Bim Frågar - 11 - 080629 - Adoptioner.



Bim Frågar - 11 - 080629.

Bim Frågar: "Vad tycker du om Adoptioner?"

Vad tycker du om adoptioner?
Vilka lagar och regler ska vi ha?

Ska det finnas någon undre åldersgräns på dom som vill adoptera?
Någon övre åldersgräns?
Samma för kvinnorna som för männen?

Ska två gifta lesbiska kvinnor få adoptera?
Ska två gifta homosexuella män få adoptera?

Ska en ensamstående kvinna få adoptera?
Ska en ensamstående man få adoptera?

Några andra tankar och synpunkter om adoptioner?

Skulle du själv kunna tänka dig att adoptera?
Varför? / Varför inte?

Kommentarer
Postat av: Duvan

Jag tycker att det är bra för både barnen och dom som adopterar. Oftast rör det sig om ett par som själva inte kan få barn. I andra fall välgörenhet vilket ju är jättebra.



Lagar och regler: Familjen/paret som barnet skall hamna i skall granskas noga men med sunt förnuft. Man har ju läst om en massa konstiga historier om varför ett par inte har fått adoptera.



Undre åldersgräns tycker jag ligger någonstans runt 30.

Övre åldersgräns 45

Ja, samma för kvinnorna som för männen.



Om lesbiska kvinnor eller homosexuella män ska få adoptera? Mjae, jag är lite rädd för att barnet ska utsättas för mobbning. Den dagen då det är fullt acceptabelt att vara lesbisk eller homosexuell(det har ju redan blivit mycket mer acceptabelt) och det är mer normalt dvs inget man reagerar på, den dagen får dom adoptera. (hoppas den dagen kommer någon gång!)



Ensamstående och adoption. Ja det tycker jag att dom får.



Jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera . Kan jag ge ett barn ett bra liv så spelar det ingen roll om jag föder det själv eller adopterar det.



2008-06-29 @ 00:13:29
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: jenna

jag tycker att dom flesta faktiskt ska få adoptera eftersom det finns så många barn där som verkligen behöver en familj. jag tycker dock att en åldersgräns ska finnas, eftersom någon som själv är runt 18 är själv ett barn och är då inte kapabel att ta hand om ett barn, sen att lesbiska par ska få adoptera, är jag faktiskt lite osäker på vad jag ska tycka, eftersom jag själv anser inte att det är något fel med lesbiska eller bögar, men det finns många där ute som har mycket fördomar, vilket kan försvåra för barnet, men samtidigt så anser jag att dom borde få det. ensamstående mammor borde verkligen få det anser jag, eftersom om man som ensam kvinna inte kan få barn eller liknande så tycker jag att man borde få adoptera. jag tycker faktiskt det är lite dåligt att man måste ha en viss summa på banken, eftersom bara man kan försörja barnet och ge det kärlek är väl ändå det viktigtaste, oj blev lite långt kanske haha :P

2008-06-29 @ 00:14:46
Postat av: Therése

Jag tycker det är superbra att barnönskande individer kan få chansen att ge ett barn en familj. De hårda granskningarna är ett måste för att verkligen säkerställa att barnet hamnar hos en sund/sunda person(er), så de bör de fortsätta med. Angående åldersgränserna så tycker jag att de ska avgöras från fall till fall. Det finns oerhört mogna 20-åringar liksom det finns Friskis & Svettis-sunda 50-åringar.

Både straighta och lesbiska kvinnor samt straighta och gay-män ska DEFINITIVT ha samma rättigheter till att få adoptera. Personlig lämplighet avgörs inte genom vem du idkar sexuellt umgänge med. Beträffande mobbing så mobbar barn/ungdomar för alla möjliga anledningar och forskning har visat att barn till homosexuella föräldrar inte blir mer mobbade än andra barn.

Så länge de ensamstående kvinnorna respektive männen inte är skogsboende enstöringar tycker jag att det ska vara fritt fram för dem att adoptera också.

Eftersom jag inte är en barntyp överhuvudet taget ser jag ingen direkt anledning till att adoptera.

2008-06-29 @ 07:56:16
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Humla

Jag tycker att den undre gränsen borde vara 18 år, men att det upp till, jag vet inte riktigt, 23-25 eller något, borde göras en EXTRA lämplighets-/mognadhetsbedömning. När det gäller övre åldersgränser anser jag att den borde ligga ungefär då man slutar att naturligt kunna få barn, helt enkelt för att det inte är kul som barn att vid tio års ålder ha en morsa som är 70! Det är inte roligt när folk tror att ens morsa är ens mormor.

Självklart skall homosexuella få adoptera, i en perfekt värld. Jag har delade meningar om världen är redo för det men personligen så tycker jag det ska vara helt ok. Och ensamstående skall SJÄLVKLART få adoptera.



Kalla mig gammalmodig, men jag skulle helst se att mina barn såg ut som jag. Om jag inte skulle kunna få barn på naturlig väg, skulle jag absolut kunna tänka mig att adoptera.

2008-06-29 @ 09:20:24
Postat av: En Mölnbobos Liv

Jag tycker att singlar/homo/bi/hetero ska få adoptera. Jag tror att de har väldigt bra lämplighetskontroller idag så det kan nog vara som det är. Vad gäller övre ålder så är det svårt att säga någon bestämt. Många som ställer sig i kö får ju vänta i många år (från vissa länder) så de kanske började köa som 35-åring och får inte barnet förrän vid 40. Kan tänka mig att övre ålder skall vara en ålder när det normalt sett är "kört". Kanske 45 år??



Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att adoptera om det hade varit så att jag inte kunde få barn.

2008-06-29 @ 12:28:48
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/
Postat av: Josefin

Skulle jag inte kunna få barn så skulle jag verkligen kunna tänka mig adoptera. Varför inte, det finns många barn som behöver ett kärleksfullt hem. Jag är helt säker på att man skulle älska ett adopterat barn lika mycket som man skulle älska ett biologiskt barn.



Regler, ja det är klart att man ska kolla upp familjen, men inte mer än så. Ingen kollar väl upp föräldrar som skaffar barn på biologiskt väg? Så någon stor skillnad bör det inte vara, bara så att inte folk skulle adoptera för att de vill ha en "slav" i hemmer eller utnyttja på annat vis (tyvärr har man läst om sådana exempel).



Homosexuella ska få adoptera, likaså ensamstående. Men jag tror att det är bra att ha förebilder av båda kön när man växer upp, det behöver inte vara att föräldrarna är man och kvinna utan om det är två lesbiska kvinnor så kanske en av kvinnorna har en bror eller så som kan vara en manlig förebild. Så länge man älskar barnet som sitt eget och behandlar det väl så är väl allt bra.



Åldersgräns, jag vet inte vad det finns för åldersgränder idag (är det 25 år som yngst?) men 20 år som minst, det är svårt att säga, det borde göras individuella prövningar eftersom alla är olika och ligger på olika mognadsnivåer. Någon övre åldersgräns vet jag inte heller, men är det inte fortfarande bättre att växa upp hos äldre föräldrar än att kanske behöva gå på gatan i sitt eget land, eller sitta och väva mattor? (Jo jag låter lite fördomsfull, men jag funderar bara på vad som är bäst).

2008-06-29 @ 13:58:23
Postat av: Bim

I dag så kör jag kopierade och standardiserade svar, för jag tycker att ni alla, som hittills har svarat, har svarat så himla bra och utförligt allihopa.



---> Duvan: Tack för ditt långa och utförliga svar! :-D

2008-06-29 @ 14:12:56
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

I dag så kör jag kopierade och standardiserade svar, för jag tycker att ni alla, som hittills har svarat, har svarat så himla bra och utförligt allihopa.



---> Jenna: Tack för ditt långa och utförliga svar! :-D

2008-06-29 @ 14:13:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

I dag så kör jag kopierade och standardiserade svar, för jag tycker att ni alla, som hittills har svarat, har svarat så himla bra och utförligt allihopa.



---> Therése: Tack för ditt långa och utförliga svar! :-D

2008-06-29 @ 14:13:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

I dag så kör jag kopierade och standardiserade svar, för jag tycker att ni alla, som hittills har svarat, har svarat så himla bra och utförligt allihopa.



---> Humla: Tack för ditt långa och utförliga svar! :-D

2008-06-29 @ 14:13:58
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

I dag så kör jag kopierade och standardiserade svar, för jag tycker att ni alla, som hittills har svarat, har svarat så himla bra och utförligt allihopa.



---> En Mölnbobos Liv: Tack för ditt långa och utförliga svar! :-D

2008-06-29 @ 14:14:19
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

I dag så kör jag kopierade och standardiserade svar, för jag tycker att ni alla, som hittills har svarat, har svarat så himla bra och utförligt allihopa.



---> Josefin: Tack för ditt långa och utförliga svar! :-D

2008-06-29 @ 14:14:42
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Vad skulle du själv ha svarat på "Bim frågar"-frågorna?

2008-06-29 @ 15:56:09
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Jag tycker inte att det finns några självklara svar på alla frågor. Men så här tror jag att jag tycker.



Jag är för adoptioner. Tycker att det skulle vara mycket lättare och gå mycket snabbare för människor att få adoptera. Men givetvis så ska det ju finnas en viss kontroll innan. Och kanske även uppföljning efter.



Den undre åldersgränsen tror jag nog skulle kunna ligga runt 20 år, i vissa fall. Annars kanske runt 25 vore lagom.



Den övre är svårt... Kanske som den biologiska klockan för dom flesta? Kanske 50 år? Då är man 70 när barnet är 20.



Samma åldersgräns för båda könen tycker jag.



Ja, jag tycker definitivt att gifta homosexuella par, både kvinnliga och manliga, ska få adoptera barn.



Tycker nog också att även ensamstående kunde få adoptera, både kvinnor och män. Kanske med lite större kontroll, med tanke på allt skit som händer... Och då tänker jag kanske främst på om ensamstående män adopterar...



Jag skulle absolut kunna tänka mig att adoptera, om jag inte hade kunnat få egna barn. Däremot inte om jag kan få egna barn. Det är väl i och för sig väldigt egoistiskt, men jag vill hellre ha egna. Även fast jag är helt säker på att jag skulle älska dom adopterade lika mycket. Jag skulle ha svårt att tänka mig ett liv utan barn. Så hade jag inte fått egna, så hade jag försökt att adoptera.

2008-06-29 @ 16:53:00
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0