"Löparen" av Pontus Wikner - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Löparen" av Pontus Wikner (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"Expolisens efterlängtade deckardebut.

Pontus Wikner, har under lång tid arbetat som polis och även varit chef för Sveriges största värdedepå. Hans erfarenheter av dessa båda världar avspeglas tydligt i hans debutdeckare "Löparen". Som läsare ställer man sig ofta frågan vad som är sanning och vad som är fiktion?

Författaren tar läsaren med på en spännande resa i en brutal värld. I boken avhandlas allt från spaningsarbetet kring Palmemordet, till det smått osannolika rånet av Sveriges största värdedepå. Polisens vardag skildras med stor inlevelse, likväl som arbetet i Riksbankens innersta utrymmen där pengars värde verkar sakna betydelse.

"Löparen" är i grunden en fiktiv berättelse där många händelser bygger på Pontus egna erfarenheter från bl.a. polisen och Riksbanken. Många av spaningsuppdragen har han hämtat direkt från verkliga livet, andra är helt eller delvis påhittade.

Pontus Wikner är 54 år gammal, bor utanför Uppsala och arbetar idag som jurist. I och med debutromanen "Löparen" tar han steget fullt ut i författarskapets värld med en historia som han tycker känns viktig att berätta.

- Jag hade helt enkelt ett behov av att skriva av mig efter mina år inom Polisen och Riksbanken, förklarar Pontus.

- Till viss del handlar det om att göra upp med mina egna erfarenheter. Men det handlar också om att jag vill skildra polisers arbetsvardag. Varken mer brutal eller romantiserad än vad den verkligen är.?

I boken används en arbetsjargong som är väldigt speciell och, hävdar Pontus, hämtad från verkliga livet. Det är en jargong som är hård och generaliserande, som stannar innanför polishusets fyra väggar och i radiobilarna.

- Sanningen är den att man som polis den ena stunden befinner sig på en mordplats bland hemskheter, blod och spyor. I nästa stund diskuterar man med kollegan var man ska äta lunch. Man blir avtrubbad och går på rutin helt enkelt. Ett måste för att kunna fungera som polis, men även som människa när arbetsdagen är slut.

Författardrömmarna har funnits sedan barnsben. Pontus älskade att läsa och besöka biblioteket. Han började tidigt skriva egna berättelser.

- Längtan att skriva "på riktigt" har funnits länge men aldrig tidigare fått uttryck i en bok. Det blev en lång krokig väg fram till debutromanen och resan så här långt kanske har varit en del av författarskapet. Möjligen är det så att arbetet som polis i Stockholm, Sandviken och Uppsala bara har varit en del i insamlandet, resonerar han.

- Som f.d. polis har jag många tuffa och ibland lite absurda situationer med mig i bagaget. Jag har t.ex. sett Palme ligga skjuten på gatan och senare pekat ut Christer Pettersson som misstänkt i ett efterföljande PM, som spaningsledningen tappade bort. Vidare har jag förhört prostituerade på Malmskillnadsgatan i fallet Catrin da Costa. I ett annat fall var jag hemma hos Carola efter en relativt omtalad incident med hennes dåvarande man och ett jaktgevär i sovrummet, avslutar Pontus."

 

(Kopierat från adlibris.com)

 

---------

Den här kriminalromanen var lite annorlunda än andra deckare tycker jag. Möjligtvis så är det för att den är skriven av en person som verkligen vet vad han skriver om. För boken kändes nästan lite som en dokumentär bok ibland.

Men den var spännande, intressant och lättläst. Storyn var bra, men det bästa med boken var nog att få följa med i polisernas vardag.

Boken är en debut för författaren. Och jag kan rekommendera den. Och jag ser fram emot att få läsa fler böcker av honom. ///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Gassy.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för ditt svar på mitt inlägg! och fortsätt med din stil, den är jättesnygg!

2010-03-06 @ 17:25:52
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Anna: Tack! Jag blir glad över att du tycker det! :-D

2010-03-06 @ 17:28:47
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0