"Salome" av Mara Lee - 2011 - Bok



---------    

Recension av boken: "Salome" av Mara Lee (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman)

---------


"En laddad skildring av ungt tonårsliv på åttiotalet och samtidigt en modern iscensättning av Salome-myten.

Elsa Mo är 14 år och folkhemsprinsessa. Hon bor i det lilla samhället Ormby i norra Skåne och hennes liv kretsar kring skolan, kompisarna och dansen. Hennes bästa kompis Veronika är döende i en svår sjukdom. Hon har en utflyttad far, en komplicerad relation till modern och en oförstående bullrig styvfar. Hon föraktar sin omgivning men tycks ändå ha allt, tills hon får en ny fosterbror, Johannes. Plötsligt förändras allt. Johannes är svårtydbar - värsting eller ängel? Alla, vuxna som jämnåriga, dras till honom, ingen verkar se den riktige Johannes. Elsa själv både attraheras och stöts bort. Men när Johannes tar Veronika från Elsa väcks hennes vrede.

På ytan en historia om unga flickor, men laddad av frågor som rör sexualitet, kvinnoblivelse, underkastelse och maktspel.

Salome är en rasande uppgörelse med våra invanda föreställningar kring kön och begär, offer och förövare där den unga flickans kropp, tonåringen, står i centrum. I Salome utmanar Mara Lee våra förväntningar med sin suggestiva, särpräglade romankonst.
"


(Kopierat från albertbonniersforlag.se)


---------

Det här är Mara Lees andra roman. Den första hette "Ladies", men den har jag inte läst.

Jag tyckte mycket om den här boken. Sträckläste ut den på ett par timmar, då den endast var 250 sidor lång. Mycket lättläst och ett skönt flyt i boken.

Boken är en enkel ungdomsskildring på åttiotalet på ytan. Men boken har också många bottnar, och handlar om så otroligt mycket mer.

Texten ovanför tycker jag beskriver boken väldigt bra.

Jag kan verkligen rekommendera boken. Och jag ska läsa "Ladies" av Mara Lee också.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Albert Bonniers Förlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0