"Tillsammans är man mindre ensam" (Ensemble, c'est tout) av Anna Gavalda.



---------    

Recension av boken: "Tillsammans är man mindre ensam" (Ensemble, c'est tout) av Anna Gavalda. (Genre: Skönlitteratur.)  

---------   


 

"Camille gör sitt bästa för att försvinna. Hon äter knappt, hon arbetar natt som städerska och bor i ett minimalt oeldat vindsrum. Hennes kontakt med andra människor är ångestfylld och begränsad. Philibert de la Durbellière är en stammande men beläst aristokrat som säljer vykort utanför ett museum. En kväll lyckas han övervinna sin plågsamma blyghet och rädda den medvetslösa Camille från hennes utkylda rum. Han installerar sjuklingen i sin stora eleganta våning en trappa ner, fast han rodnar när han avlägsnar hennes feberfuktiga kläder.

Snart möter Camille kocken Franck, Philiberts inneboende, som är mycket stilig men butter och ohyfsad. Sakta men säkert börjar de tre att krypa ut ur sina skal. Camille börjar teckna - i själva verket har hon en betydande konstnärlig begåvning, fast hon har svurit att aldrig teckna igen. Philiberts svåra stamning minskar då han berättar för Camille om sin beundran för drottning Marie Antoinette. Franck däremot blir dagligen mer otrevlig, tills det visar sig att hans vrede bottnar i skuldkänslor över att ha placerat sin älskade mormor på ett ålderdomshem. Camille kastar fram det halsbrytande förslaget att mormor Paulette ska flytta in med de andra i våningen, vilket hon också gör.

Så småningom inser Camille och Franck att de håller på att förälska sig i varandra. Blygt och trevande berättar de sina historier för varandra.

Handlingen i Anna Gavaldas nya roman utspelar sig i Paris under loppet av ett år. Boken berättar om konflikterna, ömheten, vänskapen, utbrotten, försoningarna och allt annat som händer mellan fyra personer som bor under samma tak. Fyra personer som inte har någonting gemensamt från början och som aldrig borde ha träffats, men som alla har stora hjärtan."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se.


---------  


Den här boken hade jag läst och hört så mycket gott om, så jag nästan blev lite rädd för att läsa den. Jag hade fått för mig att jag inte skulle tycka om den, och att det inte var min typ av bok. 

Och lite rätt kanske jag hade. För jag måste ju säga att inte tyckte jag att den var så himla underbart bra, som många andra verkar att tycka. 

Men bra var boken absolut. Bra, men inte jättebra. Välskriven var den, och alla fyra huvudpersonerna i boken var härliga karaktärer som var klart intressanta att följa under det året som boken utspelar sig. Så jag kan i alla fall klart rekommendera boken.
///Bim.  

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Duvan

Undra hur många böcker du kommer att läsa totalt under din semester, jisses. Full fart! Jag är så kräsen när det gäller böcker. En dålig bok är som en dålig film; man kör snabbspolning och känner sig lurad.

2008-06-27 @ 20:26:07
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Duvan: Sommarlovet 2006 läste jag 40 böcker. Sommarlovet 2007 läste jag 33 böcker. Vi får väl se hur många det blir under sommarlovet 2008! ;-D

2008-06-27 @ 20:32:03
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Duvan

Jag gissar på MÅNGA!

2008-06-27 @ 21:06:17
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Duvan

ps. Du har ikväll, lördag och söndag på dig att videobloggatjatar;)

2008-06-27 @ 21:06:54
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Duvan: Hahaha! Ja, rätt så många lär det säkert bli i alla fall! ;-)

2008-06-27 @ 21:10:18
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Duvan: Shit! Det hade jag glömt! ;-D

2008-06-27 @ 21:10:39
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Duvan

Glömt? GLÖMT? :(



2008-06-28 @ 00:15:29
URL: http://greendove.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Duvan: Ja, faktiskt! ;-D

2008-06-28 @ 08:22:49
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0