"Allt eller inget" (Octavia) av Jilly Cooper.



---------    

Recension av boken: "Allt eller inget" (Octavia) av Jilly Cooper. (Genre: Skönlitteratur.)  

---------   


 

"När Octavia får syn på Jeremy på nattklubben, vet hon att här är mannen hon letat efter hela sitt liv. Att han är nyförlovad med en gammal skolkamrat till henne - den snälla, oförargliga Gussie, spelar mindre roll. Som han slukar Octavia med ögonen, så verkar det hela bli en lätt match...

Octavia är van vid att männen faller som käglor framför hennes fötter - det kan man ta för givet när man är så sensationellt snygg, rik och charmig. Så när den intet ont anande Gussie bjuder med Octavia på en kanalfärd över helgen, anser Octavia att det är klappat och klart. Nu återstår bara att förföra Jeremy.

Men då har hon inte räknat med den andra weekendgästen - affärsmannen Gareth Llewellyn. Han är minst lika självsäker och kaxig som Octavia - egenskaper som hon definitivt inte uppskattar hos andra. Och hur det nu går till, så lyckas han kvadda hennes planer totalt..."


(Kopierat från bokens baksida) 

---------    


(Hittade ingen länk till boken någonstans. Inköpt begagnad på Tradera. Utgiven 1977.)


---------  


Den här boken fick jag tips om av en trogen läsare av min blogg, Josefin, när jag frågade om vilka som var dom bästa böckerna som ni har läst. Det är en gammal bok, utgiven 1977, så jag hittade den varken på AdLibris eller Bokus, och inte heller någon annanstans på nätet. Men jag hittade den på Tradera, och jag ropade in den billigt där. 

Jag tycker att den här boken var bra, men inte mer än det. Inte jättebra, och väldigt långt ifrån dom bästa böckerna som jag har läst. Tyvärr Josefin, jag tyckte inte som du. ;-D Men boken var som sagt var helt okej, och läsvärd. Tunn var den, och väldigt lättläst, så det var inte många timmars läsning. Kan i alla fall rekommendera boken som ett par timmars lätt underhållning.
 ///Bim.  

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Therése

Det vore, som alltid, kul att veta anledningarna till varför du inte tyckte den var bra. Vad som ledde fram till det liksom. :)

2008-06-28 @ 15:53:14
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Försök själv att skriva bokrecensioner så får du se hur lätt det är! ;-D



Nej, men skämt åsido, jag har så svårt att uttrycka sånt i ord. Varför man tycker saker, det är ju ofta bara känslor! Eller hur?



Men, men, jag ska försöka!



Jag tyckte att den här boken kändes lite "billig, enkel, och simpel". Och väldigt förutsägbar. Från bara baksidestexten så förstod man ju hur boken skulle arta sig och hur den skulle sluta.



Den var ju också trettio år gammal, och inte en sån bok som har åldrats med behag och värdighet precis.



Tyckte att den var lite dåligt skriven. Lite typ som en Harlequin-bok, om du då förstår vad jag menar. För dom böckerna gillar jag inte speciellt. Alltså inget ont om dom, men det är inte min typ av böcker.



Jag gillar ju chick-litt, så det är ju inte det som är problemet, för den här boken var ju som typ en chick-litt-bok, innan genren ens var uppfunnen.



Men som sagt, mest var det bara känslan. Jag tyckte helt enkelt inte att den gav mig speciellt mycket. Ändå så ville jag verkligen tycka om den, för det var ju en av mina favorit-läsare och favorit-kommenterare som hade rekommenderat den till mig. Men jag kan ju inte ljuga och säga att jag tyckte att den var skitbra.



Är du nöjd nu? Bättre recension? ;-D



2008-06-28 @ 17:01:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Men vad säger du om min favoritbok?? Haha jag bara skojar, klart att du får tycka som du vill. Jag vet inte riktigt vad det är som gör boken så speciell för mig men jag älskar verkligen att läsa den! Första gången jag läste lite om den var i Mitt Livs Novell, och sedan köpte jag boken och kan verkligen läsa den gång på gång. Synd att du inte tyckte om den, men alla har olika smak :)

Haha du kanske tyckte att jag lurade dig att köpa boken? Jenny kanske skulle tycka om att läsa den?



Nu ska jag göra mig iordning och sedan gå in till brorsan som har fest, men det blir nog lugnt för min del, jag mår så illa när jag dricker. Det blev inget solande idag, när vi kom till stranden var det fullt av moln och kallt, solen tittade inte fram en enda gång på en timma så vi gav upp och for till stan istället (där lyste solen såklart).



Ha en bra kväll!



Kramar

2008-06-28 @ 18:52:08
Postat av: Josefin

Jag såg din kommentar nedan och måste bara skriva lite till.



"Ändå så ville jag verkligen tycka om den, för det var ju en av mina favorit-läsare och favorit-kommenterare som hade rekommenderat den till mig".



Det var inte dåligt med beröm ;) Men jag tyckar bara att det är bra att du är ärlig, man kan inte hålla med andra bara för att de ska bli nöjda. Sedan är det alltid intressantare att höra ärliga åsikter. Så det är bara bra att du är ärlig, och ingen kan väl ta illa upp för att man inte tycker om en bok? :)

2008-06-28 @ 18:58:49
Postat av: Bim

---> Josefin: Bra att jag får tycka vad jag vill! ;-D Det är alltid lite jobbigt när någon har en älsklingsbok som dom rekommenderar, och så gillar man den inte. Men det är ju faktiskt ofta det är tvärtom för mig också. Ofta folk inte gillar böcker jag rekommenderar. Jag ska i alla fall tipsa Jenny om den också. Och jag tycker absolut inte att du lurade mig att köpa boken! Jag har köpt och läst mycket, mycket sämre böcker än så!



Tråkigt att det inte blev något solande för er i dag. Här har det varit jättetråkigt väder i dag, har knappt varit utomhus alls. Ha nu en trevlig kväll. Man kan faktiskt ha roligt utan att dricka! ;-)



Kram!

2008-06-28 @ 19:00:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Josefin: Nej, det är sant! Varför skulle man egentligen ta illa upp av en sån sak!? Men jag tycker ändå sånt är lite pinsamt ibland... Och du är faktiskt en av mina favoritläsare och favoritkommenterare! :-D

2008-06-28 @ 19:02:10
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0