Dagens Dagbok - Tisdagen den 19 maj 2009 - Eftermiddagen. (Med tio fotografier).


Jenny kom till Hagsätra direkt efter skolan, och hon mötte upp med mig på jobbet när jag slutade klockan två.


Vi åkte sen till Farsta, och var snabbt inne hemma och fixade några grejer.


Sen så tog vi bilen till centrum, och så gick vi till Synoptik. Där fick jag hjälp både av Jenny, och av en anställd i affären, med att välja ut ett par nya glasögon till mig. Jag bestämde mig slutligen för ett par, och jag beställde dom.


Med alla mina fel på mina ögon, dålig syn på långt håll + dålig syn på nära håll + brytningsfel, och med tillägg för reflexfritt glas och lite annat, så gick varje glas på tre och ett halvt tusen... Otroligt dyrt... Så bara glasen kostade cirka sjutusen kronor... Sen tillkom bågen... Så sammanlagt kommer det att kosta åttatusen niohundra kronor... :-(


Men även om det känns hemskt att betala så pass mycket, "bara" för att kunna se bra, så är jag ändå väldigt nöjd med mitt val av glasögon. Här är några kort på hur dom kommer att se ut:





När vi var klara hos optikern, så åkte vi och hämtade upp min mamma. Och sen så åkte vi alla tre iväg i bilen bort till Kristineberg.


Det har varit en tradition i många år, att vi åker dit och promenerar och tittar på alla fina häggar där, och så äter vi middag på Solstugan. Jimmy brukar också vara med, men han jobbar ju kvällar för tillfället, och kunde inte komma.


Vi gick först en promenad på cirka en halvtimme.



Och sen så gick vi till Fredhäll och till Solstugan.


Först så åt vi middag, och då satt vi inne, för det var molnigt då.





Jag åt chevrégratinerade rödbetor på salladsbädd med pinjenötter. Och det var mycket, mycket gott.



Sen så kom solen fram, så då flyttade vi ut, och drack kaffet efter maten utomhus.



Jenny och jag delade på en brownie med vispgrädde.



Vi satt där och pratade och njöt av solen och den vackra utsikten. Vid sextiden sen så åkte vi därifrån. Jag släppte av Jenny vid Årstaberg, och hon tog pendeln därifrån till Tumba. Och sen så körde jag hem till Farsta, och släppte av mamma först, och sen så åkte jag hem.


(Här är två inlägg från 2008 års besök i Kristineberg och Fredhäll: TEXT + BILDER. Och här är två inlägg från 2007 års besök: TEXT + BILDER.)


Kommentarer
Postat av: Maria,kiruna

Snygga glasögon dem passade du i. Jag fick betala 6000 för mina glasögon men fick en check på 300 för det men glasögon är dyra.

2009-05-19 @ 21:52:29
Postat av: Snurran

Glasögonen är jättefina - men det tycker jag om de du har nu också :-) Härligt att din mamma följde med, ni såg ut att ha en trevlig eftermiddag. Vilken ståtlig hägg ni "hittade" :-) och middagen lät som något jag kunde ha valt - mumsigt! :-)

2009-05-19 @ 22:15:11
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus/
Postat av: Emma

Jättefina glasögon, tråkigt bara att dom är så dyra men man får också tänka att man har ju (oftast) glasögonen ett bra tag så det kanske jämnar ut sig i längden :) Fina bilder var det ju också. :D Sen tänkte jag bara fråga, hur ser du utan glasögon? Jag menar.. måste du ta på dig dom direkt på morgonen för att se ordentligt och sedan på kvällen precis innan du går och lägger dig eller kan du gå runt utan dom? Hoppas du inte uppfattar frågan som att jag menar något illa. För det gör jag inte, är bara lite nyfiken ;)

2009-05-19 @ 23:05:05
Postat av: Bim

---> Maria, Kiruna: Tack för berömmet om glasögonen!

Ja, glasögon är fruktansvärt dyrt. Jag förstår inte egentligen varför dom ska vara så himla dyra.

2009-05-20 @ 17:41:15
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Snurran: Tackar tackar för glasögonsberömmet!

Ja, det var kul att mamma följde med.

Häggen är samma som jag fotograferar varje år! Den står strax bredvid huset där jag bodde.

Middagen var otroligt god. Men det är lite för dyrt där tycker jag. Man betalar väl för utsikten...

2009-05-20 @ 17:43:04
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Emma: Tack för berömmet om bilder och glasögon.



Tycker att glasögon är lite väl dyrt. Dom jag har nu, har jag bara haft i ett och ett halvt år, och jag måste redan byta. Hoppas att min syn inte förändras lika snabbt framöver, så kanske jag kan ha dom nya lite längre.



Jag tar absolut inte illa upp för att du frågar. Jag går inte en meter utan mina glasögon. Jag tar på och av dom när jag sitter på sängkanten. Jag ser fruktansvärt dåligt utan dom. Både på nära och långt håll.

2009-05-20 @ 17:45:45
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0