"Någon sorts extas" av Johan Kinde.



---------    

Recension av boken: "Någon sorts extas" av Johan Kinde. (Genre: Svensk Skönlitteratur.)  

---------

""Alla vi som inte var som de andra, alla vi som på något sätt kände oss utanför. Här var vi inne."


Stockholm, tidigt åttiotal
. Fyllda av drömmar söker Julian och hans vänner efter den perfekta låten, den perfekta utekvällen, den sanna kärleken. Efter någon sorts extas.


Bandet Bête Noir
har börjat nå framgång och Julian som skriver deras texter får del av berömmelsen. Nätterna tillbringar de på klubben 1984. De lever för stunden, de dras till synden, men någonstans är de ännu unga och oskyldiga.


En kväll möter
Julian Lina som förändrar allt. Samtidigt får han veta att hans mamma är allvarligt sjuk. Plötsligt är världen inte längre på plats.


Och det är
nu Julian börjar förlora sin oskuld - tron på att man bara kan älska en enda människa i livet, och att denna någon ska älska en tillbaka.


I Någon sorts extas återskapar Johan Kinde tiden då punken gick över i new wave, frisyrgelén kom till Sverige och Stockholm fick ett klubbliv. Men det är också berättelsen om en pojkes utveckling till ung man, om den första stora kärleken och den första stora sorgen.


Johan Kinde
, född 1963, växte upp i Åkersberga och är bosatt i Stockholm. Mellan åren 1979 och 1986 var han sångare och låtskrivare i Lustans Lakejer. Sedan dess har han fortsatt som soloartist och även gjort comeback med gruppen, som bland annat deltog i Melodifestivalen 2007. Någon sorts extas är Johan Kindes debut som romanförfattare."

(Kopierat från adlibris.se)

---------  

För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se. 

---------   


Den här boken tyckte jag om. Den var bra skriven, tycker jag. Och det var jättekul att känna igen sig i mycket i boken. Johan Kinde är bara två år yngre än jag, så det blev en hel del nostalgi för mig att läsa om att vara ung i Stockholm i början på åttiotalet. Kan nog rekommendera den till dom flesta, men speciellt för Stockholmare i min ålder.   /// Bim.  

---------   

Betyg: 3,5 av 5.  

---------  


Kommentarer
Postat av: Ahnna

ÄNTLIGEN!! Idag kom jag in hit. Testa på skoj och nu så.... Nu ska jag i kväll läsa ikapp 2-3 veckor. kram Ifrån Ahnna

2008-06-04 @ 13:38:32
Postat av: jenna

kan du inte börja videoblogga? skulle va kul att se hur din röst är och så :)

2008-06-04 @ 13:53:49
Postat av: Bim

---> Ahnna: Hej! Vad roligt! Att du äntligen är här igen! Välkommen tillbaka till min blogg! Eller rättare sagt välkommen till min nya blogg! ;-D

2008-06-04 @ 18:00:17
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Jenna: Jag har tänkt länge på att jag ska lägga in någon videoblogg ibland. Det blir nog snart nu när sommarlovet börjar. :-)

2008-06-04 @ 18:01:07
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0