"Mörkrädd" av Andreas Roman.



---------    

Recension av boken: "Mörkrädd" av Andreas Roman. (Genre: Svensk Skönlitteratur / Thriller / Skräck.)  

---------

"David är mörkrädd. På ett sjukligt vis. Sedan barndomen har hans rädsla för skymning och natt plågat honom. Det tycks som om någon alltid står i ett mörkt hörn och bevakar honom, någon som drar närmare när rädslan blir som värst.


Till slut bestämmer sig David för att möta sin demon. Han går i terapi, och sista steget är enkelt: Han ska bo ensam i en stuga ute i skogen tills han är botad.


Men när mörkret faller, så är det något där utanför. Något som drar närmare stugan. Som knackar i väggarna, som skymtar i fönstret. Något som kanske vill in..."

(Kopierat från adlibris.se)

---------  

För övrig information gå till direktlänk på adlibris.se. 

---------   


Det här var en mycket bra bok. Jag hade aldrig hört talas om den svenska författaren Andreas Roman förut. Men så läste jag om hans böcker i en blogg, kollade in hans hemsida, och blev intresserad. Jag hittade hans båda senaste böcker: "Mörkrädd" och "Vigilante" på Tradera, och skickade efter dom där. Och nu har jag alltså läst den ena av dom: "Mörkrädd". 

Jag älskar ju skräckböcker. Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och därefter kommer Dean Koontz. Jag har bara läst en enda bra svensk skräckförfattare förut, och det är John Ajvide Lindqvist. Men nu har jag alltså hittat en bra svensk skräckförfattare till: Andreas Roman. 

Jag kan klart rekommendera denna bok. Den var mycket bra skriven, och mycket otäck. Jag hade till och med svårt att sova i går kväll, när jag läste ut boken sent, och sen skulle sova... ;-)

Enda felet med boken var väl att den kanske var lite väl kort. Den hade gärna ha fått varit lite längre. Men nu ser jag fram emot att läsa mer av honom. 

(Läste förresten också att denna bok tydligen ska filmas, och det låter ju klart intressant.) /// Bim.  


(Uppdaterad 2008-05-18 klockan 20.30)

Jag blev så glad nu, när jag upptäckte att boken "Mörkrädd" är första delen i en planerad triologi med skräckböcker. Andreas Roman håller nu på med den andra boken i serien, och har planer redan på den tredje. Och han beräknar att komma ut med dom med ett års mellanrum. Det ser jag verkligen fram emot! :-D

---------   

Betyg: 4,5 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: Nanna

Låter som en spännande bok. Har läst en bok tidigare av Andreas Roman, när änglar dör. Men du har tydligen inte läst det så jag kan ju inte fråga om den här boken liknar den som jag har läst. Men tack för tipset!

2009-11-14 @ 14:56:09
URL: http://innerlandia.wordpress.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Nanna: Jag har "När änglar dör" i bokhyllan, men jag har inte läst den än.

2009-11-14 @ 19:09:07
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0