Fredagen den 11 februari 2011.



Veckans sista arbetsdag blev en lite kaotisk dag, eftersom det hade snöat helt otroligt mycket under natten...

Började med att sopa ren bilen från massor med snö. Har nog aldrig haft så mycket snö på bilen förut någon gång. Inte efter en enda natt i alla fall. Skrapade sen rutorna rena från is. Och skottade sen snö bakom bilen för att kunna backa ut.

Trodde sen faktiskt inte att jag skulle komma ut från vår väg... Vår väg är nog en av dom mest eftersatta i hela Farsta, eller kanske hela Stockholm... Plogat var det förstås inte. En bil hade kört före mig, så det var bara att ta sats och gasa mycket och följa hjulspåren. Hade jag fått möte så hade jag nog kört fast. Men jag hade tur, och ingen kom, och jag kom ut från vår gata.

Väldigt lite trafik sen, hela vägen till Hagsätra. Trodde inte att jag skulle lyckas att köra upp på den lilla vägen till skolan, för där var det ingen som hade kört, och inte var det plogat förstås. Men även där så hade jag turen att komma upp när jag gasade på.

Alla vi tio mattanter lyckades faktiskt med att ta oss till jobbet i tid, trots vädret, trots svårigheten att köra bil, trots inställda bussar, och trots strömfel på Hagsätralinjens tunnelbana.



Mitt jobb i dag var först i skalen, med iordninggörande av grönsakerna. Och sen så jobbade jag i lilla matsalen som försteman.

Vi serverade färsbiffar med potatismos i dag. Och vår salladsbuffé.

Vår gata upp till skolan blev inte plogad på hela dagen... Och inte heller blev det plogat utanför lastkajen... Likadant fick var det utanför skolor och dagis dit vi skickar mat, fick vi höra per telefon... Så vi kunde inte skicka iväg någon mat i dag. Dom små lastbilarna från transportfirman som levererar vår mat insåg att dom aldrig skulle ta sig fram.

Så det var bara till att kasta alla grönsakerna som vi hade gjort iordning till skickningarna... Och även potatismoset... Färsbiffarna kylde vi ner och kunde spara.

Sen så skickades våra högstadiebarn hem... Det var så många lärare hos oss i dag som inte hade lyckats med att ta sig till jobbet. Och inga vikarier fanns att få tag på. Så dom stora barnen skickades hem, och högstadielärarna fick vikariera hos dom små barnen, eftersom dom ju inte kunde skickas hem. Så då blev det ännu mer mat för oss att kasta...

Från vår annexskola, som ligger relativt nära oss, kom det upp ett knappt hundratal till oss och åt lunch. Vad resten av barnen där åt, det vet jag inte... Inte heller vad dom åt i dom andra två skolorna som brukar få mat av oss... Eller dagisbarnen... Eller dom som är på dom dagligverksamheter som vi också skickar mat till...

Här är två fotografier på två av fönstren på jobbet.





Sen var det rena äventyret när vi skulle ta oss hem... Vi hade ju sett att massor med bilar hade kört fast och haft en massa krångel på vår gata utanför skolan. Men lyckligtvis så kom vi iväg. Och med lite möda och besvär så lyckade jag också att köra hem till Farsta.



Antar att min kära kollega Snurran, som har bloggen Filijokus Funderingar, har bloggat en hel del om denna dag...



Åkte direkt till Centrum där jag mötte upp med Borzko. Han hade sin veckans lediga dag i dag, och kom och mötte upp med mig.

Vi gick och handlade semlor och tulpaner, och så gick vi båda två hem till min mamma och pappa för att fika.



Satt där sen i cirka en och en halv timme och fikade och pratade.



Vi gick sen till Centrum igen, och till Hemköp. Handlade massa matvaror och lite gott att äta till kvällen, och sen åkte vi hem.

Jag hade stora besvär med att köra på vår gata, som fortfarande inte var plogad... Men jag lyckades komma fram till vår parkeringsplats till slut.



Borzko hade även den här veckan fixat klar all veckostädning. Och han hade även den här veckan köpt en stor bukett tulpaner till mig, och ställt på köksbordet. <3



Strax efter att vi kom hem, så kom Jimmy också hit, direkt efter jobbet.

Och som så mången gång förr, så blev det pizza från Pizzeria Americana till middag. Eller jag var så mätt efter semlan, så jag åt bara ett vitlöksbröd.



Kaffe blev det sen efter maten, och vi satt och pratade i köket.

Vid sextiden sen så åkte Jimmy hem till sig i Fagersjö.

Borzko och jag höll då på och fixade och grejade med lite allt möjligt här hemma. Och sen så småningom så hamnade vi i vardagsrumssoffan.

Borzko läste i sin bok, och jag satte mig med datorn i knäet.

Dom ringde från Borzkos jobb också, och frågade om han kunde tänka sig att jobba extra i morgon, eftersom det var kris på chaufförer i morgon, och det sa han ja till.



Nu ska vi snart titta på "Let's Dance", och äta och dricka lite gott till förstås. Jag ska njuta av värmen från min sköna el-filt. Och även av massor med tända värmeljus. Fredagsmys! Mer än någonsin uppskattat, efter den här dagen! ;-D




Kommentarer
Postat av: Snurran

Det blev ingen blogg alls igår, för jag mådde dåligt, men nu har jag skrivit om gårdagen iallafall!

Snacka om att ha "rätt" lediga dag, din Borzko! :-) Skönt att du kom hem med bilen till sist

2011-02-12 @ 11:08:08
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Ja, jag undrade faktiskt lite varför du inte bloggade om gårdagen. Du brukar ju alltid göra det. Men jag tänkte att du kanske gjorde en massa roligt och inte hade tid. Men så var det ju då alltså tyvärr inte.



Skönt att du verkar att må bättre i dag. Och jag har precis läst och kommenterat ditt inlägg om gårdagens jobb.



Ja, Borzko var väldigt glad i går över att vara ledig. I dag jobbar han extra, men det är ju lite bättre väder i dag!



Ja, det gick bättre än förväntat med bilkörningen i går!

2011-02-12 @ 12:29:11
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0