"Häst häst tiger tiger" av Anita Ahrens - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Häst häst tiger tiger" av Anita Ahrens (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Aktuell thriller.

HÄST HÄST TIGER TIGER.

av Anita Ahrens.

Skulle du kunna ge av dig själv?

Med de orden ringande i huvudet ligger Vita skadad på en kaj. Med knapp nöd har hon undgått enexplosion på ett fartyg. Orden uttalades en gång av Theo, hennes livs kärlek, som angivit henne för brott. Efter att ha punkterat hans flotta bakgrund, var hennes plan att avslöja honom offentligt vid en galakväll ombord. Explosionen sätter stopp för allt.

Avskuren från sitt tidigare liv måste Vita utmana de mäktiga intressen som bokstavligen råder över liv och död i öst som i väst. Väger ett liv tyngre än ett annat? Vilka rättigheter kan vi ta oss för att få fortsätta leva när kroppen sviktar?

Ett annat, lyxutrustat fartyg med förmögna, skröpliga människor ombord för Vita till Asien, dit hon och Theo tidigare gjort en resa. Här finns ett nytt liv till salu för den som kan betala.

Anita Ahrens är journalist och fick uppslaget till romanen när hon var patient på ett kinesiskt sjukhus.
"

 

(Kopierat från adlibris.se)


---------

Vet inte riktigt om jag ska kategorisera denna bok som en roman eller en kriminalroman. Men bra var den i vilket fall som helst.

Hade inte hört talats om varken författaren eller bokförlaget innan, när jag fick en förfrågan om jag ville läsa och recensera boken.

Och jag är glad att jag tackade ja, för boken var riktigt bra tycker jag.

Den var lite annorlunda än andra böcker, och lite annorlunda skriven. I början tyckte jag inte att den var så bra, men den växte ju mer jag läste.

Riktigt spännande på slutet var den, och den handlar om ett väldigt aktuellt ämne.

Så jag kan helt klart rekommendera den här boken, med det lite konstiga namnet! ;-D

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från ALF Bokförlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: Kristina Simar

Du tyckte lite som mig. Den var lite svår att komma in i och lite dåliga beskrivningar och miljöer. Kunde varit något kortare, men som sagt slutet var väldigt spännande/Kristina

2010-06-21 @ 20:16:28
URL: http://blogg.passagen.se/krisim
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Kristina Simar: Ja, jag noterade också att vi den här gången faktiskt tyckte väldigt lika! Ibland gör vi det! Och andra gånger tycker vi mycket olika! ;-D

2010-06-21 @ 20:21:36
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Cavatus

Missa inte krönikören Julia Caesars knivskarpa samhällsanalyser. Hon är just nu Sveriges vassaste och mest rakryggade journalist:



http://www.korta.nu/jc

2010-06-22 @ 09:44:20
URL: http://cavatus.wordpress.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Cavatus: Okej. Tack för tipset.

2010-06-22 @ 13:04:07
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0