"Tiger" av Mian Lodalen - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Tiger" av Mian Lodalen (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"Connie är sämst i klassen, platt som en planka, udda och utanför. Men så dyker Räkan, Sirkka och Lillen upp. Sisters in crime. Kaxiga och obrottsligt lojala utmanar de alla normer för hur flickor ska bete sig.


Livet är spännande och ganska roligt trots allt. Ända tills det ofattbara och onämnbara drabbar Connie. Om det här inte bara är en mardröm, så är det en total katastrof. Jag måste bli av med det, skriver hon i sin dagbok.


Hon kämpar emot med all kraft, men kan inte värja sig. Och när Anna på en fest frågar om de ska dansa kan hon inte säga nej. Snart lever hon ett dubbelliv, intrasslad i lögner.


Tiger är handlar om att växa upp i 1970-talets Jönköping med en stor hemlighet. En ovanlig och modig skildring av unga tjejers sexualitet."

 

(Kopierat från forum.se)


---------

Jag läste boken "Dårens dotter" av Mian Lodalen för ett år sen, och tyckte att den var mycket bra. Den handlar om en flickas, (som till stor del är Mians), uppväxt på sextiotalet och början av sjuttiotalet. (Här är en länk till min recension av den).

Den här boken "Tiger" är en fristående fortsättning på "Dårens dotter". Den utspelar sig under mitten av sjuttiotalet och skildrar några år i en tonårsflickas liv.

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Eftersom Mian och jag är jämngamla så är det ju en härlig nostalgitripp att läsa om allting på sjuttiotalet. Känner igen mig i mycket av berättelsen, även om jag växte upp i Stockholm istället för Jönköping, och var kär i killar istället för tjejer.

Boken är både rolig och tragisk. Jag tror att många kan känna igen sig i den. Den är välskriven, engagerande, lättläst, och gripande.

Så jag rekommenderar den verkligen till alla. Men läs helst "Dårens dotter" först. Och jag hoppas verkligen att det kommer en fortsättning på böckerna.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4,5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Forum.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0