"Musselstranden" av Marie Hermanson - 1998 - Bok



---------    

Recension av boken: "Musselstranden" av Marie Hermanson (1998) (Genre: Svensk Skönlitteratur)

---------


"Ulrika står på tå och kikar in genom sommarstugans fönster. Allt är i minsta detalj som hon mindes det. Det hemtrevliga vardagsrummet med sina randiga soffor, sjömanskistan, den vita gungstolen, jugendlampan, vägghyllan som löpte runt hela rummet fylld av småsaker... Det var som att se rakt in i det förflutna och i ett slag kommer allt tillbaka till henne; grannfamiljen som var så lätt att förälska sig i, deras dotter som var hennes första riktiga vän.Fylld av minnen tar Ulrika sina två pojkar med sig och går för att visa dem barndomens magiska plats, till musselstranden. Blå och pärlemorskimrande skärvor krasar under fötter.Här vilar hemligheter, livets ljuvlighet och farlighet har stämt möte. Men Ulrika vet inte om det. Inte förrän pojkarna gör ett skrämmande fynd..."

 

(Kopierat från adlibris.se)

 

"Från ett smutsigt barnhem i Indien anländer Maja till sommarhuset i Bohuslän. Året är 1969, en tid full av framtidstro. Hennes adoptivfamilj är idealisk: föräldrarna är kulturkändisar, farfar professor, syskonen begåvade och självständiga. Men Maja är en gåta. Trots kärlek och uppmuntran förblir hon stum och otillgänglig.

När Maja är fyra år följer hon med sina tonårssyskon för att tälta ute i havsbandet. Under natten försvinner hon spårlöst. Sex veckor senare finner man henne vid Musselstranden, långt från den ö där hon försvann.

Ulrika, kamrat till Majas storasyster, följer händelserna på nära håll. Som vuxen grubblar hon fortfarande över Majas försvinnande. Hon beger sig på nytt till Musselstranden och gör ett märkligt fynd.

Som en mörk skugga i bakgrunden finns en annan ung kvinna, Kristina, som skapar sina egna bilder, sin verklighet, av vad hon finner vid havet. Kanske har hon en ovanlig förmåga att se samband i det till synes oförenliga.
"

 

(Kopierat från adlibris.se)

---------


Här är en länk till min recension på "Ett oskrivet  blad", den första boken av Marie Hermanson som jag läste.

Och här en länk till min recension på "Mannen under trappan", som var min andra bok.

Länk till min recension på "Hembiträdet", min tredje bok.

Och länk till recensionen på "Ett hål i verkligheten" (novellsamling), fjärde boken för mig.

I dag läste jag ut min femte bok av Marie Hermanson, "Musselstranden", och den var den klart bästa hittills. Jag förstår inte hur jag har kunnat missa böckerna av Marie Hermanson under alla dessa år. För nu är hon verkligen en av mina absoluta favoritförfattare.

"Musselstranden" var spännande, mystisk, lättläst, gripande, fängslande, och helt fantastiskt bra. En väldigt bra story, fina personporträtt, och otroligt bra berättad.

För er som inte har läst något av Marie Hermanson, så måste jag verkligen rekommendera alla hennes böcker till er. Och själv ska jag fortsätta att läsa hennes tidigare böcker. ///Bim.

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------

Kommentarer
Postat av: susanna

Ja visst är den bra! Jag uppskattar förresten dina bokrecensioner eftersom du läser brett och ger inspiration. Vi har inte alltid samma smak, men ganska ofta! Ha en trevlig dag!

2009-12-05 @ 15:53:54
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Susanna: Ja, den var helt fantastisk!

Kul att du gillar mina bokrecensioner! Roligt att du tycker att jag inspirerar! Tack! Jag blir glad över din kommentar!

Ha en fortsatt trevlig helg! :-D

2009-12-05 @ 19:24:09
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Lillsnörpa - Grönt, Pyssel o Äpplen

Vilken härlig blogg!

Fastnade direkt!



Vore kul om du gillade min blogg också... jag har en tävling just nu som du kanske skulle gilla?



Ha det bra!

2009-12-05 @ 21:53:20
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Lillsnörpa - Grönt, Pyssel o Äpplen: Tack för berömmet om min blogg! Jag ska kolla in din också! Ha det bra du med! :-)

2009-12-05 @ 23:06:28
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0