"Varför mördar man sin dotter?" av Emre Güngör & Nima Dervish - 2009 - Bok



---------    

Recension av boken: "Varför mördar man sin dotter?" av Emre Güngör & Nima Dervish (2009) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Dokumentär.)

---------


"Morden på Fadime Sahindal, Pela Atroshi och Sara Abed Ali är väl kända i Sverige. Böcker har skrivits om dem och om det hedersrelaterade våldet. Men frågan kvarstår: Varför mördar man sin dotter? Hur tänker den man som dödar sin dotter, syster eller kusin?

Författarna Emre Güngör och Nima Dervish har träffat och intervjuat Fadimes pappa Rahmi, Pelas pappa Agid och hennes bror Bawer, samt Saras kusin. Boken tar sin utgångspunkt i det hedersrelaterade våldet och mäns våld mot kvinnor, utifrån männens perspektiv. Tidigare har ingen försökt ta reda på hur gärningsmännen tänker och varför de begår dessa fruktansvärda dåd.

Inom vissa kulturer är mannen överordnad kvinnan. Att så är fallet är en vedertagen sanning. Vad männen själva tycker om denna situation är mindre känt. I arbetet för att få bukt med hedersproblemen menar författarna att männen måste inkluderas i samtalet. Hur upplever männen själva sin livssituation? Är deras överordnade ställning alltid positiv? Och hur ska dessa man göra för att förändra dessa attityder?

Hederskulturen bygger på kollektivismen. Släkten eller klanen rår om varandra, men är också en stark kontrollinstans. Därför blir utrymmet för individen minimal - oavsett kön. Frihetsbegränsningen ter sig olika, men är ytterst påtaglig för både kvinnor och män.

"När vi valde att skriva denna bok bestämde vi oss för att inte göra som många andra; vi skulle inte smutskasta en folkgrupp eller en kultur. Vårt syfte är istället att presentera ett annat perspektiv. En annan röst som aldrig blir hörd. Varför mördar man egentligen sin dotter? Vad finns det för bakomliggande faktorer som gör en människa kapabel till en sådan handling?

Vi ska försöka svara på dessa frågor utifrån våra erfarenheter som vi har samlat på oss i vår yrkesroll, men även genom intervjuer med mördarna till Fadime, Pela och Sara. Vår förklaring är inte hela sanningen, däremot är den baserad på mördarnas egna berättelser. Hur de uppfattade situationen, varför de begick denna handling och hur livet är nu i efterhand.""


(Kopierat från adlibris.com)


---------

Det här var en mycket bra och intressant dokumentär. Mycket fakta om hederskulturen. Och väldigt intressant med intervjuerna som författarna har gjort med Fadimes, Pelas och Saras mördare. Tycker faktiskt att jag lite mer kan förstå, hur man kan göra något så fruktansvärt som att mörda sin egen dotter, efter att ha läst den här boken.

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. ///Bim.

---------   

Betyg:  3,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Norstedts Bokförlag.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: raketmormor

du är sjuk i huvudet som kan förstå "lite mer" hur man kan mörda sin egen dotter

2010-03-17 @ 22:22:45
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Raketmormor: Varför skriver du att jag är "sjuk i huvudet"? Sluta läs min blogg om du tycker det då! För du skriver ju bara otrevliga kommentarer! Gillar man inte en blogg, eller människan som skriver den, så borde man ju inte läsa den! :-/

2010-03-18 @ 14:17:17
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: raketmormor

kan du inte utveckla dina tankar lite mer hur du kan forsta hur man kan doda sin egen dotter? Skulle vara intressant att se om du har nagot att komma med. Dessutom, jag tyckte du var sjuk i huvudet nar du sager att du kan forsta hur man kan morda sin dotter, inte i alla andra avseenden, tror jag.

2010-03-18 @ 18:10:37
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Raketmormor: Jag menade att jag kan FÖRSTÅ hur dom tänker efter att ha läst boken. Däremot så kan jag självklart inte acceptera det, och jag fördömer det självklart. Att förstå är en helt annan sak. Jag tänker inte ödsla tid på att förklara mer för dig. För jag tycker inte att du är trevlig mot mig, eftersom du skriver att jag är sjuk i huvudet. Läs boken själv och bilda dig en egen uppfattning.

2010-03-18 @ 19:31:59
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: raketmormor

Du kanske kan lägga mattantjobbet bakom dig och satsa på nått yrke som psykolog istället, om du kan förstå en sådan sak borde du ju också kasnke kunna hjälpa dem att inte begå sådana brott eller trösta den dödes vänner och förklara och få dem att förstå hur det gick som det gick. För det är ju något som du börjar förstå

2010-03-18 @ 20:36:31
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Raketmormor: Okej.

2010-03-18 @ 21:07:32
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller med dig Bim. Hedersrelaterat våld är mitt kärnämne i hjärtat. Jag har varit en aktiv bekämpare sedan jag läste "Hedersmordet på Pela" då var jag 15. Nu är jag snart 23 år och utbildar mig till socialarbetare. Jag förstår också varför de mördar sin egen dotter. Men jag accepterar det aldrig och precis som du så fördömer jag. Men första steget till att bekämpa hedersrelaterat våld är att försöka förstå varför det finns. Så är det med allting egentligen, det går inte att förändra förrän vi förstår. Men med det sagt så anser jag inte att det är rätt eller okej att döda sin dotter. Det är det aldrig, och kommer aldrig att vara. Jag ska definitivt läsa den där boken. Tack för tipset. Och tack för att du förstår, du är den första människan som jag läst har samma åsikt som mig. Kram

2010-03-19 @ 12:18:42
URL: http://kipso.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Emma: Hej Emma! Tack så jättemycket för din kommentar! Jag tycker precis som du! Man måste ju kunna sätta sig in i, och försöka att förstå, hur andra människor tänker, även om man inte accepterar deras beteende. Du har helt rätt! och du blir säkert en bra socialarbetare! Kram! :-)

2010-03-19 @ 14:36:21
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0