"Alltför nära" (Too Close to Home) av Linwood Barclay - 2010 (2008) - Bok



---------    

Recension av boken: "Alltför nära" (Too Close to Home) av Linwood Barclay (2010) (Genre: Kanadensisk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"17-årige Derek har kommit på den perfekta planen för att kunna få vara ifred och hångla med sin tjej. Han ska gömma sig i sin bäste väns hus när familjen reser bort. Men bara en kort stund efter avfärd kommer familjen tillbaka och Derek gömmer sig i källaren. Plötsligt ringer det på dörren. Sen hör han de första två skotten, ett skrik och sen ett skott till. Fotsteg närmar sig, dörren till källaren öppnas...


När familjen Cutters grannar, den socialt välanpassade familjen Langley, skjuts till döds i sitt hem i den slumrande småstaden Promise Falls, börjar gamla synder flyta upp till ytan. Rädslan håller familjen ­Cutter i ett järngrepp. Mönstret blir tydligare och tydligare. Har mördaren verkligen gått till rätt hus?"


(Kopierat från kabusabocker.se)


---------

I somras läste jag boken "Utan ett ord" av Linwood Barclay. Jag tyckte den var väldigt, väldigt bra, och blev glad när jag fick hans andra bok "Alltför nära" som recensionsbok. Det är bara dom två böckerna som finns översatta till svenska. Jag gav "Utan ett ord" en 4 i betyg, och nu ger jag faktiskt "Alltför nära" 4,5 i betyg.

Linwood har skrivit flera böcker, och jag hoppas på att dom också blir översatta snart.

Jag tycker mycket om Linwoods sätt att skriva. Boken fångade mig helt, och jag hade svårt att sluta att läsa. Många cliffhangers i slutet av kapiteln, och det gillar jag. Oerhört lättläst med ett skönt flyt i texten. Lättläst, spännande, och absolut inte förutsägbar. Och det är också en härlig humor i boken.

Så jag kan verkligen helt klart rekommendera "Alltför nära" till alla som gillar spännande thrillers. Och så klart även hans första bok, "Utan ett ord", som även finns i pocket.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Kabusa Böcker.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Malin

Hej igen! Vill bara säga att du inspirerat mig att läsa linwoods böcker! Jättebra tycker även jag som precis ska börja på alltför nära ikväll. Kram till bästa superbloggerskan.

Malin

2010-12-06 @ 18:20:06
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Malin: Hej igen! Kul att jag har inspirerat dig! För jag älskar dom två böcker som jag har läst av honom! Hoppas verkligen att det kommer ut fler böcker på svenska snart!



Haha! Superbloggerska! Min nya titel! ;-D



Kram!

2010-12-06 @ 18:57:48
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0