"I en klass för sig" (Prep) av Curtis Sittenfeld.



---------    

Recension av boken: "I en klass för sig" (Prep) av Curtis Sittenfeld. (2006.) (Genre: Skönlitteratur.)  

---------   


"Lee Fiora är en intelligent och observant fjortonåring när hennes pappa släpper av henne utanför sovsalen till den prestigefyllda internatskolan i Massachusetts. Men hon upptäcker snart att skolan är en sluten värld av blasé, attraktiva ungdomar som tillbringar sina lov på exklusiva semesterorter och som bara kommunicerar med sina likar. I deras sällskap blir Lee någon hon inte vill vara, någon hon inte ens känner igen. Snart tar hennes uppträdande en självdestruktiv vändning och hennes värld splittras.

Curtis Sittenfeld föddes 1976 i Cincinnati, USA. Hennes debutroman I en klass för sig väckte enorm uppmärksamhet när den gavs ut och hon har jämförts med författare som Sylvia Plath, J D Salinger och Joyce Carol Oates."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Den här boken hade jag läst mycket om, att den skulle vara så himla bra. Bra var den, men inte mer än det, tycker jag. Den handlar om en amerikansk tjejs fyra år på High School. Det är ingen ungdomsbok, och heller ingen chic litt, utan en "vanlig" roman. 

Boken var helt okej, men lite långtråkig ibland tycker jag. Vissa avsnitt var väldigt bra, och vissa var sämre. Men jag kanske är för gammal för den? Eller för svensk? För att riktigt kunna uppskatta den?!  //Bim
.  

---------   

Betyg:  3 av 5.  

---------    


Kommentarer
Postat av: sanna

Jag älskade den boken! Fast tyckte å andra sidan att det var en typisk tonårsbok :D!

2008-09-21 @ 22:23:44
URL: http://sannalden.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Sanna: Jag gillar ju faktiskt ungdoms/tonårs-böcker. Jag älskar ju både Denise Rudbergs och Katarina von Bredows ungdomsböcker till exempel. Men den här var nog för amerikansk för mig...

2008-09-22 @ 15:03:23
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0