Fredagen den 7 januari 2011 - Morgonen + Förmiddagen.


I morse så larmade min mobil redan klockan halvsex, två timmar tidigare än vad jag brukar gå upp på mina lediga dagar. Jag gick upp, duschade, gjorde mig i ordning, åt frukost, fikade, läste lite nyheter i datorn, och fixade med lite saker.

Vid halvåttatiden sen så gick jag till Centrum och till T-banan. Och så åkte jag in till Hötorget. Min plan var att vara först i kön vid Wasa Vaccination när dom öppnade klockan åtta. Jag var ju där mitt på dagen i onsdags, men då var det så mycket folk så jag gick därifrån. (Har bloggat om det i det här länkade inlägget).

Jag kom dit fem över åtta, och då var det ungefär femton personer före mig. Men jag hade ju förstås en bok med mig, så jag satt och läste medans jag väntade. Efter ungefär en timmes väntetid så blev det min tur.

Det blev tre sprutor plus ett drickvaccin i dag. Och så ska jag tillbaka om en månad för två sprutor till. Och om ett år för ytterligare en spruta.

Först så tog jag en Engerix-B. Det är en spruta mot Hepatit B. Om man numer tar Twinrix, så blir man vaccinerad mot både Hepatit A och B. Men vi tog Havrix för sju år sen, och då fanns inte Twinrix, och Havrix skyddar bara mot Hepatit A. Engerix-B ska jag ta en spruta till av om en månad, och sen en tredje och sista om mellan ett halvår och ett år. Sen är jag skyddad mot Hepatit B i trettio år. Och mot Hepatit A sedan tidigare i tjugotre år till.

Jag tog sen en spruta Boostrix polio. Det är en spruta mot difteri, stelkramp och polio. Difteri och stelkramp har jag skydd mot i tjugo år, och mot polio är det livslångt. Jag tror att det bara var en spruta som jag skulle ta av den. Får lyssna igen när jag kommer dit om en månad. Det blev så mycket information om allting... ;-)

Sen tog jag en spruta med vanligt influensavaccin. Bra att ha när man som jag träffar så många barn varje dag. Och jag vill ju inte bli sjuk när vi ska åka snart.

Och slutligen så fick jag en förpackning med drickvaccinet Ducoral som skyddar mot kolera. Det ska jag dricka minst en vecka innan jag åker.



Om en månad ska jag som sagt var dit igen, och ta den andra sprutan mot Hepatit B. Och då ska jag också passa på att ta påfyllnadsdos av fästingvaccin mot TBE. Det har jag gjort sen 1996, och man fyller på med fem års mellanrum.

1.127:- kronor gick det på i dag. Och då hade jag lite rabatt eftersom jag är anställd i Stockholms Stad. Nästa gång blir det väl lite billigare. För då är det bara två stycken vaccin, mot fyra stycken i dag.

Och visst är det väl en hel del pengar... Men värt vartenda öre tycker jag. För man vill ju inte bli sjuk. Aldrig i och för sig, men speciellt inte utomlands. Vaccin och försäkringar är väl värt pengarna, tycker i alla fall jag.

Oj! Det blev mycket där om vaccineringen! ;-D

När jag var klar så gick jag och fikade i väntan på att klockan skulle bli tio. Det blev Kulturhuset Stories Café. En caffe latte och en ost- och skinksmörgås blev det.



Sen så gick jag till NK och var där när dom öppnade klockan tio. Jag ville titta på och prova en jacka som jag funderar på att köpa till våren, en Fjällräven Greenland, men det fanns inga inne av dom. Kommer förmodligen om cirka två månader.

Så då gick jag till tunnelbanan och åkte hem till Farsta, och kom hem vid elvatiden.

Borzko var hemma när jag kom hem, för han hade sin lediga dag i dag. Han hade gått upp vid niotiden, och efter att han var färdig med sina morgonbestyr så hade han satt igång med veckostädningen. När jag kom så hjälpte jag till med det sista. Och efter det så åt vi lite lätt lunch och tog en fika.



Kommentarer
Postat av: Snurran

Bra med skydd, speciellt när man ska utomlands! Fjällrävenjacka?! Trodde inte det var din sorts jacka, själv tycker jag de är både snygga och verkar praktiska :-)

2011-01-07 @ 16:58:13
URL: http://blogg.passagen.se/filijokus
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Snurran: Ja, jag är en försiktig och orolig person som gillar alla slags skydd! ;-D Det vet du nog!



Fjällräven är inte vad det har varit förut. Då var det en jacka för friluftsfolk. Nu har det blivit ett mer innemärke. Det är den här jackan som jag är intresserad av:

2011-01-07 @ 17:04:46
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

Oj! Jag hann aldrig få med länken! ;-D Här är den:

http://www.outnet.se/fjaellraeven/greenland-woman-jacket-xxs-light-khaki.php?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=FJ%C4LLR%C4VEN%20Greenland%20woman%20jacket%20XXS%20Li&utm_content=Outdoorjacka%20dam



Helst en light khaki (gråaktig) eller så en svart.

2011-01-07 @ 17:05:39
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

Det jag gillar med den, är att den har MASSOR med fickor, precis om min Canada Goose-vinterjacka har. Så slipper man ha väska! ;-D

2011-01-07 @ 17:06:35
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Sanna

Bra att du vaccinerar dig mot TBE! Det borde alla göra. Jag har haft TBE och det var det värsta jag varit med om i sjukväg... Fick bestående men också :/

2011-01-07 @ 17:57:58
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Sanna: Ja, jag har gjort det ända sen 1996, och jag kommer att fortsätta vart femte år. Det är klart värt pengarna.

2011-01-07 @ 18:49:45
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Viola Vamp

Intressant om vaccineringarna, jag är oerhört dåligt upplyst om sådana, så det var klart intressant. Skulle också ta massor av sådana om jag skulle ut och långvägaresa.

2011-01-08 @ 15:38:32
URL: http://blogg.amelia.se/violavamp
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Viola Vamp: Kul att du gillade mitt långa utlägg om vaccineringarna! Jag tycker klart det är värt besväret och pengarna. Men vet aldrig vad som kan hända, även om man åker till bara turistorter.

2011-01-08 @ 19:12:10
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0