Dagens Dagbok – Torsdagen den 24 december 2009 – Hela Dagen. (Med sexton fotografier).


I går, på Julafton, så larmade min mobil klockan halvsju. Jag gick då upp, duschade, och gjorde mig i ordning. Jag höll sen på och fixade med lite här hemma, och plockade ihop allt som vi skulle ha med oss.

 

Borzko gick upp klockan åtta, och Jimmy gick upp klockan halvnio. Dom genomgick då sina morgonbestyr, och när vi alla tre var klara, klockan nio, så åkte vi iväg med båda bilarna hem till Jenny och Jocke i Tumba.

 

Min syster och jag turas alltid om att ha Julaftonsfirandet. I år var det min tur, men jag hade det hemma hos Jenny.

 

Vi kom hem till Jenny och Jocke vid halvtiotiden. Då började vi med att fika, äta frukost, och planera dagen lite.

 

Sen så höll vi på alla fem och göra i ordning allt inför vårt julaftonsfirande. Vi möblerade om lite i vardagsrummet, dukade, pyntade, och gjorde så klart i ordning all mat. Vi gjorde vitlökssill, äggsill, janssons frestelse, ägghalvor med rom, griljerade julskinkan, skalade potatis, och förberedde all annan mat.

 

Vid ettiden så gav sig Borzko iväg med bilen, för att hämta upp sin mamma och mina föräldrar. Dom kom tillbaka vid halvtretiden, och då kom också min syster dit.

 

I år så blev vi bara nio personer till julaftonsmiddagen. Det är ovanligt lite för oss, vi brukar oftast vara uppåt det dubbla. Men av lite olika orsaker så blev det bara jag, Borzko, Jimmy, Jenny, Jocke, Anette, Dragica, Mamma, och Pappa.

 

Vi drack förstås glögg när alla kom, och åt pepparkakor med ädelost till. Sen så satt alla och pratade, och tittade på Kalle Anka, medans jag och Jenny gjorde ordning det sista av maten. Bland annat så kokade vi potatisen, och stekte köttbullar och prinskorv.

 

Klockan fyra så satte vi oss till bords. Ett ganska så traditionellt julbord hade vi väl, även om vi har dragit ner en hel del på det, på senare år. Bland annat så hade vi hemgjord vitlökssill, hemgjord äggsill, färdigköpt inlagd sill, kokt potatis, hemgjord janssons frestelse, ägghalvor med röd och svart rom, rökt lax, prinskorv, köttbullar, julskinka, rödbetssallad, vörtbröd, julknäcke, smörgåsrån, ädelost, cheddarost, hushållsost, tomater, och säkert en massa annat som jag inte kommer ihåg just nu.

 

Vi satt väl i ungefär två timmar och åt, drack, sjöng nubbevisor, och hade det jättetrevligt. Vi röjde sen av, och dukade fram till kaffe.

 

Till kaffet hade vi saffransbullar, pepparkakor, chokladkarameller, och knäck, allt hemgjort av oss.

 

Vid halvåttatiden sen så kom syrrans son Mathias, som hade firat på annat håll tidigare. Då tyckte vi det var dags för julklappsutdelningen, och den tog Mathias och Jenny hand om.

 

Jag fick pengar av mina föräldrar. Pengar av min svärmor. Och en prydnadstomte av syrran.

 

Av Borzko, Jimmy, Jenny och Jocke fick jag ett presentkort. Det gäller för ett besök på exempelvis en konsert eller ett teaterbesök. Och också en middag i anslutning till det. Jag får själv bestämma vad jag vill gå och se, eller lyssna, på. Och också var jag vill gå ut och äta. En jättebra och rolig present tycker jag! För en upplevelse, tillsammans med mina nära och kära, det är det jag allra mest sätter värde på!

 

Efter julklappsutdelningen skjutsade Borzko hem sin mamma, för då var hon trött. Vi andra stannade en stund till. Jag röjde det mesta av mat och disk innan vi gick hem, så inte Jenny och Jocke skulle ha så mycket att göra dagen efter.

 

Vid halvelvatiden så åkte vi andra hem. Och vi skjutsade förstås mina föräldrar hem också.

 

En mycket trevlig julafton blev det. Tretton timmar var vi hemma hos Jenny och Jocke i Tumba. Och åtta timmar var vi tillsammans med dom övriga gästerna. Roligt att ha julafton tillsammans med Jenny och Jocke. Mycket mysigare när man gör allt tillsammans.

 

Tack alla nära och kära för en trevlig Jul! Och tack för julklapparna!

 

Här kommer sexton fotografier från Julafton 2009:

 

Här är Jocke, Jenny, Jimmy och Borzko i full action i köket. Allt hushållsarbete blir ju faktiskt riktigt roligt när man hjälps åt! :-D



Dom här två bilderna är tagna från Jennys och Jockes balkong.



Min Vitlökssill.



Min Äggsill.



Janssons Frestelse.



Jennys och Jockes julgran med en del av julklapparna.



Min Dagens Outfit. Jag är väldigt nöjd med den faktiskt. ;-)



Fina detaljer i outfiten.



Jimmy, Jenny och Jocke. Visst är dom fina!? :-D



Anette, Yngve, Dragica, Gun, Jenny, Jocke, Jimmy, Borzko.



Så här såg min första portion ut. Det blev ett par stycken till sen... ;-)



Syster, pappa, svärmor och mamma.



Dotter, svärson, son och man.



Jenny och Mathias delar ut julklapparna.



Kommentarer
Postat av: Snurran

..och ni såg ut att ha haft det minst lika trevligt och mysigt som vi! :-)

2009-12-25 @ 12:53:05
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Anna

väldigt fin outfit! juligt! :)

2009-12-25 @ 16:24:09
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Ja, det var en helt perfekt julafton! :-D

2009-12-25 @ 18:04:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anna: Tack så mycket! :-D

2009-12-25 @ 18:04:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fin outfit, boleron passa kanske inte riktigt men annars snyggt!

2009-12-25 @ 20:52:41
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anonym: Tack! Men själv så tycker jag nog att boleron passade alldeles utmärkt! :-)

2009-12-25 @ 20:56:31
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Från tomteland

Varför skriva outfit? när man kan skriva...min klänning...eller min klädsel??? vi bor i sverige.

Men du har en fin blogg... Gott Nytt År

2009-12-28 @ 17:47:07
Postat av: Från tomteland

Missade, Du blev fin i din "klänning" passar dig alldeles utmärkt.

2009-12-28 @ 17:50:15
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Från tomteland: Ja, varför skriva outfit?! Jag vet faktiskt inte varför jag gör det. Det är ett så vanligt ord just i bloggvärlden. Jag kommer nog att fortsätta med det tror jag.



Tack för berömmet om min blogg! Gott nytt år till dig också! :-)

2009-12-28 @ 17:53:46
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Från tomteland: Tack! Men det är ingen klänning, utan en kjol och en topp. :-D

2009-12-28 @ 17:54:13
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0