"När livet stannar" av Malin Sävstam.



---------    

Recension av boken: "När livet stannar" av Malin Sävstam. (Genre: Svensk Skönlitteratur / Dokumentär.)  

---------   


"Omslaget till Malin Sävstams bok "När livet stannar" visar ett silversmycke hon fick av sina vänner när hon varit med om det värsta någon kan tänka sig - hon hade förlorat sin man och sina två yngsta barn i flodvågskatastrofen. På ett hjärta av silver som symboliserar mannen Mats vilar tre små silverbrickor med barnens namn ingraverade. Axel är sonen som överlevde tillsammans med Malin och boken är en berättelse om deras sorg och deras väg tillbaka till viljan att leva. 

Det är en upprörande och sorglig bok, skriven av en kvinna som fram till annandag jul 2004 hade levt vad hon själv kallar ett "prinsessliv".  Också efter katastrofen är hon på många sätt priviligierad - hon har ett stort och resursstarkt nätverk av släktingar och vänner som sluter upp omkring henne på ett makalöst sätt. Den professionella hjälpen hon får är också oerhört betydelsefull, framför allt den som prästen Louise Linder ger under oräkneliga timmar av tröst, stöd och samvaro.


Men ändå. Ändå är Malin Sävstam en bräcklig människa som själv måste bestämma sig för att gå vidare i livet. 
  "Hur ska vi orka möta allt som är välbekant och som varit en del av vårt gamla liv? Hur ska vi klara alla möten med dem som kände oss när vi fortfarande levde?" tänker hon en vecka efter katastrofen. Två år senare kan hon allt oftare uppskatta den andra chans hon fått i livet genom att överleva.


Hur det gick till, hur hon och sonen genomlevde de två första åren efter katastrofen berättar hon i en ärlig, blottläggande och bitvis väldigt vacker text. Läsaren står bredvid henne och får på ett mycket ovanligt sätt verkligen vara med i sorgens alla stadier.


Louise Linder bidrar också med ett efterord i boken."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Det blev den tredje dokumentära boken i rad nu. Och det här var verkligen en bok som grep tag i mig. Jag har ju tidigare läst Pigge Werkelins bok om Tsunami-katastrofen "Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak" (finns recenserad här), och även Charlotta Ölanders bok om samma ämne "...och himlen var oskyldigt blå" (finns recenserad här), så det här blev den tredje dokumentära boken skriven av någon som blivit drabbad av Tsunami-katastrofen. 

Jag tycker att dessa böcker om Tsunami-katastrofen tar mig ännu djupare efter att vi själva har varit i Thailand. Men det kanske inte är så konstigt, för då känner man ju igen sig i böckerna, och kan relatera till sig själv, och till sin egen familj. 

Den här boken var bra skriven, och den engagerade mig. Och om man på något sätt ska rangordna dessa böcker, vilket man säkert förmodligen inte ska..., så tycker jag Pigges bok är bäst, och sen den här av Malin, och som trea boken av Charlotta. Jag kan i alla fall varmt rekommendera alla tre böckerna. 
///Bim.  

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: yasmin

neej, jag tycker att hon är en stark kvinna och att hon har gjort allt hon kunde för att kunna gå vidare. Jag ger boken betyget 4,5 av 5.

2009-11-22 @ 01:29:23
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Yasmin: Okej. Jag tyckte också att boken var väldigt bra.

2009-11-22 @ 09:14:32
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0