"Musik som var viktig för mig, när jag var mellan tio och tjugofem år"


I Steffanies blogg hittade jag ett inlägg som heter: "12 låtar som säger något om mig". Hon i sin tur hade tagit utmaningen från Mymlans blogg. I Mymlans utmaning står det så här:


"Gör en lista med tolv låtar som är viktiga för dig. Det behöver inte vara de tolv bästa, eller ens de tolv du lyssnar på mest, men det ska vara tolv låtar som säger något om din person eller ditt liv. Skriv gärna en motivering, någon rad om varje låt eller lite mer omfattande om hela listan. Sen skickar du vidare."


Jag tyckte att det var en kul utmaning och har försökt att sätta ihop ett eget inlägg. Men, oj, vad svårt det är! Jag har suttit i timmar på YouTube och på Google och letat och tänkt och hållit på...


Så min lista blev nu lite annorlunda... Det blev istället en lista på den viktigaste musiken för mig när jag växte upp. Det som jag lyssnade mest på ungefär mellan när jag var tio år och tjugofem år. Alltså ungefär åren mellan 1971 och 1986. Det ljuva sjuttiotalet alltså, och mitten på åttiotalet. Och egentligen så är det väl då som man får sin musiksmak. Jag kan ju inte påstå att min musiksmak är speciellt annorlunda i dag, tjugo till trettiofem år senare.


-------------


Den första artisten som verkligen satte spår hos mig, det var Ted Gärdestad. Och jag tycker att hans låtar är lika bra i dag. Han slog igenom med sin låt "Jag vill ha en egen måne", som fanns på hans debutalbum "Undringar" från 1972. Favoritlåtar med honom finns ju massor, typ alla han gjorde mellan 1972 och 1976, men här är några: "Sol, vind, och vatten", "Vilken härlig dag", "Jag ska fånga en ängel", "Sommarlängtan", och "Ramanagaram".





Ungefär samtidigt, så började jag också att gilla "Sweet". Dom spelade ju först mest typ pop, men övergick sen mer och mer till rock. Några favoritlåtar är: "Action", "Fox on the run", "Sweet F.A.", och "Ballroom Blitz".





Första lite hårdare gruppen som jag gillade var "Blue Öyster Cult". Några favoritlåtar var: "Cities on Flame with Rock and Roll", "(Don't Fear) the Reaper" och "Before the kiss, a Redcap"





Min syster lyssnade mycket på Rolling Stones, som jag inte alls gillade först, kanske just för att hon gjorde det. Men sen så började jag också att gilla dom mer och mer. Favoritlåtar från Stones finns ju precis hur många som helst, men här är några: "Satisfaction", Jumping Jack Flash", "Gimme Shelter", "Honky Tonk Women", "Brown Sugar", och "Angie".





David Bowie var också en som jag började gilla ungefär samtidigt. Även där finns det ju hur många favoritlåtar som helst, men här är några: "Life on Mars", "Ziggy Stardust", "The Jean Genie", "Rebel, Rebel, "Young Americans", och "Lets Dance".





Och sen så kom ytterligare en favoritgrupp i början av sjuttiotalet, och det var Queen. Dom har väl inte gjort en enda dålig låt, men här är ett urval: "Killer Queen", "Bohemian Rhapsody", "Somebody to love", "We will rock your", We are the champions", och "Don't stop me now".





Lite mer svenskt måste jag ju ha med också. Och Gyllene Tider var ju förstås favoriter. Även där finns ju massor med bra låtar. Här är några: "Billy", "När vi två blir en", "Sommartider", "Flickan i en Cole Porter-sång",





Mera svenskt. Ebba Grön och Imperiet var ju stora favoriter båda två. Jag blandar ofta ihop vilket band som har gjort vilka låtar, eftersom Joakim Thåström ju var med i båda. Här är några favoriter från Ebba Grön: "Die Mauer", "Mental istid", "800 grader", och "Staten och kapitalet".





Och här kommer några favoriter med Imperiet: "Du ska va president", "C.C. Cowboys", "Var e vargen", och "Märk hur vår skugga".





Nationalteatern gillade jag väldigt mycket också. Typ nästan alla låtar av dom också. Här är några som jag kommer på nu: "Livet är en fest", "Jack the Ripper", "Bängen trålar", och "Hanna från Arlöv.





Mera Progg-musik! Hoola Bandoola Band var ju också stora favoriter. Här är några bra låtar: "Vem kan man lita på?", "Victor Jara", och "Juanita".





Mera hårdrock! Iron Maiden blev ju stora favoriter i början av åttiotalet. Här är några favvolåtar från deras tidiga år: "The number of the beast", "Run to the hills", och "2 minutes to midnight".





Och mer rock. Bon Jovi slog ju igenom i mitten på åttiotalet. Här är några favoriter från deras början: "Runaway", "Living on a prayer", och "You give love a bad name".






Guns N' Roses slog ju inte igenom förrän 1987. Men dom måste ju ändå få vara med här, även om det är ett år för sent. Många bra låtar hade dom redan på första skivan, till exempel "Sweet child o' mine", Paradise City, och Welcome to the Jungle".





Sen så får jag ju faktiskt inte glömma bort discon som kom i slutet av sjuttiotalet. Och även om jag alltid mest har gillat rock, så älskar jag ju också att dansa. Så discon betydde ju mycket för mig också, speciellt under åren 1976 till 1982. Men kanske inte någon speciell artist eller grupp, utan diverse enstaka låtar från många olika. Här är några exempel: "Hot Stuff" med Donna Summer, "Gimme, gimme, gimme" med ABBA, "Daddy Cool" med Boney M, "That's the way (I like it)" med K C & the Sunshine Band, "Born to be alive" med Patrick Hernandez, "Staying alive" med Bee Gees, "I will survive" med Gloria Gaynor, "We are family" med Sister Sledge, "Y.M.C.A." med Village People, "Le Freak" med Chic, och många, många, många flera.





Oj! Det blev visst femton låtar istället för tolv! Och säkert så har jag ändå glömt massor med låtar, artister, och grupper. Men det här är i alla fall ett urval av låtarna under mitt sjuttiotal och in i mitten på åttiotalet. Och musiksmaken jag hade då, har jag väl i stort sett kvar. Fortfarande så gillar jag rock, och hårdrock mest, precis som då. Men jag varvar det med lite annat också. Och musiken som jag inte tyckte om då, tycker jag inte om nu heller, så här ett trettiotal år senare.


Men det är ju så många, många till som jag egentligen skulle ha med. Här är några som jag kom att tänka på: Magnus Uggla, Rod Stewart, Ulf Lundell, Bruce Springsteen, Pugh Rogefeldt, Dr Hook, Lalla Hansson, Fleetwood Mac, Ola Magnell, Europe, Tomas Ledin, Electric Light Orchestra, Eva Dahlgren, Michael Jackson, The Stranglers, Steve Miller Band, Meatloaf, John Miles, Alan Parsons Project, Van Morrison, Supertramp, J. Geils Band, Metallica, The Ramones, och många, många, många flera...


Nu utmanar jag precis ALLA mina läsare att göra en egen lista! Och orkar ni inte lägga in alla låtarna, så kan ni väl i alla fall bara skriva en lista! Och ni som inte har egen blogg, skriver som vanligt i mina kommentarer!


Kommentarer
Postat av: steffanie

Åh vad mycket bra musik!!! Jag hittade flera gamla godingar som jag minns från min uppväxt! :-)

2009-01-04 @ 17:41:37
URL: http://www.steffanie.net
Postat av: Bim

---> Steffanie: Ja, det var oerhört roligt att göra listan! Men jag fastnade ju i timmar på YouTube och hörde och såg låtar som jag hade glömt i många år! :-D

2009-01-04 @ 17:46:04
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: annebelle

Vilken kul idé. Vet inte om jag gör någon egen, blogg se har så svårt att lägga in klipp nu för tiden. Min lista skulle kunna vara ganska lik din, minus hårdrocken. Fast jag gillade en finsk (!) hårdrockgrupp som hette Hurricanes, tror jag.

2009-01-04 @ 18:33:15
URL: http://annebelle.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Annebelle: Ja, jag tyckte själv det var en kul idé! Och kul att göra!



Varför har du svårt att lägga in klipp? Jag har aldrig några problem med det!



Åh! Hurricanes! Dom gillade jag också! En av mina bästa vänner var finlandssvensk och jag har för mig att det var hon som introducerade dom för mig! :-)

2009-01-04 @ 18:38:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Snurran

Jag gillade som du vet ungefär samma som du, fast med ett tillägg på femtiotalsrocken, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis, Elvis... Dessutom gillar jag gamla svenska visor, Olle Adolpson, Cornelis, Fred Åkerström (Bellmans alla godbitar)och Chess får vi bara inte glömma! Och Bachman Turner Overdrive! Oj, listan kan bli en mil lång..... :-D Tack för din lista!

2009-01-04 @ 21:05:34
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Bim

---> Snurran: Njae, dina tillägg är inget för mig! ;-D Jo, Bachman Turner Overdrive förstås! Dom hade jag helt glömt! Dom kvalar lätt in! Och möjligtvis lite Cornelis. Men inte Chess, inte visor, och absolut inte femtiotalsrocken! ;-D Men visst kan listan göras en mil lång!

2009-01-04 @ 21:10:48
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Therése

Nu har jag också gjort en sådan här! :)



Angående "(Don't Fear) the Reaper" så hade jag inte hört den alls förrän på juldagen. Micke laddade dock ner den till vårt Singstar och nu vrålar vi till den var och varannan kväll. Asbra ju! :D

2009-01-04 @ 21:43:19
URL: http://www.hanky.se/therror
Postat av: Bim

---> Therése: Vad kul att du också har gjort! Ska genast kolla in din lista då! :-)



Okej! Men du kanske hade hört något annat av Blue Öyster Cult? Eller hade du helt missat dom?

2009-01-04 @ 21:47:21
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Anna

vilken bra musiksmak du har, flera av dina val skulle passa på min lista också om jag gjorde en: )

2009-01-05 @ 15:49:44
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Anna: Tack ska du ha! Och gör gärna en egen! :-)

2009-01-05 @ 18:33:11
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Tihomir

And where is Deep Purple? ;-)

2009-01-05 @ 23:23:57
URL: http://tandemsblogg.blogspot.com/
Postat av: Bim

---> Tihomir: Oops! I did it again! I have missed one more who should been there! ;-D

2009-01-05 @ 23:28:33
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Josefin

Kul att kolla igenom din lista. Bäst av alla låtar som du valt var självklart Gyllene Tider :)

Jag ska försöka komma ihåg 12 låtar som varit speciella för mig.







http://www.youtube.com/watch?v=bCDIt50hRDs Fool´s Garden- Lemon tree. Vi i familjen skulle hälsa på några släktingar, jag tvingade familjen att lyssna på ett band med enbart denna låt i två timmar. Haha jag tror inte att någon i min familj tyckte om den här låten efter den resan :)



1997 var Gyllene Tider här i Övik på parken, det var sommarlovet mellan sjuan och åttan. Jag var så lycklig över att få se Gyllene Tider live! Jag älskar de flesta av låtarna men den här kvällen var det nog "Sommartider" som var bäst :)

http://www.youtube.com/watch?v=OhFEnfZ3bxM (hittade inget klipp härifrån men det är väl huvudsaken att det är rätt låt..)



http://www.youtube.com/watch?v=-ZHX3ZgxSKI Robin Cook- I won´t let the sun go down on me. Sommaren 1997 fortfarande. Jag och en kompis följde med några okända killar på en fest och jag blev riktigt kär för första gången i mitt liv. Kommer alltid att tänka på en viss person när jag hör den låten. Tycker så mycket om den låten, den andas sommar och lycka :)



4g" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=fmPO9GOg4g West Inc- Mr Livingstone. Vi såg West Inc live, och sedan lyssnade vi på den här låten dygnet runt. Tycker fortfarande att dom är bra men väljer nog någon annan låt av dem som favoritlåt idag.



http://www.youtube.com/watch?v=YCPWy0wZs4g Kent- Gummiband. Första singeln jag köpte med Kent. Även denna låt kommer ifrån sommaren 1997. Drömprinsen jag träffade på festen ovan gjorde slut. Jag deppade hela hösten och lyssnade på denna deppiga låt.



Tomorrow never dies (James Bond, jag hittade inget klipp). Efter många tårar så träffades vi igen (han som jag grät över hela hösten). Vi gick på bio och såg "Tomorrow never dies", jag gillar verkligen inte James Bond men vad gjorde jag inte för att få träffa den där killen? Vilket fall som helst så gick det inte många dagar förrän det var över igen för den gången. Jag behöver nog inte skriva att det blev fler tårar, allra helst när den låten spelades på radion...



http://www.youtube.com/watch?v=957ijJO85PI 2 Unlimited-jump 4 joy. Sista april i nian, vi festade och lyssnade på denna låt. Kvällen slutade med att jag träffade samma kille igen..



http://www.youtube.com/watch?v=wEwlSyd7DH4 Olsen Brothers - Fly On The Wings Of Love. Jag träffade min sambo samma kväll som de vann. Därför kommer denna låten alltid ha en plats i mitt hjärta, det är inte min smak egentligen.



http://www.youtube.com/watch?v=ejxFeS47OZ8 Chris de Burgh- Lady in red. Det är "vår" låt. Vi lyssnade på den nästan hela tiden frän början då vi blev tillsammans.



http://www.youtube.com/watch?v=NZfKXOlA7L0 Kent- Utan dina andetag. Denna låt är ännu mer "vår" låt än den förra. Tycker så mycket om den :)



http://www.youtube.com/watch?v=t-idDbIfGvw Righteous Brothers - Unchained Melody. Har gråtit många gånger efter min sambo och lyssnat på denna låt (när min sambo bodde i en annan stad och vi kunde bara träffas på helgerna och knappt det. Ibland kunde vi inte prata med varann på en vecka eller två pga hans jobb, och det var verkligen jobbigt).



Mina favoriter är fortfarande Gylle Tider och Kent, men givetvis gillar jag andra grupper också, många andra låtar betyder/har betytt mycket för mig. Att det motsatta könet råkar vara med i nästan varenda minne kan jag inte riktigt rå för :)





2009-01-05 @ 23:30:16
Postat av: Bim

---> Josefin: JÄTTEKUL ATT DU OCKSÅ GJORDE EN LISTA! :-D



Jag ska lyssna noga på alla dina låtar. Men inte just nu, för mitt Internet och/eller min dator krånglar just nu, så allt är jättesegt...



Men av vad jag läser, så känner jag igen nästan alla låtar, och jag tycker nog dom flesta är bra också.



Kram!! :-D

2009-01-05 @ 23:38:07
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag har sett Sweet live, det var en upplevelse att stå längst fram! :)

2009-01-06 @ 21:09:32
URL: http://miizing.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Mia: Åh! Nu blir jag ju lite lätt avundsjuk! ;-D

2009-01-07 @ 15:52:52
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0