"Grundläggande genetik" av Mikael Fant - 2008 - Bok



---------    

Recension av boken: "Grundläggande genetik" av Mikael Fant (2008) (Genre: Svensk Skönlitteratur)

---------   


"Jakob Lundwall bor i en tvåa i Hagalund fylld av designmöbler och undertryckta känslor. Under några år har han alltmer avskärmat sig från närstående och vänner. På sin trettioårsdag får han beskedet att hans mamma har avlidit under oklara omständigheter. Christina, Östermalmsflickan som bröt med familjen när hon blev gravid och öppnade restaurang på Hantverkargatan. Det var där han växte upp, ovanpå mammas krog. Där fanns också Stavros, som var nästan som en pappa. Och i det fina huset på Djurgården bodde morfar och Annelise.

Moderns död tvingar honom att bege sig ut i världen igen, för att få en förklaring, och kanske för att omvärdera de gamla sanningar och minnen som plågat honom. Vem är han egentligen? Varför dog hans mor? Vem var hans far? Och hur viktigt är det genetiska arvet? Kanske är hans arv mörkare än han kunnat ana. Under två omtumlande veckor rör han sig rastlöst runt i Stockholm på jakt efter svar som ligger dolda bakom lager av sanningar och lögner.

Mikael Fant berättar en gripande och spännande historia om en familjehemlighet med rötterna i sextiotalets Stockholm. Om betydelsen av det som går i arv, om det som inte gör det och vad som egentligen formar ens person. Och om hur livet kan bjuda på de mest oväntade överraskningar.
"


(Kopierat från adlibris.se)

---------    


Den här boken fick jag tips om av en "bloggkompis / facebookkompis". Och det är jag verkligen glad för, eftersom jag tyckte att den var jättebra. En klart annorlunda roman, ingen kriminalroman, utan en "vanlig" roman, men ändå så var den väldigt spännande. Det är Mikael Fants debutbok, och jag hoppas verkligen att han skriver fler böcker. Och jag kan verkligen rekommendera den.   ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------  

Kommentarer
Postat av: Snurran

Den kommer jag nog vilja låna av dig sedan :-)

2009-08-20 @ 21:09:33
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Anonym

---> Snurran: Du vet att det är bara att säga till.

2009-08-20 @ 21:23:17
Postat av: Micke

Man tackar! :) Se gärna facebookgruppen: http://www.new.facebook.com/group.php?gid=25705574246

Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Micke: Varsågod! Det var så lite så! Boken var mycket, mycket bra! Jag ska kolla in din länk! :-)

2009-08-21 @ 15:57:47
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0