Dagens Dagbok - Tisdagen den 24 juli 2007 - Dagen.

Mobilen larmade klockan halvsju i morse. Jag gick upp lite tidigare eftersom vi skulle iväg, och det var lite som jag ville göra på morgonen. Jimmy och Jenny hade åkt iväg strax före jag gick upp. Jimmy körde Jenny till jobbet eftersom hon började sju i dag precis som Jimmy. Jimmy skulle jobba precis som vanligt mellan sju och fyra. Jenny skulle jobba ett pass i dag mellan sju och fyra.

 

Jag duschade, gjorde mig i ordning, och sen så åt jag frukost och läste lite nyheter i datorn. Sen så höll jag på och fixade lite. Borzko gick upp vid strax efter halvåtta i dag. Han genomgick sina morgonrutiner och sen så åt han förstås frukost. Sen så stack vi båda iväg med bilen vid kvart i nio.

 

Först så åkte vi till Örby och hämtade upp min Mamma och Pappa. Och sen så åkte vi iväg mot Gävle. Vi skulle göra en utflykt dit i dag. Min Pappa kommer därifrån, och hans sista kontakt med staden, hans bror (min farbror): "Kulan" dog för två år sedan. Så vi skulle åka upp för att gå till Minneslunden på Kyrkogården och lägga blommor där. Och så skulle vi passa på att kolla runt lite i Gävle också.

 

Tråkigt väder var det ju förstås som vanligt... Regnade nästan hela vägen upp... Jag körde. Vi stannade till vid Dragon Gate i Älvkarleby, men där var det stängt, så vi bara kollade runt lite och fotograferade lite.

 

Sen så fortsatte vi mot Gävle, och när vi kom fram så åkte vi direkt till Kyrkogården. Var väl framme där vid elvatiden tror jag. Vi la blommor i Minneslunden och vi gick runt lite där. Sen så åkte vi runt lite runt Gävle. Min Pappa hade tre matställen på förslag där vi skulle äta lunch. Men det blev väldigt struligt då, för det konstiga var att två av ställena var stängda, ett var sommarstängt, och det andra hade slagit igen. Och det tredje stället hittade vi inte.

 

Så det blev automatiskt lite sightseeing per bil då när vi åkte runt och letade. Till slut så parkerade vi bilen nära Centrum, vid Konserthuset, och så promenerade vi in i Centrum och fram till Järnvägsstationen. Och där åt vi då äntligen vår lunch.

 

Efter maten så gick vi och tittade på huset där "Kulan" bodde i och runt omkring där. Sen så gick vi in mot Centrum igen. Gick och tittade lite på Gågatan, på Torget, i en Galleria, och lite i affärer. Sen så gick vi in en Kyrka och tände varsitt ljus för "Kulan". Vi hade ändå rätt så tur med vädret, för när vi promenerade runt så regnade det faktiskt ingenting.

 

Sen när vi tyckte att vi hade gjort allt det vi ville göra så åkte vi hemåt igen. Jag körde hem också. Regnade till och från på vägen hem. Vi stannade till vid Café Syltkrukan som låg före Uppsala och tog en fika och en glass. Och då tittade faktiskt solen fram en liten stund, så vi kunde sitta ute och fika.

 

Släppte av Mamma och Pappa i Örby, och så kom Borzko och jag hem till Farsta vid halvsextiden. Ungefär nio timmar sedan vi gav oss iväg i morse. Lite drygt 40 mil blev det kört i dag. Och en mysig dag tillsammans med Mamma och Pappa blev det. Även om nu vädret kunde ha varit lite bättre...


Här nedan kommer sexton fotografier från dagen:



En bild över hur Dragon Gate i Älvkarleby kommer att se ut när det är klart. 
 


image839


Dragon Gate i Älvklarleby.


image840


Mamma, Jag, och Pappa i Minneslunden på Kyrkogården.


image841


Minneslunden på Kyrkogården.


image842


Lunch på Restaurangen på Järnvägsstationen i Gävle.


image843


Det här var vad jag åt till lunch i dag: Pasta med Grönsakssås. Och så tillbehör förstås.


image844


Den gamla Brandstationen i Gävle. Enligt min Pappa så är det Sveriges äldsta som fortfarande används.


image845


"Lillån".


image846


I höghuset till höger bodde min farbror Karl-Fredrik "Kulan" Kullin.


image847


Något hus som jag inte kommer ihåg vad det var, och en staty som tydligen är rätt känd.


image848


Här är vi i Heliga Trefaldighets Kyrka och tänder ljus.


image849


Häftigt ljus va!?


image850


Visst har de fina små altaner/uteplatser precis ovanför ån!?


image851


Pappa, Borzko, och Mamma.


image852


Och solen tittade äntligen fram en liten stund när vi fikade på vägen hem.


image853


Café Syltkrukan.


image855


Kommentarer
Postat av: Snurran

Verkar ha varit en trevlig dag! Hade inte en aning om att det fanns något som hette Dragon Gate i Älvkarleby - det ligger ju inte SÅ långt från mina föräldrars landställe..Kanske blir ett utflyktsmål vid tillfälle..
*kram*

2007-07-24 @ 20:17:02
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Bim

---> Snurran: ja, det var en jättemysig och trevlig dag! Och vi klarade ju oss hyfsat undan regnet också. Dragon Gate har de hållit på och byggt på i flera år nu. Vi har ätit och fikat där varje gång vi har åkt till Gävle. Förra året åkte vi ju bara upp en gång, men året innan var vi ju upp minst 5-6 gånger, det var ju det året "Kulan" dog. Nu var det tyvärr stängt i restaurangen. Jag vet inte när de öppnar igen. Men annars kan jag rekommendera ett besök dit när de har öppnat igen. Och definitivt sen när det är helt klart.

2007-07-24 @ 20:21:10
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: Junitjej

Det såg ut som en trevlig dag!! Jag har kusiner som bor i Gävle. Jag var ofta där, när jag var yngre, men nu var det ett tag sedan.
Tycker du att Anders Lundin, som håller i Allsång på Skansen, kan sjunga bra? Det tycker inte jag. Lasse Berghagen var betydligt bättre på det.

2007-07-24 @ 21:01:25
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Bim

---> Junitjej: Ja, det var en jättetrevlig dag!
Jag tycker att Lasse Berghagen sjunger bättre än Anders Lundin. Men jag gillar ändå Anders Lundin bättre! :-)

2007-07-24 @ 21:16:50
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: annebelle

Aaahhh, Gävle...nostalgi! Jag är uppvuxen där...känns som hemma...Själva var vi till Stockholm i dag. :-)

2007-07-24 @ 21:55:24
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Bim

---> Annebelle: Jaha! Så du är uppvuxen där!? Vad roligt! Då gillade du mina bilder särskilt mycket i dag då!? ;-)

2007-07-24 @ 21:58:10
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: annebelle

Japp, det gör jag..skulle gärna vilja åka en sväng själv med mamma. Skulle vilja titta på (och i) huset vi bodde i. får se om det blir av.
Statyn är rätt känd: Gudinna vid auberiskt hav eller något sånt...i folkmun heter den fnasket i plasket..;-)

2007-07-24 @ 22:01:50
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Bim

---> Annebelle: Ja, åk! Det gick mycket snabbare att köra i år, mot förra året. Motorvägen runt Uppsala är ju klar. Känner du igen huset där min farbror bodde? Det är precis bredvid brandstationen som jag fotade. På Öster. Nära stationen. Okej! Då vet jag vad det är för staty! Vad är det för hus bakom då?

2007-07-24 @ 22:12:54
URL: http://bim.blogg.se
Postat av: annebelle

Det är rådhuset.Jag känner förstås igen brandstationen, men husen bredvid har jag inte på minnet. Säkert känner jag igen dem när jag ser dem på riktigt..

2007-07-24 @ 22:21:37
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Bim

---> Annebelle: Okej! Bra! Då vet jag! :-) Pappa sa ju vad det var för hus, men jag glömde... ;-) Husen bredvid är ju kanske inte så mycket att minnas. Om du tittar längst till vänster på kortet så skymtar du ett grått höghus. Så såg husen ut förut. De är precis nyrenoverade.

2007-07-24 @ 22:24:53
URL: http://bim.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0