"Nya röster sjunger samma sånger" av Liza Marklund - 2011 - Bok



---------    

Recension av boken: "Nya röster sjunger samma sånger" av Liza Marklund (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Krönikor)

---------


"Liza Marklund har skrivit krönikor i svensk och utländsk press i 25 år.
För första gången är många av dem samlade i en fullmatad volym som målar en bred och brokig bild av hennes liv, journalistik och författarskap under ett kvarts sekel.
Här finns framgångens baksida, dess utsatthet och ensamhet, lyckan över barnen och vardagen, vikten av att våga vara naken (inte bara utan kläder).
Här hittar vi hennes brinnande engagemang kring de allra mest utsatta: de sönder-slagna kvinnorna, de våldtagna barnen, de terroristanklagade männen.
Men här avslöjas också de pinsamma misstagen, de dråpliga missförstånden och texterna hon inte vågade publicera när det begav sig.

Nya röster sjunger samma sånger är ett skarpt, varmt och närgånget porträtt av en av Sveriges mest framgångsrika och kontroversiella författare.
"


(Kopierat från piratforlaget.se)


---------

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om Liza Marklund. Jag älskar alla hennes kriminalromaner, och hon var väl en av dom första stora kvinnliga deckarförfattarna i Sverige.

Men jag har också alltid älskat hennes krönikor. Tycker att hon har ett fantastiskt sätt att skriva på och att få fram sina åsikter och synpunkter.

Jag tycker nästan alltid likadant som Liza gör. Vi har ungefär samma synsätt på mycket. Speciellt vad det gäller feminism och jämlikhet.

Ser verkligen upp till hennes engagemang i att stå upp för andra som har det svårt. Speciellt hennes engagemang i kvinnofrågor.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla. Det är ett femtiotal krönikor som Liza har skrivit under 25 år, mellan åren 1985 och 2010.

Många är gripande och rörande, och jag satt med tårar i ögonen flera gånger.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg: 5 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok (i PDF-format) från Bokförlaget Piratförlaget.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0