"Hittebarnet" av Katerina Janouch - 2010 - Bok


---------    

Recension av boken: "Hittebarnet" av Katerina Janouch (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"I Hittebarnet har Cecilia precis upptäckt att hon är gravid. Sommaren står i full blom och det är mycket som ska ordnas. Barnkalas, semester och en weekendresa på tu man hand med maken John. Graviditeten är lika oväntad som förvirrande för Cecilia. Är äktenskapet tillräckligt stabilt för att klara av ännu ett barn? 

Privatlivet är turbulent, men mycket händer även på förlossningen. En sen kväll hittar Cecilia ett övergivet barn på marken utanför sjukhuset. Vem har lämnat barnet – och varför? I sina försök att besvara gåtan utsätter sig Cecilia själv för stora risker. Både kroppsligt, men även känslomässigt."


---------  

(Kopierat från piratforlaget.se)

--------  

Här är min recension av den första boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund, "Bedragen".

Och här är min recension av den andra boken i serien, "Systerskap".

"Bedragen" gav jag 3,5 i betyg. "Systerskap" gav jag 4,0 i betyg. Och "Hittebarnet" får 4,5 i betyg. Kan ni förstå att jag ser fram emot bok nummer nummer fyra i serien!? Jag skulle inte bli alls förvånad om den är ännu lite bättre och får 5,0 i betyg!

Jag tycker verkligen mycket om Katerina Janouchs bokserie om barnmorskan Cecilia Lund. Jag tycker att det känns som om hon har skapat sig en liten egen genre med sin serie.

Det allra bästa med boken är nog skildringarna från huvudpersonens jobb som barnmorska. Men det är också otroligt bra beskrivningar av alla hennes relationer med sin stora familj, släkt, och vänner. Sen att det också finns med en sidohistoria i boken, med ett litet mysterium med spänning i, det blir liksom pricken över i. (Och jag kunde absolut inte lista ut hur det skulle sluta!)

Jag kan verkligen rekommendera alla tre böckerna, men läs dom då i ordning. Och jag hoppas på att Katerina skriver många böcker till i serien. Minst tio vill vi ha! ;-)

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Uppdaterat med en länk till ett inlägg som jag har bloggat om att Katerina Janouch bloggade ett fint inlägg om min recension av hennes bok.





Kommentarer
Postat av: Jenny

Sv: Tack. Hon tyckte om boken jättemycket, efter att ha läst den så läste hon även nattfåk och tänkte börja läsa skumtimmen, men den hann hon inte med.

2010-09-08 @ 15:15:49
URL: http://mallgroda.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Jenny: Kul att hon uppskattade den. Du får läsa Skumtimmen istället för henne, till hennes minne.

2010-09-08 @ 15:20:17
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Viola Vamp

Något för dig? http://violavamp.webblogg.se/2010/september/farsta-fritt-fall.html

2010-09-08 @ 18:19:56
URL: http://violavamp.webblogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Viola Vamp: Ja, definitivt! Det är ju i och för sig en ungdomsbok. Men jag läser gärna såna också! ;-D

2010-09-08 @ 18:25:40
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0