Tisdagen den 16 januari 2007

Jobbade förstås som vanligt i dag också. I dag serverade vi soppa (kycklingsoppa), mjukt bröd (limpa), och pålägg (ost). Jag var även i dag först i skalen, och sen andreman i lilla matsalen. Inget speciellt hände på jobbet, och allt flöt på bara bra.


 

Tänkte att jag skulle visa vår fantastiska salladsbuffé som vi har på jobbet. Tycker man av någon anledning inte om maten som vi serverar för dagen så behöver man definitivt inte gå hungrig. I dag hade vi trettiotre olika skålar på vår salladsbuffe. Det varierar lite dag för dag, men i dag så hade vi följande:


 

Grekisk sallad

Kycklingpastasallad

Majs

Färska champinjoner

Gröna oliver

Svarta bönor

Svarta oliver

Röda bönor

Eblysallad

Purjolök

Ädelost

Minimorötter

Sparris

Linser

Burkchampinjoner

Tzatziki

Brytbönor

Alfalfagroddar

Isbergssallad

Pizzasallad

Tomater

Paprika

Gurka

Rivna morötter

Bladspenat

Morötter

Olje- och vinägerdressing

Basilikadressing

Rhode Islanddressing

Vitlöksdressing

Keso

Kesoblandning

Fetaost


 

Här kommer fyra bilder på salladsbuffén: (De är speciellt för dig, Natalie!)




 




 



 








Åkte hem direkt efter jobbet. Jenny var hemma när jag kom hem. Hon hade inte varit i skolan i dag. När hon vaknade hos Robin i morse så kände hon sig sjuk, så hon sov vidare en stund, och sen så åkte hon hemåt lite senare, och fortsatte att sova hemma.


 

När jag kom hem från jobbet så kände hon sig något bättre, så då satt hon med sin dator vid köksbordet och gjorde läxor och skolarbeten. Jag satte mig också vid köksbordet med min dator en stund. Varvade med lite allmänt plockande här hemma också.


 

Vid halvfemtiden sen så åt vi två middag tillsammans. Efter det så satt vi vid köksbordet igen vid våra datorer. En Chai Latte blev det så småningom även i dag.



 


 



 

Vid halvåttatiden så kom Borzko hem från jobbet. Han åt middag, och sen så duschade han. Jimmy kom hem från jobbet vid åttatiden. Han hade ätit middag på jobbet, så han duschade bara.


 

Sen så blev det lite allmänt slappande för oss resten av kvällen. Jenny tittade på teve och satt med datorn. Borzko läste i sin bok. Jimmy spelade tevespel. Och jag själv satt mest vid datorn.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Va fin salladsbuffe ;)

2007-01-16 @ 21:07:19
Postat av: Anonym

---> Anonym: Tack! :-)

2007-01-16 @ 21:09:30
Postat av: Anna

Åh vilken fin salladsbuffé. Sådan hade verkligen inte vi. Ni "mat-tanter" på den skolan du jobbar på måste vara jätte populära! ;)

2007-01-16 @ 21:10:19
URL: http://arkemo.blogg.se
Postat av: Bim

---> Anna: Hahaha! Ja, jag vet inte om vi är jättepopulära direkt! ;-) Men jag tror att de allra flesta är nöjda med mat och salladsbuffé. Det är faktiskt väldigt sällan som någon klagar hos oss. Med all rätt! ;-)

2007-01-16 @ 21:13:19
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Anonym

Ojojoj vad fint och gott det ser ut! Vilken skola jobbar du på?

2007-01-16 @ 21:37:43
Postat av: Linda

Härlig salladsbuffe´....och måste också passa på å fråga: Hur gör du chai Latte? Kollade på din länk, men fann inget recept. *kram*

2007-01-16 @ 22:05:34
Postat av: Snurran

Snygga bilder som jag kommer att puffa för i min blogg...!

2007-01-16 @ 22:18:45
Postat av: Anonym

Vilken salladsbufe!! Jag skulle vara lycklig om det fanns under tiden som jag gick i skolan!

2007-01-16 @ 22:45:03
Postat av: Aviga Loella

Nä allvarligt talat ni borde få pris. Läste om er hos Filijokus! Sååååå grymma ni är. Vi har gett upp kampen hos våra arga matmadamer tyvärr och det känns trist som idrottslärare på en skola som egentligen skulle vara hälsoinriktad.

Några frågor. (Så jag slipper ge upp på min skola)
Hur många elever har ni på skolan?
Hur många är ni i köket som ska förbereda all den fina salladsbuffén?
Budget för sallad?
Lagar ni all mat själva på skolan?

Våra värmer bara maten men förskola har frukost i matsalen på morgonen för max 50? ungar på som de sköter själva, lunch för 315 st och bedrövligt mellanmål för kanske 100 som gör ungarna sötare och höga haha. Det är ju full rulle hela tiden men INGET går i god hälsas tecken. Vi har fått panerad fisk varje torsdag i nio år! Sedan jag började där och jag kan inte känna lukten av en panerad sak längre.

Kram för att NI lyckats så bra

2007-01-17 @ 00:47:12
URL: http://blogg.passagen.se/loellasavigsidor
Postat av: Natalie

Tack kära du för fotona!!! Tyvärr kan jag inte skriva vad jag känner för jag har lyckats dreggla ner tangentbordet...
Kramis

2007-01-17 @ 07:52:48
Postat av: Junitjej

Vi har också salladsbuffé på vår skola. Det är mumma!
Jag hoppas att allt med dig är bra!!

2007-01-17 @ 12:23:57
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Bim

---> Anonym: Ja, jag håller med dig! Det är både fint och gott! ;-) Jag jobbar på Hagsätraskolan. Hagsätra är en förort söder om Stockholm.

(Och det var jag som var den Anonyma i den andra kommentaren som tackade!) ;-) (Ibland försvinner namnet när man ska kommentera)

2007-01-17 @ 16:41:46
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Linda: Tack Linda! Vi är faktiskt själva stolta över den! Recept på Chai Latte kommer senare i kväll i ett eget blogginlägg! ;-)

2007-01-17 @ 17:05:55
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Snurran: Tack! Och tack! ;-)

2007-01-17 @ 17:06:20
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Anonym: Tack! Och jag håller med! På min tid så fanns det bara typ vitkål och morot... ;-)

2007-01-17 @ 17:07:03
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Aviga Loella: Hej på dig! Tack snälla för din långa kommentar. Och tusen tack för allt beröm!

Tråkigt att det inte fungerar på er skola. Men ge inte upp. Försök att få till ett samarbete med er matsalspersonal. Ni kanske kan tillsätta en grupp med matsalspersonal, hälso- och idrottslärare, fritidspersonal, skolledning och liknande, och försöka att jobba ihop något.

Ska försöka att svara lite på dina frågor.

Vi lagar mat åt cirka 1.500 personer. På vår egen skola är det cirka 700 personer. Sen så skickar vi iväg mat till tre andra skolor, och till fem stycken dagis. Och de åtta ställena är cirka 800 personer sammanlagt.

Vi är åtta stycken som jobbar hos oss. Sju stycken är heltidsanställda och en är deltidare. Hur mycket tid som går åt till salladsbuffén är omöjligt att säga. Vi har inte riktigt så fint varje dag. Vissa dagar har vi bara "basutbud" och då kanske det är cirka tjugo olika skålar. Och som bätst har vi nog varit uppe i fyrtio olika skålar. Har vi någon sjuk, så kan det kanske vara nere i tio olika skålar. Vi har alltid bäst på tisdagar, onsdagar och torsdagar, och sen lite mindre på måndagar och fredagar.

Budgeten kan jag tyvärr inte uttala mig alls om. Men jag vet att vår husmor är en dj*vel på att förhandla med säljarana, och också bra på att tigga! ;-)

Vi lagar all mat själva. Och som sagt var skickar mat också. Men självklart så har vi också hel- och halv-fabrikat ibland.

Vi satsar just nu mycket på ekologiskt, fullkorn och mindre socker och fett. Sen jag började där för 5,5 år sedan så har det skett jättestora förändringar. Allt bara till det bättre tycker nog både vi och våra kunder/gäster.

Fråga gärna mer om du vill. Jättekul att du skrev. Kram tillbaka till dig.

2007-01-17 @ 17:17:32
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Natalie: Varsågod! Hoppas att du lyckas att göra rent ditt tangentbord sen! ;-)

2007-01-17 @ 17:19:19
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Bim

---> Junitjej: Kul att höra att ni också har en bra salladsbuffé! Allt är bara bra här tack! :-)

2007-01-17 @ 17:19:56
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Aviga Loella

Ska verkligen ta med mig er skola som exempel.

Våra tjejer är tre och ska ju inte laga någon mat bara varmhålla det som kommer och ta emot, därför önskade man att de ville lägga lite mer tid på grönsakerna för oftast har tillbehören hunnit bli sönderkokta.

Du har väl ingen matsedel som man kan få genom mailen eller så om det inte är för mycket besvär? Det är alltid bra att ha exempel. Då är det ju till nästa skola vi behöver gå men det gör jag så gärna. Där har de flera rätter att välja på, och lite äldre barn vi är bara en 1-5-skola och tycks inte vara så noga men det är ju nu de växer i skelett och faktiskt lite sent när de är i tonåren med just det och motionen.

Tack för långt svar.

Satt förresten i natt och kollade alla dina foton från Thailand varifrån jag kom hem för några veckor sedan. Härligt att se! La mig störtsent haha. Vi är sämre på att ta kort.

Ha det skönt!

/Loella

2007-01-17 @ 17:56:09
URL: http://blogg.passagen.se/loellasavigsidor
Postat av: Bim

---> Loella: Hej igen.

Du får gärna ha oss som exempel. Vi är väl självklart inte perfekta och felfria, men vi kämpar på och försöker så mycket vi kan.

Jag tror nog att era mattanter också egentligen vill servera bra och nyttig mat som de flesta är nöjda med. De kanske inte bara vet hur det ska klara av och hinna med det. Det är alltid svårt med förändringar.

Vi har matsedel tre veckor i taget. Jag ska be att vår husmor mailar den till mig, så ska jag maila den vidare till dig. Annars så kan du se den en vecka i taget på vår skolas hemsida. Här är länken:

http://www.hagsatraskolan.stockholm.se/Maten.htm

De fina bilderna bredvid har jag tagit förresten! Vi har tagit ett trettiotal bilder och skrivit ut på färgskrivare i A4-storlek och laminerat. Sen har vi satt upp det som tavlor i matsalen. Jättesnyggt och dekorativt! Och också bra för barnen att se tallriksmodellen.

Mat är nog egentligen lika viktigt i alla åldrar. Ända från dagis och upp i tonåren. Så jag tycker att du ska kämpa på i din skola.

Kul att du kollade mina foton från Thailand! Har du några kort utlagda på Internet någonstans?

Hör gärna av dig framöver och berätta hur det går i er skola! Och kolla min blogg nästa tisdag. Då är det EFIT-dag, så då kommer det några kort från jobbet.

Med vänliga hälsningar från Britt-Marie.

2007-01-17 @ 18:16:53
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Aviga Loella

Tackar, du är en grym bloggare. Jag är inte så haj på att lägga ut foton, blir ett enstaka här och där bara. Vi tog inte så många sedan är jag väl lite halvanonym på bloggen =)

Jag tar gärna en veckomatsedel i taget till att börja med men gärna mailad senare. Tack snälla för ditt engagemang. Kommer tillbaka och kollar till dig förstås!

EFIT?

Kram och STORT tack nu är jag sugen på tillsammanskamp =D

2007-01-17 @ 18:53:33
URL: http://blogg.passagen.se/loellasavigsidor
Postat av: Aviga Loella

I will =)

Torsdagkram

2007-01-18 @ 11:30:42
URL: http://blogg.passagen.se/loellasavigsidor
Postat av: Bim

---> Aviga Loella: Okej! Kram tillbaka! :-)

2007-01-18 @ 18:00:06
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Mita husmor i Hagsätraskolan

Hej! Kul att fler ser var fina skolmat och sallads buffe. Det är bara viljan och ibland ideerna som sätter gränserna.Äter dom mer sallad kan man minska matportionerna.

2007-01-23 @ 09:03:43
Postat av: Bim

---> Mita: Hej kära chef! ;-) Kul att du kommenterade! :-)

2007-01-23 @ 15:58:51
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0