Dagens Dagbok - Fredagen den 6 juni 2008 - Förmiddagen + Första Halvan av Eftermiddagen. (Med Fjorton Fotografier.)

Jag bestämde mig för att inte åka till badet i dag, utan att promenera in till stan istället. Jag gav mig iväg ganska så precis klockan nio. Redan då var det strålande sol, och jättevarmt. Jag gick min vanliga väg in mot stan.


Vid Globen tog jag en liten paus för ett toabesök och lite att dricka. Det blev McDonalds som fick mitt besök, och jag tog in en liten kaffe med mjölk plus en liten sprite light.





Sen så fortsatte jag in mot stan igen. Vid Slussen så var det massor med folk, för det skulle bli någon slags demonstration. Många polispiketer var det där också.







Fortsatte från Slussen och ner mot Stadsgårdskajen.





Det låg många fina båtar där. Bland annat Ostindiefararen Götheborg. Och också några stora militärbåtar.







Vid Skeppsbron så höll dom på att blåsa upp femtiotusen gula och blåa ballonger som dom skulle släppa iväg sen senare på eftermiddagen.







Fortsatte sen mot Kungsträdgården där det var en massa Nationaldagsfirande och även "Smaka på Stockholm". Tittade lite på när Patrik Isaksson spelade. Eller rättare sagt så repeterande han bara inför spelningen som han skulle ha till kvällen.







Jag gick runt och tittade lite. Köpte mig två stycken glassar också. En strut med vanlig glass, och en strut med sorbet. Här är två bilder till från Kungsträdgården.







Efter en stund så gick jag upp mot City. Gick in på Åhléns för att gå på toa där. Och då så såg jag Pernilla Wahlgren där. Hon stod på entréplan och pratade om Garnier hårfärgningsmedel. Så jag passade på att ta ett kort på henne. Men det kortet kommer i ett annat inlägg.


Sen så mötte jag upp med Jimmy som kom in till stan vid halvettiden. Han skulle senare möta upp med sina kompisar, men han åkte in en timme tidigare och mötte upp med mig en stund. Vi gick ner till Kungsträdgården och gick runt lite där. Köpte sen varsin tunnbrödsrulle, Jimmy tog med rostbiff och potatissallad, och jag tog med skagenröra. Jimmy tog en öl, och jag tog vatten till.





Gick runt i Kungsträdgården en stund till, och sen så gick vi upp mot City igen. Jimmy gick och mötte upp med sina kompisar, och jag gick mot affärerna. Jag gick runt en stund i olika sport- och skoaffärer och letade efter Crocs flip-flops, men jag hittade inga.


Promenerade sen mot hemhållet. Gick från City och till Slussen. Därifrån så tog jag tunnelbanan till Gullmarsplan, och sen ersättningsbussen 18X till Farsta. När jag kom till Farsta så gick jag till SynOptik och fixade till mina glasögon lite, för dom satt lite löst.


Jag kom hem vid tretiden, sex timmar sedan jag gick i morse. Tyvärr så glömde jag stegräknaren hemma i morse, så jag vet inte hur långt jag har gått, eller hur lång tid. Men minst tre timmars effektiv gångtid måste det i alla fall vara.


När jag kom hem så satte jag mig på uteplatsen, i skuggan under parasollet, och så läste jag i min bok: "Ur vulkanens mun" av Helena von Zweigbergk. Jag läste också ut den efter ungefär en timme.




Kommentarer
Postat av: Therése

Hej,



Vilken väg går du från Farsta och in till stan? Jag bara undrar då jag själv funderat på att gå in men inte riktigt vet hur man går. s Kan man gå vid motorvägen (Nynäsvägen?) och in? Finns det gångvägar där? Är det någon väg man bör undvika? (ja, förrutom att gå på själva motorvägen alltså, haha. När jag åkte 18S hem från Gullmarsplan en gång såg jag en polismotorcyklist som eskorterade en gammal dam som gick vid väggrenen på motorvägen...)

2008-06-06 @ 21:07:59
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Jag har gått lite olika vägar under dom två och ett halvt åren som vi har bott här. Första gången hade jag faktiskt skrivit ut en liten karta som jag hade med mig! För jag har ju så dåligt lokalsinne. Jag går ju typ längs tunnelbanan, fast inte riktigt.



Först så går jag till Hökarängen, sen till Gubbängen, och sen mot Tallkrogen. Förut så gick jag sen mot Skogskyrkogården, Sandsborg, Blåsut, och Skärmarbrink.



Men numer så svänger jag av efter Tallkrogen, och så går jag genom Enskede, och så upp mot Globen.



Och sen är det ju bara att fortsätta mot Gullmarsplan, Skanstull, Medborgarplatsen, Slussen, Gamla Stan, och T-Centralen.



Vägen som jag gick förut, är nog egentligen lite trevligare att gå. Grönare och mindre trafik.



Men vägen som jag oftast går nu går nog lite snabbare.



Skriv ut en karta från Internet, och testa dig fram. Det finns ju som sagt var gångvägar nära vägen nästan hela vägen. Men det finns ju också lite mysigare vägar att gå på en bit ifrån.



2008-06-06 @ 21:21:38
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Åh, vad många fina bilder! Patrik jobbade på någon av restaurangerna där inne i stan idag - det var kanske han som serverade dig och Jimmy? ;-D kram

2008-06-06 @ 21:42:04
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Tack för berömmet om bilderna! :-D



Nej, det var bara tjejer som jobbade just där vi handlade. Och jag tror nog att jag skulle känna igen Patrik! ;-)



Hur kommer det sig att han jobbade där?



Kram!



2008-06-06 @ 21:46:13
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Jag vet faktiskt inte, men jag tror det är genom en kompis som jobbar i restaurangbranchen

2008-06-06 @ 21:48:07
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Okej. Säkert kul, men jobbigt, att jobba där. Var det bara i dag? Eller hela helgen? Ska ni in och hälsa på honom?

2008-06-06 @ 21:51:41
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Han jobbade tydligen i går (visste inte om det faktiskt) och idag ett 14-timmarspass..hur det blir resten av helgen vet jag inte, han hade inte tid att prata i telefonen när jag senast ringde ;-D Matte har match mitt på dagen både lördag och söndag, så vi kommer inte att åka in till stan. I morgon ska vi ju hämta moppen också :-D kram

2008-06-06 @ 22:06:18
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Okej! Synd att jag inte visste om det! Då hade jag kikat lite på honom i smyg! ;-D



Förstår att du inte hinner då, med två matcher och moppen!



Ha en fortsatt skön helg i alla fall! Kram! :-D

2008-06-06 @ 22:11:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Ah, ja så kan man ju göra ja! :D (angående kartan) Tror tom att jag har en cykelkarta någonstans här hemma också, den borde ju också funka. Jag har inte ens varit i Hökarängen eller Gubbängen än, håller mig mest i Farsta-trakterna samt på Kungsholmen där jag jobbar. Dock kan det ju vara angenämt värre att vidga sina vyer och få sig lite motion på köpet. :)



Fina bilder btw!

2008-06-06 @ 22:17:17
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Ja, jag tycker att det är perfekt att promenera in till stan. Och sen så åker jag ju oftast hem.



Hökarängen och Gubbängen är väl inte så mycket att se, så du har inte missat något.



Visst är det trevligt att se något nytt, lära sig att hitta, och samtidigt få motion! Och så kan man ju lyssna på en ljudbok samtidigt också! ;-D



Tack för berömmet om bilderna! :-)

2008-06-06 @ 22:23:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Jenny Kullin

Fina kort Mamma !!

Såg ut att vara jättemysigt !

2008-06-07 @ 10:46:39
URL: http://jennykullin.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Jenny Kullin: Tack för berömmet om kortet min lilla stora Tufsan! :-D



Och det var jättemysigt! Men det hade varit ännu mysigare om du hade varit med! ;-D



Puss och Kram från Mamsi! :-)

2008-06-07 @ 10:50:29
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0