"Tre änglar och tre mirakel" av Anitha Östlund - 2010 - Bok



---------    

Recension av boken: "Tre änglar och tre mirakel" av Anitha Östlund (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Memoarer/Biografier/Dokumentärer)

---------


""Det är inget fel på dig eller din kille, det här är nog bara psykiskt!"

Med de orden stängde läkaren dörren, och vi gick hand i hand från mottagningen med orden ringande i öronen. Jag hade haft början till ett missfall flera år tidigare, med en kille som väl egentligen var helt FEL. Det var ingen kärlek mellan oss. Då trodde jag att missfallet bara var en tillfällighet, och egentligen var det väl bra. Jag behövde inte själv ta beslutet att ta bort det, för abort är ju faktiskt inte ett preventivmedel. Barnmorskan berättade att jag hade ett pågående missfall och rekommenderade en så kallad medicinsk abort. Hon visade mig tabletterna och berättade i korthet hur det fungerade. Det visade sig vara en grym, smärtsam metod som innebar 8 timmar i en säng med smärta och tårar för att sedan föda ut ett dött foster. Killen ifråga smet undan allt ansvar.

Efter tre tidiga missfall på två år var jag och Peter modlösa. Vi siktade in oss på ett liv utan barn, eller också tänkte vi försöka adoptera barn. Alla missfall jag gått igenom hade gjort mig som i vanliga fall var en gladlynt tjej till en ledsen liten spillra.

Den här boken har jag skrivit till alla kvinnor som liksom mig haft problem att få barn. Flera struliga graviditeter med föreliggande moderkaka, tidiga sammandragningar, andnöd och grym foglossning finns i mina journaler. Alla gravidtidningar visar att en graviditet är så underbar, härlig och okomplicerad.

Trodde jag ja, hellurade är vi allihop! Jag och mina medsystrar på SÖS (södersjukhuset) efterlyste en sådan här bok när vi låg inne där för sjuttiofjärde gången. Någon som skrivit om missfall utan orsak och om gravidkomplikationer av alla de slag. Ett litet, litet hopp i allt det mörka!

Nåväl, jag lovade tjejerna att knåpa ihop en bok, och här är den. Den är skriven delvis i dagboksform eftersom jag följt mina dagböcker. Hoppas ni får hjälp och stöd av mina upplevelser.
"


(Kopierat från bokus.com)


---------

Jag läste nyligen boken "Pappersskärvor" av Anitha Östlund, och här är en länk till min recension av den.

Det här boken, "Tre änglar och tre mirakel", var en mycket bra och intressant bok. Den är helt självbiografisk och handlar om Anithas sex komplicerade graviditeter varav tre blev missfall och tre blev för tidiga födslar med svåra förlossningar och allvarliga kejsarsnitt.

För mig, som har haft två okomplicerade graviditeter och förlossningar, så var det väldigt givande att få sätta sig in hur även jag kunde ha haft det om jag hade haft "otur".

Boken är mycket självutlämnande och väldigt gripande. Och jag tror att den kan vara till stor hjälp för kvinnor i samma situation som Anitha.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------   

Betyg:  4 av 5.  

---------

Denna bok var en recensionsbok från Anitha Östlund.

Här har jag bloggat om boken tidigare.


---------  



Kommentarer
Postat av: razaha

Tack BIM...vilken underbar början på veckan.

Fortsätter det så här kan jag ju bli mallig. Boken/filmen jag just nu jobbar med kommer att bli maffig, men filmen lär komma innan boken. Det beror ju på om jag hittar något filmbolag som är intresserat. Lite filmfolk har börjat följa mig på Twitter, så kanske jag skapat intresse. Filmbranschen är tuff! Idag skall jag till skolan. KRAM

2011-01-10 @ 08:24:45
URL: http://novellbloggen-razaha.blogspot.com
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Razaha: Ja, jag tyckte mycket om boken. Kommer att rekommendera den till andra

Det lät ju intressant att du håller på med en film! Vad kommer den att handla om?

Kram!

2011-01-10 @ 14:37:22
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0