"En enkel plan" (A simple plan) av Scott Smith.



---------    

Recension av boken: "En enkel plan" (A simple plan) av Scott Smith. (1993.) (Genre: Skönlitteratur / Kriminalroman.)  

---------   


"Begravt i snön inne i skogen ligger ett störtat flygplan och en död pilot. Tre män hittar av en tillfällighet vraket, och på flygplansgolvet ligger en tygpåse med fyra miljoner dollar. Från det ögonblicket förändras deras liv - vad ska de göra med pengarna? En enkel plan tar form men inget blir som de tänkt...Scott Smiths fruktansvärt spännande roman blev en bestseller när den kom ut har också blivit en gastrkramande storfilm."


(Kopierat från boksidan.net) 

---------    


Jag läste nyligen Scott Smiths bok: "Ruinerna" (Recension finns här.) Såg förresten filmen, som är gjord efter boken, strax efteråt också. (Recension finns här.) Sen när jag letade efter information om Scott Smith för att se om han hade skrivit några fler böcker, så upptäckte jag att han bara hade skrivit en enda bok tidigare, och det var femton år tidigare.

Och det var alltså den här boken: "En enkel plan". Den har tydligen också filmats, 1998, (Länk till IMDb), men jag har inte hittat filmen på till exempel LoveFilm. 

Den här boken var i alla fall jättebra. "Ruinerna" gav jag 4,5 i betyg, och den var både drama, thriller, och mycket skräck också. "En enkel plan" får en 4 i betyg, och den var thriller och drama, men ingen skräck.

"En enkel plan" var väldigt spännande, och absolut inte förutsägbar. Lättläst var den också, och jag kunde knappt sluta läsa, för jag var så nyfiken på hur det skulle gå. 

Jag kan helt klart rekommendera boken, om ni hittar den. Jag hittade inte boken på varken AdLibris eller Bokus, men jag fick tag i den på Tradera. //Bim
.  

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------  


Kommentarer
Postat av: annebelle

Jag har läste En enkel plan och sett filmen också. De är bra! Spännande och oförutsägbara.

2008-09-29 @ 07:18:15
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Annebelle: Ja, jag tyckte mycket om boken! Kanske skulle försöka att få tag i filmen också! :-)

2008-09-29 @ 15:14:04
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0