"Heroine" av Unni Drougge.



---------    

Recension av boken: "Heroine" av Unni Drougge. (Genre: Svensk Skönlitteratur.)  

---------   


"Wenke, en framgångsrik karriärkvinna, står precis på branten till burnout när hon helt oväntat blir djupt berörd av en man som erbjuder henne en av vår tids stora bristvaror - kärlek. Mannen är en före detta tung heroinist, men det avskräcker inte Wenke. Hon faller som en fullgången frukt och hennes nya livsuppgift blir att rädda mannen från att återgå till sitt missbruk. Oundvikligen dras hon närmare avgrunden och erbjuder snart sin kropp i pant.

Mannen injicerar jungfrusilen i henne och hon utvecklar med flit ett svårt heroinberoende i tron att hon på så sätt lyfter korset från hans axlar. Så småningom kommer hon i kontakt med en värld av knarksmuggling, porr, prostitution och vapenhandel med förgreningar både uppåt i makthierarkierna och neråt till den organiserade undre världen. Wenke har till slut inget annat att förlora än sitt liv.

"Heroine" väckte stor uppståndelse när den kom ut, inte minst på grund av den skoningslöst närgångna skildringen av nutidsmänniskans sociala och sexuella misär.

Författaren avråder känsliga personer från att läsa boken."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Det här var ytterligare en bok som jag har köpt och läst för att jag har fått tips om den här i bloggen. Det var Therése som skrev att det här var den bästa boken som hon har läst, när jag hade frågan om den Bästa Boken i Bim Frågar. 

Jag tyckte nog inte att det var den bästa boken som jag har läst. Men jag tycker att den var klart bra. Jag har läst böcker förut av Unni Drougge, och tycker att hon skriver bra, men också lite speciellt. Ibland tycker jag att hon skriver lite "hattigt" på något sätt. Men både heroinmissbruket och sexskildringarna är väldigt utförligt och närgånget beskrivet. Jag kan klart rekommendera den. Men kanske inte för mycket känsliga läsare. 
///Bim.  

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Therése

Ah, kan förvisso hålla med om att boken nog inte lämpar sig för en vanlig "svenne banan", men DAMN va bra den är! Folk jag tipsat om boken har tom gråtit medan de läst den. Själv blev jag också djupt berörd första gången jag läste den. Kul att du läst den nu iaf! :)

2008-07-21 @ 19:17:26
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Ja, jag är också glad att jag läste den. Tack igen för tipset! Jag älskar att få lästips! :-)

2008-07-28 @ 00:09:25
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0