"Dimman" (The Mist) av Stephen King.



---------    

Recension av boken: "Dimman" (The Mist) av Stephen King. (Genre: Skönlitteratur / Skräck.)  

---------   


"Vädret har varit underligt i flera veckor, och David Drayton tycker först inte att det är något konstigt med dimman som väller in över sjön efter en våldsam sommarstorm. Men ett instinktivt obehag säger honom snart att det som närmar sig inte är någon vanlig dimma.

Tillsammans med sin son och en granne åker David in till stormarknaden, och under tiden omsluts staden av dimman. En rad skrämmande händelser inträffar kort därpå, och stadens invånare inser med stigande fasa att det rör sig okända och dödliga varelser i det ogenomträngligt vita.

David och hans son blir tillsammans med andra invånare som åkt för att handla fast på stormarknaden, och snart bildas olika grupper bland dem. De som vägrar tro på vad som händer, de som helt enkelt kopplar bort hjärnan inför skräcken de bevittnar och domedagsprofeterna, som anser att ett blodsoffer är det enda som kan häva förbannelsen. David tillhör gruppen som instinktivt känner att det enda de kan göra är att försöka fly. Men hur flyr man utan att se, och utan att veta vad för slags fiender som blixtsnabbt rör sig i dimman..."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Jag har ju alltid älskat Stephen Kings böcker, och det var inget undantag med den här. Upptäckte efter att jag hade beställt den här boken, att jag redan hade läst den. Den har kommit ut i en ny upplaga, för att det nyligen har kommit en filmatisering av berättelsen. Novellen "Dimman" ingår i novellsamlingen "Den förskräckliga apan" som kom redan 1986. 

Jag är ju ingen älskare av noveller, utan jag gillar mer romaner. Men det här är en väldigt lång novell, som en liten kortroman. Och det var ju tjugotvå år sen jag läste den, så jag kom ju inte precis ihåg den heller. 

Men boken var, som sagt var, bra, som alltid Stephen Kings böcker är. Och jag kan rekommendera den. Men det var ju ändå inte någon av han bästa böcker tycker jag.
 ///Bim.  

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0