"Irene Huss - 1 - Tatuerad Torso"

         


"Irene Huss -  1 - Tatuerad Torso" - 2007

"Bland stenarna på en strand utanför Göteborg upptäcks delar av en styckad manskropp. Det enda kriminalinspektör Irene Huss har att gå efter är en mycket speciell tatuering på torson. Utredningen leder henne till Köpenhamn och en alltmer intensiv jakt på en sjuk bestialisk mördare. En mördare som hon vet snart kommer att slå till igen och som dessutom börjar fatta intresse för hennes egen familj. När hennes dotter mystiskt försvinner ställs Irene inför det ohyggliga faktum att hon kan tvingas att jaga sin egen dotters mördare.

Irene Huss är en karismatisk och modern kvinna som tidigare varit europamästare i Ju-jutsu. 38 år gammal är hon mitt uppe i karriären som kriminalinspektör, men hanterar samtidigt ett hemmaliv med make och två tonårsdöttrar. "Tatuerad torso" är den första av totalt sex filmer som bygger på Helene Turstens storsäljande deckare om kriminalinspektör Irene Huss och hennes kollegor på mordroteln i Göteborg. De övriga filmerna är "Den krossade tanghästen", "Eldsdansen", "Nattrond", "Glasdjävulen" och "Guldkalven"."

(Kopierat från LoveFilm)

Den här filmen såg jag för ungefär ett halvår sen. Men eftersom vi tänkte se alla sex filmerna i serien nu snart, så började vi med att se om den här första filmen.

När jag såg den förra gången,
(den recensionen finns här), så tyckte jag att den var sådär... Men jag vet inte om jag inte var på humör för film den kvällen, för nu tyckte jag faktiskt att filmen var riktigt bra!

Den var väl typ som Beck, Wallander, och Van Veeteren-filmerna. Jag gillar svenska polis-filmer.


Kommentarer
Postat av: Josefin

Vi har sett de där filmerna i sommar (i brist på annat att se), men de var inte så dåliga som jag trodde. Nattrond var den filmen jag tyckte var bäst. Tycker att handlingen och vissa skådisar känns lite sådär ibland, men det är helt ok att se på ändå.

2008-08-05 @ 08:22:45
Postat av: Bim

---> Josefin: Jag tycker att dom två som vi har sett har varit bra. Inte som Beck förstås! Tycker ibland att dialogerna känns lite oäkta och krystade. Och jag är egentligen inte så förtjust i hon som spelar Irene Huss. Inga filmer som jag skulle vilja betala en hundring och se på bio precis. Men att se dom gratis hemma är helt okej.

2008-08-05 @ 08:41:51
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Jag håller med dig i att dialogerna känns krystade ibland. Är inte heller så förtjust i henne men efter några avsnitt så hade jag blivit van vid henne och tänkte inte så mycket på det. Håller absolut med att det är inga filmer jag hade betalat för..



Filmerna med Varg Veum har vi också sett i sommar, jag vet inte om du har sett någon film med honom? Det handlar om en norsk privatdetektiv. Filmerna är väl sådär, inte heller något som jag skulle se på bio men hemma är det helt ok. Tycker att de filmerna är bättre än Irene Huss, men väldigt förutsägbara. Länk till en av filmerna:

http://www.lovefilm.se/film/49841-Varg+Veum+-+T%F6rnrosa.do

2008-08-05 @ 09:27:51
Postat av: Bim

---> Josefin: Filmerna med Varg Veum har jag aldrig hört talas om. Ska kolla in dom. Tack för länken.



2008-08-05 @ 15:06:19
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0