"Hungrig" (Hungry) av Crystal Renn & Majorie Ingall - 2011 (2009) - Bok



---------

Recension av boken: "Hungrig" (Hungry) av Crystal Renn & Majorie Ingall 2011 (2009) (Genre: Amerikansk Skönlitteratur / Roman / Memoarer/Biografier/Dokumentärer)

---------


"Det här är en berättelse om två fotografier.

Det första är ett foto av supermodellen Gisele, från Vogue 2000. Gisele är klädd i en vit klänning. Hennes hy är gyllene och skimrande. Hennes hår vindrufsigt. Hennes händer, hennes ögon, ryggens böjning – allt är intagande och utsökt. Hon är betagande.


Jag var fjorton år när jag såg detta foto och har just träffat modellscouten på en av de mest betydande agenturerna i New York. Det var då scouten sa: ”Det här skulle kunna vara du.” Och jag trodde honom.

Det andra fotografiet är från 2007. Det visar den nakna ryggen på en kurvig kvinna med mörkt hår som lockar sig i nacken. Hennes kropp täcks till hälften av lyxigt rött tyg. Hon liknar en grekisk gudinna eller någon på en av de gamla mästarnas målningar – en Vermeer eller en Titian. När hon lutar sig lätt till höger bildas två yppiga veck i hennes midja. (Om man vore den snorkiga typen skulle man kanske kalla denna kroppsliga rikedom för valkar.) Syftet med bilden var att visa skönhet och styrka, att förmedla hopp om en hälsosam framtid för alla kvinnor.


Kvinnan på fotografiet är jag. Hungrig är berättelsen om hur jag gick från det första fotografiet till det andra. Och hur jag mellan dessa två bilder under långa perioder levde på så få kalorier att jag nojade om jag ätit en bit sockerfritt tuggummi och tränade sju till åtta timmar om dagen för att uppnå det perfekta kvinnoidealet: storlek 0.


Tiden mellan fotografierna innehöll triumfer och förnedring, en taggig linje av drastisk viktminskning, ögonblick av berömmelse och framgång, av misslyckanden och utmärgling och ätstörningar tills jag slutligen sa: nu räcker det.


Jag började äta igen. Lade på mig tiotals kilon och tog ett jätteskutt från storlek 0 till 12. Men jag brydde mig inte om min vikt ökade och att mina tändstickssmala lemmar förvandlades. Jag valde att sluta svälta mig själv.

Och det konstiga eller ironiska eller rättvisa som hände när jag slutade svälta mig själv var att det var då min karriär tog fart och jag blev Amerikas högst betalda plusmodell. Det ledde också till att jag fann kärleken.

Jag är beviset på att livet inte behöver vänta tills du är smal."

 

(Kopierat från bladhbybladh.se)

 

--------- 

En intressant självbiografi från en fotomodell i USA. Från att ha vägt som minst 45 kilo till sina etthundrasjuttiofem centimeter, till att hon gick upp 30 kilo och blev en av USA:s högst betalda plusmodeller.

Kan helt klart rekommendera boken. Intressant att läsa om modellvärlden, men även intressant att läsa om ätstörningar.

(Britt-Marie "Bim" Kullin)

---------

Betyg: 3,5 av 5.

---------

Denna bok var en recensionsbok från Bokförlaget Bladh by Bladh.

Här har jag skrivit om boken tidigare.


---------  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0