne och sandaler. Sen ska jag läsa många böcker, brodera lite, lösa korsord, sitta med datorn. Umgås med familj, släkt och vänner också. Promenera mycket förstås. Och jag ska njuta av och uppskatta varenda dag av alla mina 69 dagar! :-)

---------  

Kommentarer
Postat av: Angela

Mums vad gosiga mackor! Jag älskar räkor... Även om korten på Jenny är lite suddiga så lyser skönheten så starkt igenom så det spelar ingen roll. Jättefin klänning!

2006-06-09 @ 10:36:36
URL: http://www.muller.se/angela
Postat av: Bim

---> Angela: Jenny hälsar och tackar för berömmet! Och jag blir förstås en stolt mor! ;-)

2006-06-09 @ 14:31:59
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Angela

Det kan du verkligen vara med två så fina ungar!

2006-06-09 @ 16:11:21
URL: http://www.muller.se/angela
Postat av: Bim

---> Angela: Dina två är väl inte så dåliga de heller va!? ;-)

2006-06-09 @ 22:31:13
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0