"Uppsåt" av Ulla Bolinder - 2010 - Bok



---------

Recension av boken: "Uppsåt" av Ulla Bolinder (2010) (Genre: Svensk Skönlitteratur / Roman / Kriminalroman)

---------


"Lilian Lovén, en 37-årig läkarsekreterare, blir brutalt knivhuggen på sin arbetsplats. Hon kommer snabbt under läkarvård, men hennes liv går inte att rädda.


Det finns inga kända vittnen till själva händelsen, och polisen inleder det mödosamma arbetet med att samla in och bearbeta iakttagelser av misstänkta gärningsmän i närheten av brottsplatsen. Vem kan ha dödat Lilian och varför?


Ulla Bolinder har en originell berättarstil med fokus på brottet genom ett collage av monologer med stor intensitet och närvaro. Språket är enkelt, ärligt och mycket realistiskt."


(Kopierat från sivart.se)

 

---------

Jag läste i går ut Ulla Bolinders tredje roman i den här serien, "Intrång". Den här boken, "Uppsåt", är den fjärde boken i serien. Jag har inte läst dom två första böckerna i serien.

Så här skrev jag om "Intrång":

"Det här var en mycket bra kriminalroman, som också var väldigt annorlunda.

Boken är uppbyggd på intevjuer och polisförhör, och det gör att boken känns väldigt realistisk, ungefär som en dokumentär bok.

Kul att läsa en kriminalroman i lite annorlunda stil. Och jag kan helt klart rekommendera den."


Och den texten gäller den här boken också. Den var uppbyggd på precis samma sätt, och jag tyckte lika mycket om den.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 4 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Sivart Förlag.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer
Postat av: Micke

Hej ! Tack för en bra blogg ! Kan du inte göra som en "top 20 " med dina allra bästa boktips?



MVH : M

2011-07-10 @ 17:23:53
Postat av: Britt-Marie "Bim" Kullin

---> Micke: Hej! Tack för berömmet! Det glädjer mig! Jag ska tänka på saken. Men det är oerhört svårt... Annars så får du titta på mina årslistor, där årets bästa böcker står. Till exempel från förra året: http://bim.blogg.se/2011/january/lasta-bocker-2010-166-stycken.html

2011-07-10 @ 19:04:50
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0