"Intrång" (Creepers) av David Morrell.



---------    

Recension av boken: "Intrång" (Creepers) av David Morrell. (Genre: Skönlitteratur / Thriller / Skräck.)

---------   


"Belönad med Bram Stoker-priset för bästa skräckroman 2005.

"Skrämmande och hypnotiserande läsvärd."
Stephen King.

Asbury Park i New Jersey var under första hälften av 1900-talet ett blomstrande sommarnöje som lockade badturister från hela New York. Juvelen i kronan var det exklusiva Paragon Hotel - byggt av en excentrisk miljonär med en mayapyramid som förebild. När Asbury Parks glansdagar var över och staden förföll barrikaderades alla ingångar till hotellet. Sedan 1970 har det stått orört.

En kylig oktoberkväll samlas fem personer i det nu nedgångna Asbury Park. De är urbana utforskare, de undersöker övergivna byggnader, och har siktet inställt på Paragon Hotel - ett drömobjekt för en urban utforskare. De tar sig in via en servicetunnel, men väl inne står det klart att en i gruppen har en egen agenda för intrånget. Dessutom upptäcker de snart att de inte är ensamma. Där inne i mörkret lurar något långt mer ondskefullt än de någonsin kunnat föreställa sig. Och allteftersom natten skrider kryper det närmare inpå.

Intrång utspelar sig under åtta timmar - från klockan 21 på kvällen till klockan fem på morgonen. Förbered dig på åtta timmars sträckläsning - den här boken kan man inte lägga ifrån sig."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Av David Morrell har jag bara läst en enda bok förut, och det var för tjugofem år sen... Det var boken "Tvekampen" från 1973 som på engelska heter "First Blood" och som sen blev filmen "First Blood", den första Rambo-filmen, 1982. 

Den här boken, "Intrång" är väl en blandning av en skräckroman och en thriller. Jag tyckte att den var mycket bra. Väldigt spännande, och en bok som man verkligen ville sträckläsa. Jag kan helt klart rekommendera den. 
///Bim.  

---------   

Betyg: 4 av 5.  

---------  


Kommentarer
Postat av: Josefin

Den lät spännande, ännu en bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Blir man mörkrädd av den? ;)

2008-08-01 @ 15:43:39
Postat av: Bim

---> Josefin: Ja, du ska definitivt läsa den! Liiiite mörkrädd kanske man blir, men inte så farligt! ;-)

2008-08-01 @ 16:38:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Haha då är frågan om jag vågar läsa den, nejdå nog ska jag våga det..



Då är den alltså lite läskig med tanke på att du blir väl inte skrämd i första taget? ;)



På tal om bli skrämd, är det någon film du sett som du verkligen blivit mörkrädd av? Jag tror att scream är den film som skrämt mig mest, jag såg den när jag gick i nian, jag var så otroligt rädd där inne på bion. Sedan drömde jag mardrömmar i nästan ett helt år efteråt (inte varje natt, men flera gånger i veckan) att scremgubben kom och jagade och skulle döda mig. Till slut fick jag tipset av en kompis att försöka ta av scremgubben masken i drömmen för att få se vem det var som jagade mig, då slutade jag (tack och lov) att drömma om honom. Jag vet inte om jag skulle bli lika rädd av den filmen idag, jag har hunnit se många hemska filmer sedan dess, men jag tar ingen risk och se den igen, jag avskyr att ha mardrömmar.



Kramar

2008-08-01 @ 21:21:57
Postat av: Bim

---> Josefin: Läs den! Det vågar du! Och tala sen om för mig vad du tyckte! :-D



Jag såg Exorcisten när jag var femton år... Sen mindes jag den som fruktansvärd i trettio år. Såg om den härom året, och då var den inte speciellt läskig, och nästan larvig... Så se om Scream så småningom. Du ändrar dig! :-)

2008-08-01 @ 23:46:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Haha ja kanske är det så :)

2008-08-02 @ 12:45:55
Postat av: Bim

---> Josefin: Testa! ;-)

2008-08-02 @ 13:56:16
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0