"Skynda att älska" av Alex Schulman - 2009 - Bok.



---------    

Recension av boken: "Skynda att älska" av Alex Schulman (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Dokumentärer/Memoarer/Biografier)

---------   


"Redan som barn reflekterar Alex över att hans pappa inte kastar upp honom i luften och busar med honom som kompisarnas pappor gör. Och som ung vuxen bär han en ständig oro för att pappan ska gå upp mitt i natten och råka trilla. Mer än en gång har det hänt att han fått lämna krogkön för att i ilfart åka hem och hjälpa pappa. Och istället för att komma hem på den årliga kräftskivan får han och fadern vänja sig vid att ses på ålderdomshemmet med insmugglade kräftor och whisky.


Allan Schulman gick bort 2003, Alex var då 27 år, Allan 84. Efter begravningen kämpar Alex med sina egna känslor och han blir en mästare på att stänga av dem, tills en dag då det inte går att hålla dem tillbaka längre.


I Skynda att älska får läsarna möta en ny sida av Alex Schulman. Det är ett slående ömsint, vemodigt och kärleksfullt porträtt av en far. Vemod och sorg blandas med humor och oceaner av kärlek."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Jag gillar verkligen att läsa dokumentärer, memoarer, och biografier. Och det här var faktiskt en av dom bästa böckerna som jag har läst i den genren. Alex Schulman har skrivit ett mycket fin bok om sin pappa, Allan Schulman. Jag blev verkligen berörd av den. Så jag kan verkligen rekommendera den. ///Bim.  

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------   


Kommentarer
Postat av: Linus

Oj du måste ha läst ut den jättefort :-) Va snabb du är :-)

Jag är lite sugen på att läsa Alexs bok också.

2009-04-30 @ 23:09:28
Postat av: Anna

Hmmm, den kanske man skulle läsa då. jag tycker också om dokumentära böcker. kan verkligen rekommendera Lotta Thells böcker om du inte redan läst dem (du läser ju så mycket så man minns inte vad du läst :D ) och "Liten Ida" av Maurit Paulsen, kanske inte dokumentär på det sättet, men den handlar om henens barndom som tyskunge i norge och är verkligen gripande.

2009-05-01 @ 00:37:14
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Linus: Ja, jag läser väldigt snabbt. Men den här boken var också ganska så tunn, och mycket lättläst.

Ja, läs den! Den var bra och klart läsvärd!

2009-05-01 @ 17:16:45
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Anna: Lotta Thells böcker har jag läst. Men inte Liten Ida av Marit Paulsen. Jag kanske borde göra det då!? ;-D

2009-05-01 @ 17:37:06
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0