"Vårlik" av Mons Kallentoft - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Vårlik" av Mons Kallentoft (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"Vårsolen skiner över Linköping och de ännu vinterbleka människor som vågat sig ut på uteserveringarna runt torget. Några svalor kretsar i skyn, färgglada tulpaner lyser från stånden och en mamma med två små barn går mot bankomaten. Men plötsligt slits lugnet itu av en kraftig explosion, och Linköping kommer aldrig att bli sig likt igen.


Kriminalinspektör Malin Fors står framför sin mammas kista i Uppståndelsens kapell och försöker känna någonting. Så bryter ett lågt muller tystnaden, och snart är hon på väg till Stora torget och en syn hon aldrig kommer att glömma. Glassplitter. Krossade blommor och utspridda grönsaker. En trasig barnsko. En duva som pickar i något rött i den öronbedövande tystnaden.


Sveriges nye deckarkung Mons Kallentoft är tillbaka! Vårlik är den efterlängtade fjärde delen i den kritikerhyllade serien om Malin Fors vid Linköpingspolisen."


(Kopierat från nok.se)


---------

"Vårlik" är den fjärde delen i Mons Kallentofts serie om polisen Malin Fors i Linköping. Här är en länk till min recension av den tredje boken "Höstoffer", där det också finns länkar till mina recensioner av böckerna "Sommardöden" och "Midvinterblod".

Jag tyckte att den här fjärde boken var minst lika bra som dom tre tidigare, om inte ännu lite bättre.

Böckerna är lite annorlunda mot ordinära svenska deckare, och det tycker jag om. Så jag kan helt klart rekommendera hela serien.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Natur & Kultur.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Kristina Simar

Här har vi helt skilda åsikter. Jag tycker inte om hans böcker. Tycker att de hoppar fram och tillbaka. Har jättesvårt att komma igenom böckerna. Äldsta dottern Therese fick en att läsa för jag ville att hon skulle ge en kommentar, men hon kunde inte heller komma igenom den. Författaren Lars Rambe är också skeptiskt till hans sätt att skriva. Därför är dt extra kul att du gillar hans böcker. Det är tjusningen med att alla tycker olika. Kram Kristina

2010-12-12 @ 13:55:07
URL: http://blogg.passagen.se/krisim
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina Simar: Jag tycker om dom just för att dom är lite annorlunda. Tycker om det där med att "dom döda talar" till henne. Och jag gillar hennes privatliv med hennes alkoholproblem. Gillar nog hans böcker bättre än Lars Rambes faktiskt! ;-D



"Smaken är som baken"!

Kram!

:-D

2010-12-12 @ 18:31:09
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0