Måndagen den 25 december 2006 (Juldagen) (Dag nio)

Mobilen larmade klockan kvart över sex i morse, efter fem timmars sömn. Utflyktsdag i dag igen. Vi gick upp, gjorde oss lite i ordning, packade ner lite grejer, och sen så blev det frukostbuffén prick klockan sju när de öppnade.

Klockan kvart i åtta så blev vi hämtade av en minibuss. Vi åkte sen till Karon Beach och hämtade upp några fler. Efter det så åkte vi till Chalong där vi mötte upp med ännu fler, plus våra guider. Det blev sen transport med små eltåg ut på den långa piren. Där fick vi sen kliva på en lite mindre båt som transporterade oss ut till den större båten.

Sen så åkte vi båt i lite knappt en timme ut till en av Phi Phi Islands-öarna. Phi Phi Islands är två öar som ligger precis bredvid varandra. De är som riktiga paradisöar. Otroligt fin vit sand, alldeles turkost vatten. Perfekt att snorkla på eftersom vattnet är så klart och det finns så mycket fiskar att titta på.

När vi kom fram så var det snorkling som gällde. Jättekul och mysigt att snorkla där. Vi såg massor med stora, små, fina, färggranna, orädda fiskar.

Vid tolvtiden så fick vi lunch på en restaurang precis vid stranden. Jättefin buffé fick vi. Sen vid ettiden så fick vi välja på två olika aktiviteter. Antingen så kunde man åka in till den lilla byn på den ön som vi var på, för att gå upp jättehögt på ett berg till en utsiktsplats. Eller så kunde man åka till den andra ön, där filmen ”The Beach” är inspelad, för att snorkla där också.

För en gångs skull så delade vi då på oss. Jenny och Borzko åkte ut till den andra ön och snorklade lite mer. Jag och Jimmy åkte in till byn för att gå upp till utsiktsplatsen.

Då blev det först då en ”Long Tail Boat” in till byn. Sen så gick vi en bit genom byn. Och sen så kom vi då fram till trappan upp till utsiktsplatsen. Jag hade nog inte riktigt förstått hur långt, högt, varmt, och jobbigt det skulle vara. Men det var klart värt det när vi äntligen kom upp. Det var en fantastisk utsikt ut över hela ön med dess två laguner. Vi tog massor med fotografier där uppe. Vilade också benen en stund innan vi gick ner igen.

När vi kom ner igen så blev det ett dopp i havet. Det var klart välbehövligt efter den promenaden. Sen så kom det en båt och hämtade oss igen för att köra oss ut till den stora båten. Och sen så tog det lite knappt en timme tillbaka till Chalong.

Och sen så fick vi transport hem med minibuss till Patong Beach igen. Var hemma vid hotellet vid halvsextiden. Trötta var vi då efter att ha varit borta i tio timmer. Vi duschade och gjorde oss i ordning, och sen så stack vi ut igen vid halvsjutiden.

Promenerade in mot det mer centrala Patong Beach. Middag blev det vid sjutiden. I dag blev det både förrätt och varmrätt. Jag åt först en räkcocktail, och sen blev det wokade grönsaker med ris. 180:- kronor gick det på för oss alla fyra.

Sen så promenerade vi längs strandpromenaden och alla små affärer som ligger längs gatan där. Svängde sen in på Bangla Road. Satte oss på en bar för något att dricka. Jag drack en alkoholfri Pina Colada.

Efter det så promenerade vi hemåt igen. På stranden hade de då redan börjat med minneshögtiderna för offren i Tsunamin. Man kunde köpa en sorts stor rispapperslykta för tjugo kronor styck. Vi köpte två. Sen så tände de på lyktorna längst ner, och när sen värmen steg upp i rispappersröret steg de högt upp på himlen. Mycket vackert att se alla lyktor stiga upp mot den svarta himlen.

Efter det så gick vi till ännu en bar och satte oss en stund. Den här gången så tog jag också in en alkoholfri drink, och så en portion glass. Satt där en stund och åt, drack, och pratade. Sen så gick vi hem till hotellet efter det. Kom hem vid elvatiden ungefär.

Vi satte oss då i Internethörnan/ Foajén/Receptionen. Jag och Jenny satt med våra bärbara datorer, Jimmy satt med en av hotellets datorer. Borzko satt och läste en bok. Lite att dricka blev det för oss igen också. Efter en timme ungefär så gick vi upp på rummen vid tolvtiden. Och sen så blev det sängen vid halvettiden.

---------

(Vill du se tvåhundra fotografier från Thailand? Gå då till mitt fotoalbum på Windows Live Spaces och titta i fotoalbumet Thailand 2006. Kommentar och information finns också under varje bild. Här är länken: http://bim61.spaces.live.com/.)