Torsdagen den 21 december 2006 (Dag fem)

I morse ringde mobilen kvart över sex, efter sex timmars sömn. Vi gick upp, gjorde oss i ordning, och sen så packade vi ner lite grejer eftersom vi skulle på utflykt i dag. Prick sju när frukosten startade så gick vi dit och åt frukost. Sen klockan halvåtta så blev vi hämtade av en liten minibuss.

Först så åkte vi från ön Phuket, till fastlandet, och till Kao Lak. Där hämtade vi upp en familj till och sen så åkte vi vidare till en Nationalpark / Naturreservat en bit bort. Där fick vi sitta två och två i gummikanoter med en som paddlade längst bak. Sen så åkte vi längs en mycket vacker flod i cirka 45 minuter. Gick sen i land på ett ställe en stund, och sen så fortsatte vi i cirka 45 minuter till tills vi kom tillbaka där vi kom ifrån.

Det var en mycket vacker och underbar flodtur. Fantastisk natur, rena djungeln. Vi såg fiskar, fåglar, och även fyra stycken ormar. Jättemysigt att bara sitta i kanoten och flyta fram i en och en halv timme.

När vi kom tillbaka så åkte vi en liten bit i minibuss till en restaurang. Där fick vi en fyrarätters lunch, dricka, och så frukt till efterrätt.

Efter det så åkte vi till ett annat ställe en inom parken/reservatet. Där fick vi sätta oss två och två i ”soffor” på ryggen på elefanter. Sen så red vi i cirka 45 minuter. Klev av elefanterna vid ett litet vattenfall där de som ville fick bada. Jenny, Jimmy och Borzko badade, men jag hoppade över det. Sen så klev vi på elefanterna igen och så red vi cirka 45 minuter till tills vi var tillbaka där vi kom ifrån. Roligt men lite läskigt var det att rida på elefanterna. Men häftigt med en helt fantastisk natur.

Efter det så åkte vi mot Kao Lak. Där var vi och tittade på den stora Polis-båten som hamnade 1,2 kilometer från land när Tsunamin kom. Helt otroligt att den kunde komma så långt ifrån havet. Och bra att de har låtit den ligga kvar, för det var intressant att se. Efter det så tog minibussen oss hem till hotellet.

Kom hem vid åttatiden, över tolv timmar sedan vi åkte i morse. Hungriga och trötta var vi. Vi gick direkt ut och åt middag. I dag åt jag wokade grönsaker i oystersås med ris. Vår nota gick på i dag för alla fyra: 140:- kronor inklusive dryck och dricks.

Sen så gick vi tillbaka till hotellet på en gång. Vi satt en stund alla fyra i receptionen/foajén/Internetcaféet. Jenny och jag försökte givetvis blogga igen, men det gick inte i dag heller. Vi höll på med lite annat i datorn. Borzko och Jimmy var trötta och gick och la sig vid elvatiden. Jenny och jag la oss vid halvettiden.

---------

(Vill du se tvåhundra fotografier från Thailand? Gå då till mitt fotoalbum på Windows Live Spaces och titta i fotoalbumet Thailand 2006. Kommentar och information finns också under varje bild. Här är länken: http://bim61.spaces.live.com/.)