"Berlinerpopplarna" (Berlinerpoplene) av Anne B. Ragde.



---------    

Recension av boken: "Berlinerpopplarna" (Berlinerpoplene) av Anne B. Ragde. (Genre: Skönlitteratur.)  

---------   


" "Det är varmt, roligt och mycket ömsint." Expressen.

På släktgården Neshov utanför Trondheim samlas tre bröder vid sin mors dödsbädd. Där är äldste brodern Tor, som i alla år bott kvar och skött gården. Nu överraskar han familjen genom att presentera sin okända vuxna dotter Torunn. Där är den korrekte Margido, begravningsentreprenören, en korrekt och plikttrogen man som möter omvärlden med sträng självbehärskning. Och där är den yngste brodern Erlend, som stöttes bort från familjen på grund av sin homosexualitet. Numera lever han det goda livet i Köpenhamn, men under den lättsamma ytan bultar en smärtsam vrede mot familjen.

Tjugo år har gått sedan bröderna sågs. Tjugo år sedan modern styrde deras liv med järnhand. Tiden är kommen för avslöjanden och kanske för försoning?

"En lättläst och lättillgänglig bok om kärlek och familjerelationer i en pittoresk miljö. Ett outslitligt tema Anne B. Ragde förvaltat väl." Nerikes Allehanda.

"Så underhållande att den är nästintill omöjlig att slita sig från." Tidningen Laura.

"Det här är en mycket fascinerande, välskriven historia som man helst vill läsa från pärm till pärm." Tranås-Posten.

Norska Anne B. Ragdes prisbelönta roman Berlinerpopplarna har blivit en stor succé  hemlandet och har sålts i närmare 250 000 exemplar. "


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Vill börja med att skriva att det här är den bästa boken som jag har läst på ett tag! 

Ibland kan jag få förutfattade meningar om böcker. Jag kan få för mig att jag inte kommer att gilla en bok, trots att många andra säger att den är jättebra. Så kände jag inför boken: "Nu ska jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson (recension på den finns via den här länken). Där hade jag (som oftast!) fel. Jag älskade den boken! 

Jag kände lite så inför den här boken också. Men så tänkte jag att jag skulle ge den ett försök. Och jag älskade den från första sidan!

"Berlinerpopplarna" är en helt underbar bok! Väldigt annorlunda mot andra böcker. Jag har (som vanligt) svårt att förklara och beskriva min läsupplevelse. Men jag säger bara: LÄS DEN! För den är helt suverän! 

Och jag ser fram mot att läsa "Eremitkräftorna" som är andra delen i trilogin. Den tredje delen heter "Vila på gröna ängar" och kommer ut om tre veckor. Hoppas verkligen att dom kan leva upp till "Berlinerpopplarna"s nivå. ///Bim
.  

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Snurran

Ja, jag har inte fattat det förut men idag såg jag att den här boken har gått som serie i ettan efter Morden i Midsomer hela sommaren..det var tydligen sista avsnittet idag på den med. Men det är inget jag har följt, jag bara kände igen namnet nu när du läste den :-)

2008-08-05 @ 23:18:41
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Bim

---> Snurran: Ja, det är nog repriserna som har gått så sent. För serien har gått tidigare på kvällarna under juni och juli.



Jag har hört att serien har varit jättebra. Jag ska nog ladda ner och se den någon gång tror jag. Den utspelar sig på både boken "Berlinerpopplarna" och "Eremitkräftorna".



Monica tipsade mig om att se serien, men eftersom jag inte hade läst böckerna så ville jag inte förstöra min läsglädje.



Jag tycker att du ska låna "Berlinerpopplarna" av mig. Den var fantastiskt bra. Nu har jag börjat på "Eremitkräftorna" och den verkar vara lika bra.

2008-08-06 @ 08:36:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Visst, det gör jag gärna!

2008-08-06 @ 11:20:14
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Bim

---> Snurran: Okej! Påminn mig i höst! :-)

2008-08-06 @ 22:02:28
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0