"Donatorn" (Your Heart Belongs to Me) av Dean Koontz - 2011 (2008) - Bok



---------    

Recension av boken: "Donatorn" (Your Heart Belongs to Me) av Dean Koontz - 2011 (2008) (Genre: Amerikansk Skönlitteratur / Roman) 

---------


"”Det var ingen hjärtattack. Ditt hjärta är förstorat.”

”Men … Jag har alltid hållit mig i form och ätit rätt.”

”Det finns flera möjliga orsaker: Ärrbildning på endokardium, amyloidos, förgiftning …”

”Förgiftning? Vem skulle vilja förgifta mig?”


Vid trettiofyra års ålder verkade Ryan Perry vara i bättre fysisk form än han hade varit vid tjugofyra och han hade allt han kunde önska sig när det gällde hälsa, pengar och kärlek. Ända tills första symptomen dyker upp från ingenstans och Ryan hamnar på väntelista för en hjärttransplantation.

På ett ögonblick förvandlas Ryans liv till en mardröm och flera underliga händelser sker i hans närhet. Han börjar misstänka en konspiration och blir mer och mer paranoid. Men så en tidig morgon ringer telefonen. Man har hittat ett matchande hjärta.

På ettårsdagen av hjärttransplantationen, när mår Ryan bättre än han någonsin gjort, dyker plötsligt anonyma gåvor upp. Först en låda med godishjärtan och sedan ett hjärtformat smycke. Men den mest skrämmande gåvan är en video från en hjärtoperation med ett meddelande: Ditt hjärta tillhör mig. På ett ögonblick har Ryans liv åter igen förvandlats till en fruktansvärd mardröm där någon anser sig ha rätt till allt han äger ..."

 

(Kopierat från bbb.se)


--------- 

Jag har alltid gillat Dean Koontz böcker, ända sedan jag läste boken "Viskningar" för ungefär trettio år sedan. Det var mer skräck och övernaturligt i hans böcker förr. Och nu är det i stället mer kriminalromansaktigt och även en hel del humor i. Jag tycker att båda stilarna är bra. Det här var min fyrtioförsta bok av honom. (Endast Stephen King har jag fler böcker av: sextio stycken).

Den här boken, "Donatorn", var bra, lättläst, spännande, rolig, och inte förutsägbar. Jag gillade storyn, och det finns en hel del tänkvärt i den. 

(Britt-Marie "Bim" Kullin) 

---------   

Betyg:  4 av 5.  

--------- 

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Bra Böcker.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------

Kommentarer
Postat av: Majsan Ekberg

Jag har bara några kapitel kvar på denna bok,och håller med dej om att den är bra och lättläst=)) Jag läste oxå Viskningar för 29 år sen och tyckte jättemyket om den, men sen har jag bara läst några enstaka böcker av honom ,bla Maken. Men nu när jag läser Donatorn ifrågasatte jag faktiskt varför jag inte läst fler böcer av honom,så nu har jag beställt hans förra bok Hjälten oxå....Glad Påsk På dej!!

2011-04-21 @ 17:34:00
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Majsan Ekberg: Ja, jag kan verkligen rekommendera alla hans böcker! Här är några recensioner på dom jag har läst den senaste tiden:



Hjälten: http://bim.blogg.se/2010/july/hjalten-the-good-guy-av-dean-koontz-201.html



Vansinne: http://bim.blogg.se/2009/july/vansinne-velocity-av-dean-koontz-2009-.html



Livstid: http://bim.blogg.se/2008/september/livstid-life-expectancy-av-dean-koontz.html



Maken: http://bim.blogg.se/2008/june/maken-the-husband-av-dean-koontz.html



Invasion: http://bim.blogg.se/2007/august/invasion-av-dean-koontz.html



Ansiktet: http://bim.blogg.se/2007/august/ansiktet-av-dean-koontz.html



2011-04-21 @ 17:45:28
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Majsan Ekberg

Tack för alla recencionstipsen!! Verkar ligga ganska jämt där ....på en 4...vissa lite under...Nästa jag läser av honom blir ju Hjälten...sen tänkte jag sticka emellan med bla I natt är du död. Kommer aldrig mer igen,Änglavakter,Dolda djup och Istället för dig. Sen kommer ju snart Jungstedts nya "Det fjärde offret" Och Anne Holts "Flimmer" och Jonas Moströms,,,,,,,,det kommer ju JÄTTEMÅNGA nya bra böcker. När ska man hinna alla, och ändå varvar jag med ljudböcker när jag är ute på mina rundor med hunden.....

2011-04-21 @ 17:59:52
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Majsan Ekberg: Den enda jag så här direkt kommer ihåg att jag inte tyckte var så bra, det var nog "Invasion". Resten gillade jag, i alla fall vad jag minns nu! ;-D



Ja, det finns för många bra böcker, och för lite tid! Tycker jag läser så himla mycket, men ändå hinner jag inte med tillräckligt.



Visste inte att Jonas Moström kommer med ny bok. Det måste jag kolla upp! :-D



Glad Påsk!

2011-04-21 @ 18:28:22
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Majsan Ekberg

Jo jonas nya bok kommer den 26/5 och heter Evig eld. Sen kommer Carin Gerhardsen, Ann Rosmans och James Pattersons nya i juni och i augusti kan vi se framemot Anna Bovvaller,Ninni Schulman och Katerina Janoush nya böcker. Fast du har väl redan koll på läget=)) Ha en bra kväll!

2011-04-21 @ 19:01:49
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Majsan Ekberg: Några av dom ovanstående har jag koll på! Men några har jag faktiskt missat... Måste styra upp det! ;-D



Ha en skön kväll du också!

2011-04-21 @ 19:27:02
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0