Dagens Dagbok - Onsdagen den 13 augusti 2008 - Morgonen.

Och även i dag, på sommarlovets allra sista dag, så larmade min mobil klockan sju. I morgon så kommer den att larma klockan halvfem istället... :-(


Jag gick upp, duschade, och gjorde mig i ordning. Och sen så blev det frukost, fika, och nyhetsläsning i datorn.


Borzko och Jimmy hade som vanligt gått upp tidigare och åkt iväg till sina respektive jobb. Jenny sov hos Jocke som vanligt. Nu är det över en månad som hon sov här hemma...




Ja, i dag så är det lite av en ångestens dag för mig... Förmodligen så är jag ledig alldeles för länge, för det känns alltid så tungt att komma igång igen... Det är den sista lediga dagen i dag av sextiotre lediga dagar... Och nu är det nittiotvå arbetsdagar fram till jullovet...


Men jag ska i alla fall njuta av den här sista lediga dagen. I dag är det varmt ute, arton grader nu vid niotiden. Men det är helt igenmulet tyvärr. Kanske solen kommer fram senare under dagen.


Jag ska ha en Jenny-dag i dag! Hon är ledig från jobbet i dag, så vi ska träffas inne i stan. Det blir väl fika, lunch, promenad, prat, och shopping som vanligt. Eller om vi möjligtvis går på bio kanske. Vi får se. Vi ska i alla fall träffas vid Södra Station klockan elva.


Kommentarer
Postat av: Snurran

Hoppas att er dag blir lika mysig som den drukar vara när ni träffas! kram

2008-08-13 @ 09:51:05
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Josefin

Jag förstår att du har ångest, det har nog nästan alla innan de börjar jobba igen. Det är ju så härligt att vara ledig. Men du får räkna ner dagarna till helgen och då är det inte så många dagar kvar. Jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste att det är 92 arbetsdagar fram till jul, som du skrivit själv är du en riktig räknare :) Jag har nog aldrig känt (jag "känner" dig) någon som hållt koll på dagarna som dig.

Det värsta med hösten är att det är så få röda dagar på arbetsdagarna. Hösten behöver piggas upp med någon ledig dag här och där ;)



Hoppas att ni får en fin dag tillsammans(som alltid) och att ni slipper regnet som är här. Trodde att det skulle bli fint idag med tanke på att det var så varmt igår på kvällen och sedan inatt, men det blev kallare och regnet öser ner.



Kramar

2008-08-13 @ 11:36:27
Postat av: Therése

Förstår din ångest över att börja jobba igen.



Vad jag däremot inte förstår är mödrars behov av att hålla koll på dagarna sedan man sov hos dem senast/träffades etc.

Min mor påminner mig ständigt om hur länge sedan det var vi sågs senast och det skapar världens ångest hos mig. Inte för att jag känner mig "tvungen" att träffa henne utan för att det påpekas som om det vore en plikt. Så ett hett tips är att inte påpeka detta alltför mycket för då får det nog motsatt effekt längre fram. Kan ju bli en slags försenad frigörelseprocess liksom.

(jag träffade min mor nästan dagligen när jag var i din dotters ålder, men pga "när-ska-vi-ses-tjatet" ses vi typ 5 ggr om året sedan några år tillbaka) Inte för att jag vill lägga mig i er relation eller vet något om den, utan jag talar bara av egen erfarenhet.

2008-08-13 @ 14:14:01
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Tyckare

>>>Jenny sov hos Jocke som vanligt. Nu är det över en månad som hon sov här hemma...<<<



Håller du inte räkning på dagar?minuter?sekunder? också? Lägg ner tjötet och sluta försöka pika henne via en blogg.



Suck

2008-08-13 @ 15:13:36
Postat av: Linus

Till anonym tyckare.

Det var nog ingen pik, till Jenny.

Det var mera att Bim saknar sin dotter när hon inte är hemma.

2008-08-13 @ 16:23:09
Postat av: Bim

---> Snurran: Jadå! Det blev den! Vi pratade, pratade, pratade, och pratade i tre och en halv timme! :-D KRAM

2008-08-13 @ 16:29:53
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Josefin: Jo, det är nog inte bara jag som har lite ångest så här dagen innan...



Och jag vet att jag är lite knäpp med mitt räknande! ;-D



Vi fick en jättefin dag! Inget regn, och varmt och skönt! Vi har promenerat, lunchat, promenerat, fikat, och promenerat. Och så pratat, pratat, och pratat! .-D



Kram!

2008-08-13 @ 16:31:43
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Therése: Jag förstår hur du tänker. Och jag ska fråga Jenny vad hon tycker. Jag menar det absolut inte så. Jag menar ju bara att jag alltid längtar efter henne när vi inte ses. Och det är väl inte så konstigt. Det vet jag ju att min Mamma gör också. Och jag har aldrig känt något dåligt samvete för det. Jag har alltid träffat min Mamma för att jag vill träffa henne. Men jag ska absolut diskutera det med Jenny.

2008-08-13 @ 16:34:33
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Tyckare: Egentligen så gillar jag inte fega anonyma kommentarer... Men jag svarar väl ändå...



Jag försöker absolut inte pika Jenny på något sätt. Jag ville bara poängtera att jag längtar efter henne, och att det känns nu som om hon har flyttat hemifrån "på riktigt".

2008-08-13 @ 16:36:37
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Linus: Du förstod precis vad jag menade! :-D

2008-08-13 @ 16:37:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Emma

Gud vad irriterad jag blir på alla dessa elaka kommentarer som man ser jämt och ständigt i alla bloggar. Och alltid anonyma, vill dom säga något elakt så kan dom väl skriva ut sina namn, eller står dom inte för det dom tycker kanske? då kan dom väl lika väl strunta i att skriva något som gör någon annan ledsen. Och du om någon förtjänar verkligen inte elaka kommentarer :) Och det är väl klart att du saknar Jenny, du är ju hennes mamma :D Hoppas ni fick en bra dag tillsammans :)

2008-08-13 @ 17:16:20
Postat av: Bim

---> Emma: Tack Emma! Jag blev glad över din kommentar! Det är alltid tråkigt att få elaka kommentarer, men fördelen är att när man får det så får man alltid sen snälla kommentarer av andra som försvarar en! :-D

2008-08-13 @ 17:20:47
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Jenny Kullin

jag förstår att folk kanske tror att Mamma försöker ge mig dåligt samvete. Men så är inte fallet. Jag har absolut inte dåligt samvete för det. Självklart vet jag att hon saknar mig. Men det får bara mig att känna mig mer älskad. Är bara glad att hon inte tycker det är skönt utan mig hemma ;) haha



Sedan vorde det skillnad om jag flyttade på pappret. Nu står mitt rum hemma helt tomt varje dag.



Så nu vet ni alla hur jag känner. Sedan pratar jag och Mamma flera gånger per dag. Så vi får våran dos ändå. Sedan saknar jag såklart familjen också, Men samtidigt är jag 18, Är tilsammans med Jocke. Då är det dags att börja släppa taget. Men jag känner mig inte alls tvungen eller pressad att umgås med mamma. Jag gör det för att jag saknar henne och älskar henne.

2008-08-13 @ 17:44:18
URL: http://jennykullin.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Jenny Kullin: Tack snälla älskade lilla stora Tufsan för din underbara kommentar! Älskar dig så otroligt mycket! Du är bäst! (Och Jimmy också förstås!) Puss och Kram från Din Mamsi! :-D

2008-08-13 @ 18:10:26
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Haha klart jag inte tycker att du är knäpp. Tycker att det är roligt att du håller koll på dagarna, det är bara "ovanligt" för mig :)



Tänkte lägga mig i inläggen nedan, och jag tänkte själv en del som Jenny skrivit. Om min mamma säger att det är länge sedan vi träffades så tolkar jag det som att hon bryr sig om mig och vill träffa mig. Jag skulle aldrig tolka det som en pik. Jag skulle heller aldrig ta avstånd från min mamma för att hon älskar och bryr sig om mig. Det är väl det bra föräldrar gör? Man ska vara glad över att ha bra kontakt med barnen/föräldrarna. Jag skulle inte klara mig utan mina älskade föräldrar.



När du skrev att hon inte sovit hemma på en månad så gick det inte att tolka det på annat vis än att du älskar din dotter och tycker att det är roligt när hon är hemma så du få rå om henne. Jag tycker att det framkommer tydligt i bloggen att du bara vill dina barn det bästa och att du accepterat att Jenny är på väg ut i vuxenlivet och att hon har Jocke. Men bara för att barnen är på väg att bli stora så får man ju längta efter dem. Det är inget konstigt med det. Man längtar ju efter sina föräldrar också fast man är vuxen. Bry dig inte om dumma kommentarer.



Kramar



Kram

2008-08-13 @ 23:42:24
Postat av: Therése

Hej igen!



Angående min kommentar så var den absolut inte illa menad, utan bara en reflektion på hur jag själv tänker och reagerar. Alla är ju dock olika! :)

Jag har tex en 31-årig polarinna vars mamma STÄDAR(!) hemma hos henne och hennes 36-åriga sambo... och som ringer och/eller besöker dem på daglig basis. I min värld är det helt fel, men för dem verkar det funka. :O (förrutom att polarinnan är väldigt jag-svag)

2008-08-14 @ 02:35:41
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Josefin: Tack för din långa kommentar! Och tack för att du inte tycker att jag är knäpp, trots att jag är en räknare och en statistiker! ;-D



Och du förstår mig precis! Det är exakt så jag tänker när det gäller Jenny! Min Mamma kan ju fortfarande ibland säga till mig att hon längtar efter mig! Och jag tycker aldrig att det är någon pik till mig att vi ses för sällan eller nåt. Utan bara att det är ren fakta, att hon längtar efter mig!



Jag vet att Jenny tar det på rätt sätt. Hon vet att jag alltid längtar efter henne. Men det är ju liksom ingenting att göra åt. Det klart att barnen måste frigöra sig och så småningom flytta! Men jag kommer ju alltid ändå att längta efter dom!



Jag tror aldrig att man kan älska sina barn för mycket, eller bry sig om dom för mycket. Dom frigör sig ändå när det är dags.



Kram på dig! :-)

2008-08-14 @ 14:07:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Therése: Okej! Det är helt okej! Man är olika, och jag tog inte åt mig av din kommentar.



Jag vill inte yttra mig om kompisen du berättar om. Tycker inte att det är självklart att det är fel. Din vän kanske gör andra saker till din Mamma istället? Tjänster och gentjänster?



Alla är ju olika. Och bara alla inblandade är nöjda, så tycker inte jag att utomstående ska döma.

2008-08-14 @ 14:09:25
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Nej, vännen gör dessvärre inte nämnvärt mycket för sin mamma utöver svarar på tilltal. ;) Kanske beror detta på att hon är ensambarn och att mamman därför skämt bort henne under uppväxtåren.

Oavsett om man vill eller inte vill dömma folk så sker detta ändå på en nivå. Vi människor har ett behov av att stoppa in varandra i fack så att vi vet hur vi ska förhålla oss till och agera gentemot varandra.

2008-08-14 @ 14:35:57
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Okej. För jag tänkte att dom kanske hjälper varandra ömsesidigt. För Jimmy och jag brukar till exempel skoja om, att när han flyttar så kan han få komma hit med sin tvätt och så fixar jag den, om han samtidigt hjälper mig med alla mina datorproblem! Självklart så är det ju bara ett skämt, men samtidigt så skulle jag tycka att det är okej om man hjälper varandra med saker.



Ja, självklart så dömer vi alla människor varandra. Jag vet att jag är väldigt snabb ibland med att döma folk. Men jag kan också ändra mig, och också stå för det, och be om ursäkt för det. Men jag försöker verkligen att tänka på det, och inte döma folk, speciellt inte efter utseende, hudfärg, kön, sexualitet, ålder, osv. Men det är svårare att inte döma folk efter hur dom uppför sig...

2008-08-14 @ 14:42:19
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Tyckare

Det är väl jag som utmålas som den fega kommenteraren för att jag inte skriver mitt riktiga namn, och egentligen ser jag ingen anledning att göra det? Våran Bim har en kommentarsfunktion på bloggen och det står inga regler för att man Måste skriva sitt riktiga namn eller mail eller blogg (som jag inte har) någonstans.



Så snälla skriv regler innan du kommer med med angrepp om "feg kommenterare". Kanske var det en känslig tå jag råkade trampa på? Som kanske innehöll ett uns sanning?



Hälsningar:

Tyckaren som tycker i kommentarsfälten. Vad är dem annars till för?



Ha en fin dag!

2008-08-14 @ 19:03:54
Postat av: Bim

---> Tyckare: Självklart så måste man inte skriva sitt riktiga namn, hemsida, och e-mailadress. Men jag tycker ju att det är trevligare när man gör det. Och det är ju alltid så att när man får elaka eller negativa kommentarer så är dom ju alltid anonyma.



Och jag står för "feg kommentar" när det är elakt och anonymt. Om man ber om en åskikt, så får man ju faktiskt tåla en del. Men om man inte har gjort det så förstår jag inte varför man ska få en kommentar som denna: "Lägg ner tjötet och sluta försöka pika henne via en blogg." Varför ska jag lägga ner?? Och varför ska jag sluta "försöka att pika henne"?? Jag skriver väl faktiskt precis vad jag vill i min blogg. Gillar man inte vad jag skriver, så är det väl bara att sluta att läsa! Eller?

2008-08-14 @ 19:45:24
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Tyckare

Att ha ett kommentars-funktion tycker du inte är att be om åsikter eller kommentarer? För mig är det i alla fall solklart.



Men då vet jag till en annan gång, att inte komma med kommentarer när man bemöts på detta sätt.



Ha de fint!

2008-08-15 @ 09:13:57
Postat av: Bim

---> Tyckare: Okej.

2008-08-15 @ 14:05:48
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0