"Frukta inte" (Pengemannen) av Anne Holt - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Frukta inte" (Pengemannen) av Anne Holt (2009) (Genre: Norsk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman).

---------


"En kylig kväll i december irrar en ung flicka runt i bara nattlinnet på gatan utanför Oslos finaste hotell. Hon blir nästan påkörd av spårvagnen men räddas av en mystisk man som försvinner i folkvimlet. Till sin vettskrämda mamma viskar flickan: "Hon var död ..."

Några dagar senare påträffar Oslopolisen under dramatiska omständigheter ett lik efter en tonårspojke i hamnbassängen mitt i stan. Kroppen är upplöst till oigenkännlighet.

Och på själva julafton går biskopen i Bergen, Eva Karin Lysgård, ut på en promenad, men återvänder inte. Dagen efter hittas hon mördad.

Kriminologen Inger Johanne Vik är den första som ser sambandet mellan morden och några andra mystiska dödsfall. Hennes äkta make, kommissarie Yngvar Stubo, blir ansvarig brottsutredare, och när Inger Johanne plötsligt upptäcker kopplingar mellan fallen och ett internationellt livsfarligt nätverk tar en deperat jakt på gärningsmannen sin början."

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Jag vet att jag har läst flera böcker av Anne Holt tidigare, innan jag började att recensera böcker. Men jag kommer inte ihåg vilka det var, men jag har för mig att jag har tyckt att dom var bra.

Sedan jag började med mina recensioner, sommaren 2006, så har jag läst en bok av Anne Holt, och det är "1222 över havet". Här finns en länk till den.

Nu fick jag den här boken, "Frukta inte", som en recensionsbok från Piratförlaget, utan att jag hade önskat att få den. Men jag är glad att dom skickade den till mig, för den var riktigt bra.

Den var mycket bra skriven, och jag tyckte om att handlingen innehöll en hel rad dagsaktuella frågor. Så här står det om boken på Piratförlagets hemsida:

"Liksom i sina tidigare böcker visar Anne Holt även i Frukta inte sitt starka engagemang i en rad dagsaktuella frågor – övergivna barn, finanskris, religiös fundamentalism och kristen intolerans.
"

Så jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla. Den är tydligen fjärde delen i en serie, men jag tyckte den gick alldeles utmärkt att läsa, trots att jag inte har läst dom tre tidigare. ///Bim.

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Piratförlaget.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0