"Ett oskrivet blad" av Marie Hermanson - 2001 - Bok



---------    

Recension av boken: "Ett oskrivet blad" av Marie Hermanson (2001) (Genre: Svensk Skönlitteratur)

---------


"Just som han ska gå får han syn på henne: en stor, tjock kvinna som står i ett mörkt hörn och fumlar med sin kappa. Ena ärmen har hon fått på sig, men den andra får hon inte fatt i - hon trevar efter den och hamnar fel gång på gång. När hon vänder ansiktet mot honom ser han i hennes ögon en förvirring och skam som han själv är väl bekant med. Som om det var någon annan som handlade i honom kliver han fram, hjälper henne med kappärmen och frågar om han får bjuda henne på café.

Huvudpersonerna i Marie Hermansons nya roman heter Reine och Angela, och de är två udda människor utan stora förhoppningar på livet. Men de finner varandra och försiktigt börjar de bygga upp en tillvaro tillsammans. De flyttar ihop, gifter sig och när de får en pojke tycks det Reine att han vunnit själva storvinsten. Men lyckan vänder. Det visar sig att pojken lider av en svår sjukdom och när Reine gör ett desperat försök att skaffa pengar till en dyrbar behandling utomlands hamnar han i ett händelseförlopp som han snart inte kan kontrollera. Och hans förhållande till Angela förändras, han blir rädd. Vem är hon egentligen bakom sitt orörliga ansikte och vad har hon varit med om i sitt tidigare liv?
"

 

(Kopierat från adlibris.se)

---------


En väldigt bra roman av en författare som jag förut har missat. Men nu när jag har upptäckt henne, så ska jag definitivt läsa mer av henne. Någon som har läst någon bok av Marie Hermansson, som ni kan rekommendera? Den här boken var spännande, gripande, fängslande, välskriven, och mycket, mycket bra. Jag kan verkligen rekommendera den. Det enda felet var att den var lite väl kort och tunn, bara 250 sidor. ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Kommentarer
Postat av: Akå

Musselstranden, hembiträdet och mannen under trappan av marie hermansson rekomenderar jag varmt! :)

2009-10-24 @ 20:21:46
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Tack för tipsen! Mannen under trappan har jag redan köpt och den ligger högt upp i min läshög. Musselstranden och Hembiträdet finns tyvärr inte i pocket. Men jag ska försöka att hitta dom på Tradera eller nåt. :-D

2009-10-24 @ 20:48:12
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Malin

Hejhej! Jag har Hembiträdet, så om du är intresserad av den kan jag skicka den i paket gratis för jag har ingen nytta av den. Den är i pocket. :) Kram

2009-10-25 @ 15:22:58
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Malin: Hej! Nämen! Vad snällt! Men jag vill absolut betala för den! Både för boken och portot! Om du törs maila mig ditt kontonummer och vilken bank du har ([email protected]) så sätter jag in pengar. Eller så skickar jag sedlar i ett kuvert om du törs maila mig namn och adress. Säg vilket du tycker är bäst. Och tala om vad du vill ha för boken, och vad du vill ha för portot. :-D

2009-10-25 @ 15:28:25
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag vill inte ha några pengar alls! Haha! Jag skickar dig ett mail så jag kan få address att skicka till! :-D

2009-10-25 @ 15:38:04
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Malin: Men jag vill åtminstone få betala portot! Ska svara på ditt mail snarast så du får min adress! :-)

2009-10-25 @ 15:47:40
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0