"Vansinne" (Velocity) av Dean Koontz - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Vansinne" (Velocity) av Dean Koontz (2009) (Genre: Skönlitteratur / Kriminalroman)

---------   


"Billy Wile jobbar som bartender och lever ett ganska stillsamt, vanligt liv. Ända till den kväll då han hittar ett meddelande instucket under bilens vindrutetorkare:

Om du inte tar den här lappen till polisen och underrättar dem kommer jag att döda en förtjusande, blond lärarinna någonstans i Napa County. Om du tar den här lappen till polisen kommer jag i stället att döda en gammal kvinna som är engagerad i välgö­renhetsarbete. Du har sex timmar på dig att bestämma dig. Valet är ditt.

Billy uppfattar det hela som ett dumt skämt men berättar ändå vad som hänt för sin gode vän Lan­ny Olson som är polis. Lanny är av samma åsikt och råder Billy att nonchalera det hela. Mindre än 24 timmar senare hittas en ung, blond lärarinna brutalt mördad i grannstaden. Billy får skuldkänslor och är beredd att vända sig till polisen. Då kommer nästa meddelande. Och nästa deadline…

Plötsligt har Billys lugna tillvaro vänts upp och ned. Han dras in i en fullkomlig mardröm som bara blir värre och värre för varje nytt ultimatum han får. Och den fruktansvärda sanningen blir alltmer påtaglig – någon därute har gett honom makten att styra över liv och död..."


(Kopierat från adlibris.se) 

---------    


Dean Koontz är ju min favoritförfattare nummer två, efter Stephen King som är nummer ett. Dean Koontz senaste bok "Vansinne" är min trettionionde bok med honom. Och den var bra, som hans böcker alltid är. Kan rekommendera den, precis som alla hans böcker. ///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Kommentarer
Postat av: Sigrid

Oj, så spännande den verkar! Fast jag hatar egentligen såna hära böcker/filmer, jag får alltid panik även fast jag vte att det (antagligen) inte kan hända på riktigt...



Jag har en fråga, har du nån gång satt en femma på nån bok ? :)

2009-07-19 @ 00:17:31
URL: http://phan.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Sigrid: Ja, jag älskar spännande böcker, och skräckböcker. Älskar Stephen King och Dean Koontz.



Jag ger ofta 4,5, men inte så ofta 5. Tre böcker som jag vet att jag gav 5 i betyg är "Flyga Drake", "Mig äger ingen", och "Nu ska jag sjunga dig milda sånger".

2009-07-19 @ 07:50:41
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0