"...och himlen var oskyldigt blå" av Charlotta Ölander

---------   

 Recension av boken: ”…och himlen var oskyldigt blå – en berättelse från tsunamins Khao Lak” av Charlotta Ölander. (Genre: Dokumentär / Biografi.) 

 ---------   

 ”Vår uppmärksamhet riktades mot havet. Jag hörde inga rop eller skrik på hjälp men allas blickar vändes mot stranden. Ute på havet såg jag en båt som liksom slukades av en stor våg. Jag tänkte: åh jäklar, men förstod inte faran, tänkte inte att de som var ombord kunde dö. Vattnet var varmt och de flesta kan ju simma. En våg som såg ut som ett vitt streck kom närmare. Jag hade lämnat mina glasögon på rummet och ser inte så bra på långt håll utan dem, men Richard som såg bättre sa: "Kolla vilken häftig surfvåg! Kom, vi går ner och tittar." Min intuition sa: Nej! Av någon anledning ville jag inte gå mot stranden. Sedan gick allt mycket snabbt.

 Charlotta Ölander tillhörde dem som kom levande från tsunamikatastrofens Thailand. Detta är hennes egen berättelse om skräck och förvirring men också om empati, livsvilja och mod. Charlotta stannade kvar som volontär, fast besluten att göra vad hon kunde för att hjälpa till på plats. 

 Denna pocketutgåva innehåller ett nyskrivet efterord där Charlotta Ölander berättar vad som hände efter hemkomsten och hur tsunamin påverkat det liv hon lever idag. Dessutom går en del av intäkterna från varje sålt exemplar av boken till uppbyggnads- och hjälparbete i Asien.”

 (Kopierat från adlibris.com.)

 ---------   

 För bild och övrig information gå till direktlänk på adlibris.com.

 ---------  
 


En gripande och intressant bok skriven av en som upplevde tsunamin 2004. Rekommenderas. ///Bim.



 ---------   

 Betyg: 3,5 av 5. 

 ---------  

Kommentarer
Postat av: Anonym

Var itne tsunamin 2004? =0)

2007-02-06 @ 18:29:48
Postat av: Kicki

Var inte tsunamin 2004? =)

2007-02-06 @ 18:30:15
Postat av: Bim

---> Anonym: Ojdå! Vilken miss av mig! ;-) Ska genast ändra! :-)

2007-02-06 @ 20:03:13
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Kicki: Ojdå! Vilken miss av mig! ;-) Ska genast ändra! :-)

2007-02-06 @ 20:05:46
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0