"Alfahannen" av Katarina Wennstam - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Alfahannen" av Katarina Wennstam (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Spänningsroman)

---------


"Jack Rappe tar kvinnor som en karl ska. Att de inte alltid är med på noterna hör ju bara till spelet, eller hur? Filmen älskar sina bad boys, och Jack Rappe är den verklige alfahannen bland de manliga skådespelarna. Därför blir det också en sensation av stora mått när Rappe hittas på bryggan med ett livshotande sår i magen. Jack Rappes våldsamhet verkar till slut ha hunnit ikapp honom själv. I sista delen av Katarina Wennstams trilogi om mäns våld mot kvinnor får läsaren återknyta kontakten med huvudpersonerna från succéromanerna Smuts och Dödergök: åklagaren Madeleine Edwards och advokaten Jonas Wahl, som lämnade Sverige efter att ha avlöjats som sexköpare. Nu befinner han sig än en gång i händelsernas centrum. Men den här gången är det hans dotter som spelar huvudrollen. Katarina Wennstam skriver spänning med hjärna, både underhållande och djupt angeläget.


Precis som i Smuts och
Dödergök vill Katarina Wennstam sätta ljus på märkliga drag i både samhällsdebatt och kulturliv. Varför kan en man med uppenbart störda drag och en perverterad kvinnosyn bli tolererad, ja till och med uppburen, när han visar allt detta på en teaterscen? Varför filmas våldtäkter som vore det ett slags porr? Och varför är det fortfarande så fruktansvärt komiskt det där med att "tukta en argbigga""

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

"Alfahannen" är Katarina Wennstams tredje och sista bok i en trilogi.

Här är en länk till min recension av den första boken: "Smuts".

Och här är en länk till min recension av den andra boken: "Dödergök".

Den tredje boken: "Alfahannen" var precis lika bra som dom två första i trilogin. Välskriven, engagerande, lättläst, och spännande. Och känslorna är som vanligt många när man läser Katarinas böcker.

Jag kan absolut rekommendera ALLA att läsa Katarinas ALLA böcker. Det är verkligen underhållningslitteratur med oerhört mycket mening i. ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Katarina Wennstam.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------


Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag har alltid undrat, vad menar du med recensionsbok?

Läser du och recenserar den innan den ges ut i handeln?

=)

2010-01-13 @ 20:50:50
URL: http://jessapessa.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Jessica: Jag har skrivit till olika bokförlag, och presenterat mig själv och min blogg. Skrivit att jag läste 141 böcker 2009 och 118 böcker 2008. Att jag har 250-300 läsare i min blogg varje dag. Och att det är en hel del som tycker om mina recensioner och läser mina boktips. Och så har jag skrivit vilka böcker som jag önskar få att recensera. Flera bokförlag nappade på det här, och jag har hittills fått sju böcker, och jag vet att flera är på väg.



Jag tycker att det här är jättekul. Känner mig stolt över att dom tycker att min blogg är tillräckligt stor, och att mina recensioner är tillräckligt seriösa.



Vissa böcker får man innan dom har kommit ut i handeln. I så fall så står det ett första recensionsdatum som man måste följa.



2010-01-13 @ 20:58:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Izabella

Men BIM! Se vad du har kunnat åstadkomma med bloggen :). Jag är så glad för din skull! Du skriver ju ofta att du inte trivs med ditt jobb etc. Det jag syftar på är att du tog saken i egna händer och kontaktade olika förlag och lyckades.



Varför inte tro och göra samma sak gällande jobb?

Kontorsjobb med datorer ligger dig varmt om hjärtat?

Tro inte att du är för gammal, kan för lite, okvalificierad etc. Jag tror att du skyller mycket på dessa faktorer för att inte ens försöka. Kan du inte bara försöka söka annat jobb utan att behöva säga upp dig alls? Jag tycker det är synd att du ibland inte tror riktigt på dig själv.

Som någon skrev förr (länge sen) bloggen visar hur strukturerad och ordentlig du är! Ta vara på dina bra sidor och lyft fram dem istället för att göra tvärtom. Att försöka och bestämma över sitt livs riktning är bra bara det oavsett slutdestination.

Vägen dit kommer få dig mer säker och till slut blir det bättre. Kanske inte att ditt drömjobb dyker upp för dig, men annat som duger lika bra? Åh jag vet inte vad jag ville säga egentligen. Bara glad över att DU skapade något som DU gillar genom att TA TAG i den SJÄLV. :)

2010-01-13 @ 21:33:07
Postat av: Jessica

Vad roligt!

Spännande att få läsa böcker och recensera dem, det är ju inte illa!



Hade jag haft lite mer tid, hade jag nog också kontaktat olika företag och frågat om att bli recensent!

Kram!

2010-01-13 @ 22:54:24
URL: http://jessapessa.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Grattis till blivit utvald som recensent!

2010-01-14 @ 08:10:41
Postat av: Karin

Den boken vill jag med läsa, hennes tidigare har jag gillat skarpt. Som den bokmal jag är så läser jag mycket och jag har fått massa tips om bra böcker från dina recensioner. En fråga bara; sätter du någonsin betyg 5 på dina böcker?? :) Ha en fin dag!

2010-01-14 @ 09:47:15
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Izabella: Tack för dina fina ord! Du har nog rätt i mycket av det du skriver. Jag är nog för rädd för att ens försöka att hitta någonting annat... Jag ska försöka att peppa mig till att kanske göra något... Kram till dig! :-)

2010-01-14 @ 15:12:12
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Jessica: Ja, det är jätteroligt! Och det blir ju en del pengar insparat när jag slipper köpa böckerna själv!



Kram!

:-D

2010-01-14 @ 15:13:01
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Mimmi: Tack.

2010-01-14 @ 15:13:49
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Karin: Kul att du får tips av mina recensioner! Du kanske kan ge mig tips också?



Jag är dålig på att ge en femma. Varför vet jag inte riktigt. Men jag vet att jag har gjort det några gånger i alla fall. Kanske på Berlinerpopplarna? Och på Nu ska jag sjunga dig milda sånger? Det är dom som jag kommer på nu.

2010-01-14 @ 15:15:40
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Akå

Verkligen ett stort grattis till recensionsböckerna, så roligt! Får du böckerna direkt från författaren eller är det någon affär som skickar? Tänkte om böckerna var signerade också.

(hade jag skrivit recensioner hade jag också satt en 5:a på Nu ska jag sjunga dig milda sånger) :)

2010-01-14 @ 16:22:00
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Akå: Tack så mycket! Jag är så glad över det här! Tre av böckerna har jag fått direkt av författarna. Resten av böckerna har jag fått av dom olika bokförlagen. Dom är (tyvärr) inte signerade.



(Ja, Nu ska jag sjunga dig milda sånger är så himla bra!) :-)

2010-01-14 @ 20:40:16
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0