"Vålnader" (20th Century Ghosts) av Joe Hill.



---------    

Recension av boken: "Vålnader" (20th Century Ghosts) av Joe Hill. (Genre: Skönlitteratur / Skräck / Noveller.)  

---------   

"Vålnader består av 14 berättelser. Gemensamt har de ett osvikligt sinne för detaljer, miljöer och personligheter, alltifrån den klassiska vampyr- eller spökhistorien till ett mer litterärt förvandlingsnummer i berättelserna "Uppblåsbare Art" och "Hör syrsor sjunga". De är också alla, på var sitt sätt, berättelser om mörkret inom oss och utom oss, frambringat av en ytterst begåvad berättare.

Boken är en perfekt mellanlandning för alla som tyckte om Hills debutbok En hjärtformad ask - i otålig väntan på nästa roman - eller något annat spännande projekt! Men Vålnader är verkligen inget dåligt tidsfördriv.

Vålnader är mångfaldigt prisbelönad: Bram Stoker-priset för bästa skräckberättelser, British Fantasy Award och the International Horror Guild Award för bästa samling och World Fantasy Award för bästa kortroman, "Morris papplabyrint", som förekommer i samlingen.

Dessutom innehåller denna utgåva en berättelse som inte fanns med i ursprungsversionen. En bonus, helt enkelt!"


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Det här var en samling med fjorton stycken noveller i. Jag är ju ingen älskare av noveller. Jag tycker att dom är alldeles för korta. Jag gillar romaner mycket mer. Ska det vara kort, då gillar jag mer riktigt kort, typ krönikor. 

Den här boken är skriven av sonen till min absoluta favoritförfattare: Stephen King. Han heter Joe Hill, och har gett ut en roman hittills. Den heter "En hjärtformad ask", och var mycket, mycket bra. Recension finns här

Den här novellsamlingen var ju ändå okej. Och läsvärd. Gillar man novellen som form, så tycker man säkert att boken är bättre än vad jag tyckte. Vissa av novellerna var i alla fall jättebra, och vissa var sådär.
///Bim.  

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Josefin

Kanske jag ska ta och läsa den där boken, jag gillar att läsa noveller. Det är så bra att du har bokrecensioner då man kan läsa om böcker som man inte ens visste fanns, och om boken är läsvärd.

2008-07-14 @ 22:47:35
Postat av: Bim

---> Josefin: Ja, läs den du! Och läs hans Pappas novellsamlingar också! Dom är ännu bättre!



Kul att du gillar mina bokrecensiner! Det glädjer mig! Kram

2008-07-14 @ 23:28:34
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0