"Postcard Killers" av Liza Marklund & James Patterson - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Postcard Killers" av Liza Marklund & James Patterson (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Kriminalroman)

---------


"MEDIERNA KALLAR DEM THE POSTCARD KILLERS.

De är unga, vackra och välutbildade ­ och de skär halsen av unga människor över hela Europa.

Eftersom de postar vykort till en journalist i varje stad där de dödat är rubriken given: The Postcard Killers har mördat igen.

NU HAR DE KOMMIT TILL STOCKHOLM.

Det inser Dessie Larsson, journalist på tidningen Aftonposten, för hon har precis hittat deras kort i sitt postfack.

Tillsammans med Jacob Kanon, mordutredare från New York, dras hon motvilligt in i våldsverkarnas vanvettiga värld.

Jacob Kanon har varit mördarna hack i häl i ett halvår, och hans skäl är djupt personligt. Hans dotter Kimmy är ett av deras offer.

Han har bara ett mål i livet:

DE SKA JAGAS TILLS HELVETET FRYSER.

Jacob och Dessie befinner sig snart i en accelererande spiral av våld och död.

Vilka är mördarna? Vad driver dem? Hur kan de stoppas?

Till slut återstår bara en rasande kamp mot klockan ­ och tusen kilometer norrländsk asfalt...

Postcard Killers är ett unikt romanprojekt mellan svenska Liza Marklund och den amerikanske författaren James Patterson.

Den är en internationell thriller i halsbrytande tempo och med rader av våldsamma vändpunkter."

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Det här var en oerhört lättläst bok. 360 sidor, uppdelade på 112 kapitel, gör ju att varje kapitel endast är 3 sidor långt. Så det blir många halvtomma sidor. Och typsnittet var även mycket stort, så boken kändes väldigt kort.

Lite av Liza Marklunds stil fanns ju i boken. (Jag har läst alla hennes tidigare böcker). Av James Patterson har jag inte läst någonting tidigare, så jag kan inte säga om boken är i hans stil eller inte.

När jag läste boken så fick jag någon känsla av att den var lite lik "Hypnotisören" av Lars Kepler. Kanske att det var allt det våldsamma i boken som gjorde det.

Jag tyckte att boken kändes kanske lite väl "enkel" på något sätt. Men den var ändå spännande och fängslande. Och bra! Så jag kan rekommendera den till dom som gillar lättlästa, svenska, våldsamma, spännande deckare. ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Piratförlaget.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0