"Live-bloggning" från ESC. Uppdaterar efter varje låt.

"Live-bloggar" från Eurovision Song Contest. Uppdaterar efter varje låt. Jag har inte hört några låtar tidigare. Jo, en förresten, Norges.

01. - Litauen - Alldeles för lugn och tråkig för min smak.


02. - Israel - Lite bättre än Lituaens låt, men också lite för lugn.


03. - Frankrike - Jättetråkig...

04. - Sverige - Patriot som jag är så är ju den här så klart bäst! :-D

05. - Kroatien - Jättetrist.

06. - Portugal - Liiiite mer fart i, men ändå inte speciellt bra.

07. - Island -  Finns det bara ballader i kväll?!?

08. - Grekland - Bra! Äntligen en snabbare låt! Lite Alcazar-liknande låt tycker jag. Och den var bra.

09. -  Armenien - Nja, sådär... Bättre än balladerna i alla fall. Men inte riktigt i min smak.

10. - Ryssland - Nej, inte heller den var speciellt bra tycker jag.

11. -  Azerbadjan - Helt okej. Lite fart i, i alla fall.

12. - Bosnien & Hercegovina - Seg...

13. - Moldavien - Glad låt. Men inte speciellt bra.

14. - Malta
- Trist ballad igen.

15. - Estland - Näe..

16. - Danmark - Riktigt bra!

17. - Tyskland - Lite rolig och annorlunda. Men inte bra.

18. - Turkiet - Glad och medryckande. Men inte mer.

19. - Albanien - Rätt så bra.

20. - Norge - Den här gillar jag skarpt! :-)

21. - Ukraina - Klart bäst hittills! Jättebra rockig låt. Bra sångerska, tänkte på Cher när jag hörde henne. Väldigt cool scenshow också.

22. - Rumänien - Ganska så hyfsad.

23. - Storbritannien - Mäktig, men inte i min smak.

24. - Finland - Jättebra! 

25. - Spanien - Snabb, men annars inget speciellt.



Dom tio bästa enligt mig:    (Placeringen inom parantes)

1. - Sverige. (21)

2. - Ukraina. (12)

3. - Finland. (25)

4. - Norge. (1)

5.  - Danmark. (14)

6. - Grekland. (7)

7. - Azerbadjan. (3)

8. - Albanien. (17)

9. - Turkiet. (4)

10. - Tyskland. (20)



Och så blev det då den härliga Alexander Rybak, 23 år, från Norge som vann. En kille som kom till Norge som fyraåring från Vit-Ryssland. Han har skrivit både text och musik själv. Sjunger, dansar, och spelar fiol. Underbart söt och charmig är han också. En mycket värdig vinnare, med en jättebra låt.

Grattis Alexander! Och grattis till Norge! Vilken "Syttende Maj" dom får! :-D


Kommentarer
Postat av: Natalie

Jag tycker det är ganska fånigt när man tar hjälp av "kändisar" typ Dite vT. och Andrew LW (OK, han skrev låten..men ändå...)

Annars gillar jag Danmarks bidrag. De har ofta bra låtar. Okonstlade. Raka. Finnarna är inte så tokiga heller.

Sorry, min kära patriotsvägerska, men jag gillar inte den svenska låten. Den kroatiska är inte mycket bättre! :) Till sist måste jag kommentera den norska låten. What's the fuss?! Här är den oxå favorit. Jag försår inte varför. I striden mellan Sverige och Norge tror jag (och hoppas) att Sverige vinner.

2009-05-16 @ 23:08:46
URL: http://tandemsblogg.blogspot.com
Postat av: Bim

---> Natalie: Håller med dig om "kändisar". Okej med Andrew Loyed Webber, för han skrev ju låten, och är från samma land. Men Dita von Teese hade ju liksom inte mycket där att göra.



Håller med dig om Danmark. Ofta enkla och bra. Och Finland har blivit mycket bättre på senare år.



Jag gillar faktiskt den svenska låten, även om den egentligen inte alls är min typ av musik. Men även om det så var Christer Sjögren som var där och tävlade för Sverige, så skulle jag heja på honom! ;-)



Kroatien var inte bra. Men däremot gillar jag Norge riktigt mycket! Tycker att den är glad och medryckande.



Nu får vi se hur det går! Har du ringt på någon eller några? Jag ringde två gånger på Ukraina. Vad tyckte du om den?

2009-05-16 @ 23:19:57
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Alina

Sweet!

2009-05-16 @ 23:23:46
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Natalie

Ukraina gillar jag inte. Too much. Av allt.

Jag är tydligen döv vad gäller Norges bidrag. Ser att de får en massa 12-or!

2009-05-16 @ 23:24:09
URL: http://tandemsblogg.blogspot.com
Postat av: Bim

---> Alina: :-D

2009-05-16 @ 23:28:05
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim

---> Natalie: Jag håller med dig om att Ukraina är lite för mycket av allt. Men det är ju det som är lite coolt i en sån här tävling som i sig är alldeles för mycket av allt. Men jag tycker att den var rockig och bra. Och sångerskan lät nästan lite som Cher.



Ja, Norge verkar att vinna. Helt okej för mig. Sverige, Norge, Danmark, Finland, Ukraina, och Grekland hade varit helt okej för mig allihopa.

2009-05-16 @ 23:30:20
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Natalie

Jag tycker att Sverige, på självaste "syttonde maj", ska invadera Norge. Skam att de gav Sverige några ynkliga poäng! :)

2009-05-17 @ 00:12:05
URL: http://tandemsblogg.blogspot.com
Postat av: Bim

---> Natalie: Hahaha! Ja, vi kanske borde det, i morgon! Eller rättare sagt, i dag! ;-)

2009-05-17 @ 00:23:36
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Maria, kiruna

Ja Norge va helt klart bäst min favorit.

2009-05-17 @ 12:45:19
Postat av: Bim

---> Maria, Kiruna: Ja, han var väldigt bra, och en av mina favoriter också. :-)

2009-05-17 @ 14:21:21
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0