"Skäligen misstänkt för mord" av Lillemor Östlin - 2011 - Bok



---------    

Recension av boken: "Skäligen misstänkt för mord" av Lillemor Östlin (2011) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"
Lillemor Östlin gjorde succé med sin självbiografiska roman Hinsehäxan, en bok där hon öppenhjärtigt berättade om sitt drogmissbruk, sitt liv som kriminell och inte minst de trettio år hon tillbringat på svenska fängelser. Nu är hon tillbaka med en fartfylld och oväntat humoristisk berättelse om människor i samhällets utkant.

En 54-årig bilhandlare häktas av Södertörns tingsrätt. Mannen är på sannolika skäl misstänkt för mordet på den 57-åring som hittats misshandlad till döds i ett grustag i Tumba. Enligt polisen rör det sig om en uppgörelse i Stockholms undre värld.

Men verkligheten är sällan så som den beskrivs i kvällstidningarna. Den så kallade undre världen består också av vanliga husvagnspundare som Lill-Gurra och Gittan. Och bakom den organiserade brottsligheten döljer sig inte sällan vanliga rövargubbar som Hjalle och Luffarn.

LILLEMOR ÖSTLIN är en gangstermormor, en blandning av Jens Lapidus och Nancy Johansson, en mix av förortslang, Stureplansbrats och ett nygammalt Fattigsverige. I hennes sällskap blir det aldrig tråkigt och sannolikt finns det ingen annan svensk författare med en sådan unik inblick i den undre världen."


(Kopierat från lindco.se)


---------

Jag har läst Lillemor Östlins båda tidigare böcker, "Dagbok från kvinnofängelset" och "Hinsehäxan". (Här är en länk till min recension av "Dagbok från kvinnofängelset". "Hinsehäxan" läste jag innan jag började att recensera böcker i bloggen.) Båda dom två böckerna är självbiografiska.

Men Lillemor Östlins tredje bok, "Skäligen misstänkt för mord" är en kriminalroman.

Boken är bra tycker jag. Den känns nästan lite självbiografisk ändå, och det beror väl säkert på författarens bakgrund. Boken utspelar sig i mina hemtrakter, och det är ju alltid roligt att läsa om platser man känner igen. (Fast kanske inte egentligen när det gäller den här boken, med brott och knark...)

Mycket lättläst är boken, och kanske lite enkelt skriven. Men den är intressant och fängslande. Så jag kan helt klart rekommendera den.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Lind & Co.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0